вівторок, 25 листопада 2014 р.

Розвиток зв’язного мовлення 3 клас урок "Складання розповіді за власним спостереженням."

Тема:  Складання розповіді за власним спостереженням.
1. Поглибити уявлення учнів про рідну природу. Вчити бачити і розуміти прекрасне як в природі, так і в житті, на картині, в музиці, поезії; удосконалювати вміння висловлювати свої почуття і захоплення; допомогти відчути яскравість осінніх барв,щедрість осені.
2. Виховувати почуття любові до природи.
3. Розширювати словниковий запас.
Хід уроку
І. Організація класу.
Сядьте рівненько, слухайте тихенько,
Відповідайте жвавенько, пишіть гарненько.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Хвилинка-читайлинка.
Прочитайте і поясніть прислів’я.
Осінь на строкатому коні їздить.
Ходить осінь по краю та виганяє птахів з гаю.
Весною горшки порожніють, а восени повніють.
Весною дощ парить, а восени мочить.
Бесіда.
Про яку пору року прислів’я?
Яка зараз пора року?
Пригадайте ознаки осені.
Доведіть, що надворі осінь.
Повідомлення вчителя.
До нас завітала осінь. Ми вирушаємо у світ прекрасного, у світ природи. А допоможе нам у цьому мистецтво: музика, живопис, поезія.
Ви знаєте, що музика може розказати про природу, про наш настрій. Хто створює музику? ( Композитор. )
Світ природи, що нас оточує, різноманітний і багатий. Красу форм і кольорів відтворює живопис. Хто пише картини? ( Художник. )
Про все це можна розповісти і художніми засобами або поезією.
Розгляд картин про осінь.
Осінь,ніби справжня художниця, без пензлика, без олівця розфарбувала дерева, кущі, трави. Запросила всіх на свій прощальний карнавал. Який колір осінньої пори найбільше повторюється?
Скільки відтінків жовтого! Послухайте,як про це пише А.С. Волкова в своєму творі «Осінь»: « Виблискують у небесній сині жовтою різьбою берези, святковими у своїй расі стоять золотаво-червоні клени, переливаються бронзою осики, від фіолетово-червоних до мідних відтінків сяють вдалині ще вбрані в свої шати дерева. «
Слухання і аналіз музики Чайковського »Пори року «.
Які картини викликала музика у вашій уяві?
Які почуття пробудила у вас мелодія?
Слухання і аналіз поезії.
Подивись на видноколі.
Мов змінилися ліси.
Хто це їх у жовтий колір
Так барвисто прикрасив?
Ось край річки – жовті клени
І берези золоті.
Ялинки лише зелені
Залишились в самоті.
І пишаються дерева
Золотим своїм вбранням:
Це якийсь маляр, напевно,
Догодити хоче нам.( Н. Забіла )
Що ж це за маляр ?
Опишіть барви осені в поезії.
Ми послухали і подивились, як поети, композитори, художники змальовують осінь, а тепер прийшла наша черга.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми побуваємо в гостях у чарівниці-осені, будемо спостерігати за змінами в природі і розповімо про осінь.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Гра «Яке слово зайве»
Чудова, гарна, красива, добра.
Хвилинка-питайлинка.
До чого можна віднести ці слова?
Якими словами не можна сказати, яка осінь?
Що є в осені? ( Сонце,туман, дощ, вітер … )
Гра «Позбирай осінні слова в кошик».
Сонечко, гриби, жовте листя, ягоди, яблука, дощик, туман, перелітні птахи, сніг, райдуга, позолота, врожай, проліски, бурулька.
Гра « Знайди порівняння «.
Осінь, як…. ( дівчина, щедра бабуся… )
Листочок, як … ( метелик, зірочка … )
Туман, немов … ( молоко, серпанок …. )
Листочок верби,як … ( рибка, човник … )
Хмара, неначе … ( пух, вовна, кучугури снігу …)
Словникова робота. Гра « Добери гарне слово «.
Осінь ( яка? ) … ( щедра, золотокоса, жовтогаряча, багата, чарівна, барвиста, яскрава, чепурна, святкова … )
Дерева – різнокольорові, голі, безлисті, строкаті, задумані, позолочені, …

Трава …
Сонце –
Небо –
Хмарка –
Дощ –
Підсумкова бесіда.
Яка пора року?
Які дерева? Трава? Квіти? Небо? Сонечко?
Що робить вітер?
Як тварини поводяться восени?
Чи подобається вам осінь, чому?
Хвилинка фантазування. Складання усних висловлювань про осінь.
Робота над будовою тексту.
Про що обов’язково треба сказати в творі?  ( Про красу і щедрість осені. )
Який у нас буде текст? ( Текст-розповідь. )
У якій саме частині тексту опишемо красу осені? ( В основній. )
Яким може бути зачин. ( Ось і завітала осінь-чарівниця у наше село.  Якими тільки барвами не розмалювала вона дерева. )
Що треба сказати в кінці тексту? ( Своє відношення до розповіді. )
Усне складання розповіді в групах.
Щедро виграючи золотими барвами іде нашим краєм чарівниця-осінь.
Ось вона торкнулася багрянцем кленів, а тут стали жовто-гарячими берези. Холодний вітер зриває листя і воно, кружляючи між гілками, лягає м’яким шаром на землю. Яка чудова і запашна ковдра! Під нею оселяться зимувати тварини.
Зранку сизий туман куриться над горами і селом. Хмари застилають небо рівним свинцевим покривалом. Лише зрідка між ними з’являється сонце. Прислухайся, десь високо в небі чути прощальні крики птахів.
Всі люблять осінь. Вона і багата, і гарна, і трішки сумна.
. Руханка.
Листя пада, пада,
Холодно землі.
Вже летять над садом

Де була травичка,
Там сухий покіс.
Спохмурніла річка.
Змовкли гай і ліс.
Ген за косогором
Бовваніє стіг.
Скоро, дуже скоро
За хурделить сніг.
VІ. Підсумок уроку.
Про яку пору року ми говорили?
Що нового ви дізнались?
Чим приваблює вас осінь?
За хорошу працю на уроці осінь дарує вам легенду.
За народним переказом, Осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:
Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі і все своє золото. Будь щедрою і люди полюблять тебе.

І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця і кожного року дарує нам щедрі дарунки полів і садів та чарує нас осіннім золотом.

Немає коментарів:

Дописати коментар