четвер, 20 листопада 2014 р.

Основи здоров'я 3 клас урок "Аварії на підприємстві (з урахуванням місцевих умов). Рятувальні служби. Практична робота: виклик рятувальних служб"

Тема. Аварії на підприємстві (з урахуванням місцевих умов). Рятувальні служби. Практична робота: виклик рятувальних служб
Мета: дати учням уявлення про різні види аварій; вчити відтворювати порядок дій у разі виклику рятувальних служб, виконувати правила поведінки під час аварій на місцевому підприємстві; виховувати самостійність, відповідальність.
ХІД УРОКУ
1. Робота із загадками. Повідомлення вчителя
Літає часто він довкола,
Дерев чимало поламав,
Але ніхто, ніде й ніколи
Його не бачив, не тримав. (Вітер)
Вчора ще у річці 
Плескалась водичка.
Як з’явився сивий дід,
То зробив з водички... (лід).
Учитель. Природні стихійні лиха загрожують життю і здоров’ю людини. Бурі, урагани, смерчі, буревії валять будівлі, зривають дахи, із корінням виривають дерева, перекидають лінії електропередач, на морі викликають величезні хвилі. Повінь призводить до руйнування будинків та будівель, мостів, розмивання залізничних та автомобільних шляхів, аварій на інженерних мережах. Результатом цього можуть бути жертви серед населення та загибель тварин.
Під час землетрусу в землі утворюються глибокі тріщини, цілі вулиці провалюються під землю, а будівлі руйнуються й кришаться. Але уникнути їх, як і інших стихійних лих, неможливо.
Також трапляються виробничі аварії, що можуть призвести до катастрофи і мати трагічні наслідки. Кожній людині треба вміти правильно діяти у випадку будь-якої небезпеки.
2. Робота за підручником (С. 130-135)
— На малюнках зображені ситуації, які можуть спричинити лихо багатьом людям.
Як називають ситуації, зображені на малюнках на с. 130-131?
— Яке лихо можуть спричинити надзвичайні ситуації?
— Коли виникають надзвичайні ситуації?
— За малюнками розкажіть, які явища природи загрожують людині.
— Свідком яких грізних природних явищ ви були? Як ви діяли?
— Якими були їх наслідки?
— Які надзвичайні ситуації спричинені діяльністю людини (С. 132)?
— Чому виникають аварії на промислових підприємствах?
— Чому передбачити надзвичайні ситуації дуже важко?
— Як треба діяти, коли трапилася аварія?
— Що для цього треба знати?
— Які промислові підприємства є у вашому місті (поблизу села)?
— Що на них виробляють?
— Чи не забруднюють ці підприємства довкілля шкідливими речовинами?
— У якому напрямі переважно дмуть вітри там, де ви живете?
— Розгляньте малюнки на с. 132-133. На якому з них будинкам загрожує небезпека? Чому?
— До яких осель потрапить більше шкідливих для здоров’я речовин? До яких  менше?
— Як сповіщають про аварію на підприємстві?
— Хто допомагає людям у надзвичайних ситуаціях?
— У рятувальних групах працюють найкращі спеціалісти, здатні надати допомогу в найскладніших ситуаціях.
— Про що рятувальники можуть вас запитати?
— Як треба відповідати на їх запитання?
— Поміркуйте, чому рятувальники можуть звернутися до вас із такими запитаннями.
— Дізнайтеся, чи є у нашому місті, селищі, районному центрі аварійно-рятувальна служба.
Запишіть номер телефону аварійно-рятувальної служби до записника.
— Розгляньте малюнки на с. 134. Працівники яких служб на них зображені?
— До кого з них ви зверталися?
— Яку допомогу вам надали?
— Чим ще надзвичайні ситуації небезпечні для життя людей?
— Чому під час паніки люди діють неправильно, не виконують розпоряджень рятувальників?
— Як уникнути паніки?
— Чиї вказівки потрібно виконувати?
— Про кого турбуватися?
— Що робити, якщо загубився?
— Що повідомити на пункті евакуації?
— Розгляньте малюнок на с. 135. Чи правильно чинять люди, зображені на ньому?
— Якими були б ваші дії?
3. Фізкультхвилинка. 
Гра «Тихохід»
Ходіння на місці з високо піднятими колінами. На два кроки зробити вдих, на 6-8 кроків — видих. Видихаючи, казати: «Ти-х-ш-ше».
4. Робота в зошиті (С. 49-52)
1)№ 1. Розгляньте малюнки на с. 49. Які надзвичайні ситуації виникли? Чим небезпечна кожна з них?
2)№ 2. Розгляньте малюнки. Розкажіть, як повідомляють про надзвичайні ситуації.
3) № 3. Напишіть відповіді на запитання.
• Що таке аварія?
• Які бувають аварії?
• До якої групи можна віднести аварію на Чорнобильській АЕС?
• Які ще стихійні лиха ти знаєш?
• Як повідомляють про стихійні лиха, аварії?
• Що використовують, щоб люди ввімкнули радіо чи телевізор?
• Які повідомлення можна почути під час виникнення аварії?
• Як повідомляють, якщо небезпека минула?
Довідничок. Відбій. Завивання сирен, переривчасті гудки на підприємствах, дзвінки у школах. Землетруси, повені, снігові замети, засухи й бурі, промислові, транспортні, пошкодження механізмів, машин під час роботи. Увага! Хімічна тривога! Увага! Радіаційна небезпека!
4) № 4. Розгляньте малюнки на с. 51. Підпишіть назви професій робітників рятувальної служби. Розкажіть, що вони роблять під час рятувальних робіт.
Дізнайтеся, чи є там, де ви живете, аварійно-рятувальна служба. Запишіть номер телефону аварійно-рятувальної служби.
5) № 5. Розгляньте малюнок.
Допишіть.
• Твої дії, якщо аварія стала очевидною?
• Сталося нещастя, і ти не зміг впоратися з ним власними силами.
• Зателефонуй у будь-яку рятувальну службу і поясни, що сталося.
• Не панікувати й виконувати усі розпорядження рятувальників.
6) № 7. Тест.
— Назвіть ознаки, які з’являються в разі дії аміаку на організм людини.
а) Сльозовиділення;
б) висока температура;
в) запаморочення;
г) порушення координації рухів.
— На хімічному заводі сталася аварія з викидом аміаку. Що робити?
а) Підготуватися до евакуації;
б) провітрювати квартиру;
в) провести герметизацію свого житла;
г) одягнути ватно-марлеву пов’язку.
— Якщо чутно завивання сирен, переривчасті гудки підприємств, слід вчинити так:
а) піти до друзів;
б) увімкнути радіо (телевізор) і слухати повідомлення;
в) виконувати вказівки штабу оборони;
г) лягати спати.
— Який негативний вплив можуть спричинити аварії на життя людини.
а) Зараження води, ґрунту;
б) високий урожай овочів;
в) наявність у повітрі отруйних речовин;
г) знищення матеріальних цінностей.
7) № 8. Практична робота «Правила поведінки в умовах радіаційного випромінювання».
— Уявіть, що сталося лихо, й у місцевості, де ви живете, дозиметр виявив радіацію. Дайте відповіді на запитання.
• Чому в місті (селищі) ретельно миються дороги, тротуари, мости?
• Яку потрібно пити воду: кип’ячену чи з водопроводу?
• Чи можна гратися іграшками після забруднення їх радіоактивним пилом?
• Чи можна ходити під дощем, мити руки, волосся у дощовій воді?
• Як треба поводитись у забрудненій зоні? (Не пити неочищену воду, не збирати гриби, ягоди, не перебувати довго на сонці)
— У разі небезпеки радіаційного зараження необхідно уживати таблетки йодистого калію. Якщо таких таблеток немає, то треба замість них на 1 склянку води капнути 3-5 крапель 5%-го розчину йоду.
8)№ 10. Поясніть прислів’я.
Не той пропав, хто в біду попав, а той пропав, хто духом занепав.
5. Підсумок уроку
— Які ситуації називають надзвичайними?
— Як повідомляють про аварію?
— Хто допомагає людям у надзвичайних ситуаціях?
— Якою може бути ваша допомога рятувальникам?
— Як захистити свою оселю під час аварії, щоб до неї не потрапили шкідливі речовини?

— Як треба поводитися під час аварії, щоб не піддатися паніці?

Немає коментарів:

Дописати коментар