четвер, 20 листопада 2014 р.

Основи здоров'я 3 клас урок "Безпека велосипедиста. Обстеження велосипеда перед їздою"

Тема. Безпека велосипедиста. Обстеження велосипеда перед їздою
Мета: дати учням уявлення про різні види велосипедів та їх призначення; вчити обстежувати велосипед перед їздою, виконувати правила безпечної їзди на велосипеді; виховувати дисциплінованість, обачливість.
ХІД УРОКУ
1. Робота із загадкою
Ясним ранком повз дороги 
На траві блищить роса.
По дорозі їдуть ноги 
Та біжать два колеса.
У загадки є секрет:
Що це? Мій. (велосипед).
2. Розповідь вчителя
Учитель. Іноді трапляється, що пішохід перетворюється на водія. Існує такий вид транспорту, який близький і дітям і дорослим. Це — велосипед.
Слово велосипед походить від латинських слів «велокс» — «швидкий» та «педіс» — «нога». Дослівно це слово перекладається як «швидконіг».
Історія сучасного велосипеда сягає у давнину. Близько 500 років тому Леонардо да Вінчі зробив креслення велосипеда. Але виготовити його не зміг. Прототипами велосипедів у XVП-XVШ ст. були чотириколісні візки — самокати. Конструювали їх винахідники різних країн — Німеччини, Франції, Росії, Англії.
Значно пізніше, у XIX столітті, в Німеччині Драйз зробив бігову машину, схожу на велосипед. Але щоб їхати на ній, треба було відштовхуватись ногами від землі. Найперші велосипеди не мали педалей; для того щоб зупинитися, необхідно було гальмувати ногами.
Коваль Мак Міллан до старої конструкції додав педалі, які крутилися вперед і назад. Педалі кріпилися до великого переднього колеса. Ані спиць, ані ланцюга, ані гумових шин тоді ще не було. Швидкість велосипед розвивав зовсім незначну, їздити на ньому було тряско, незручні, правду кажучи, не так уже й безпечно. Поступово велосипед удосконалювали й поліпшували.
Згодом зробили дитячий триколісний велосипед. Він був дуже великий, у 2 рази вищий за сучасний, а колеса були дерев’яними.
З того часу минуло понад 130 років. Велосипед удосконалювався, розроблялись нові моделі.
Зараз у світі існує понад 15 тисяч різних його моделей.
Є велотрактор, за допомогою якого можна виконувати деякі сільськогосподарські роботи на городі чи в саду. Є всюдиходи, на яких їздять по землі і плавають по воді. Існує навіть велобатискаф, яким водолаз подорожує по морському дну.
У Данії створено веломашину, на якій одночасно може їхати аж 35 осіб! А в Чехії сконструйовано велосипед, що їде вгору по східцях. Існують ще й спеціальні велосипеди: циркові, триколісні, велоколяски тощо. Цікавою модифікацією двоколісного велосипеда є тандем (велосипед для двох).
Сьогодні є велосипеди на будь-який смак — дитячі, жіночі, циркові, дорожні, спортивні. Але правила безпеки однакові для всіх велосипедистів.
Ці правила треба твердо знати й виконувати. Адже велосипед — це не просто іграшка, а реальний транспортний засіб.
3. Робота за підручником (С. 125-129)
Читання тексту (с. 125).
Відгадування загадки про велосипед.
— Які бувають велосипеди?
— Хто користується велосипедами?
— Чи однакові правила для всіх велосипедистів?
— Кому категорично забороняється їздити на велосипеді проїжджою частиною дороги?
— Де можна кататися до цього віку?
— Розгляньте верхній малюнок на с. 126.
— Кому дозволяється їздити на велосипедах тротуарами, у скверах і парках?
— Розгляньте нижній малюнок.
— Чому небезпечні для вас, і для ваших пасажирів, якщо ви його катаєте на рамі?
— Чому перевантаженим велосипедом важко керувати?
— Які травми можна отримати?
— Розгляньте верхній малюнок на с. 127.
— Чи можна хизуватися тим, що вмієш їздити на велосипеді, не тримаючись за кермо та ще й не ставлячи ноги на педалі?
— Чи зможете ви миттєво загальмувати або звернути вбік, якщо на вашому шляху з’явиться певна перешкода?
— Розгляньте нижній малюнок.
— Як треба діяти, якщо вам на велосипеді треба дістатися протилежного боку дороги?
— Розгляньте малюнок велосипеда на с. 128. Назвіть частини велосипеда, позначені числами.
— Назвіть і покажіть інші деталі, які вам відомі.
— Чому перед катанням на велосипеді обов’язково треба перевірити його технічний стан?
— Як обстежити велосипед перед їздою?
— Чому треба перевірити звуковий сигнал?
— Яким має бути дзвінок?
— Чим повинен бути обладнаний велосипед?
— Які мають бути світловідбивачі?
— Розгляньте нижній малюнок. Розкажіть, які правила порушили велосипедисти.
— Чому треба обов’язково дотримуватись правил?
— Розгляньте дорожні знаки для велосипедистів, зображені на с. 129.
— Які знаки для велосипедистів ви запам’ятали?
4. Конкурс «Кращий велосипедист»
1) Яку машину називають велосипедом?
2) Які дорожні знаки для велосипедистів ти знаєш?
3) Які велосипеди ти знаєш?
4) Які деталі велосипеда обов’язково треба перевірити перед поїздкою?
5) У якому віці водій велосипеда має право рухатися по дорозі?
6) Які ще правила для велосипедистів ти знаєш?
5. Фізкультхвилинка. Гра «Будь уважним»
(на відпочинок м’язів, шиї та очей)
Школярів заспокоїти, посадити рівно, запропонувати руки покласти на парту, заплющити очі і під повільний рахунок зробити декілька обертів головою: на «раз» — підборіддя торкається грудей; на «два» — голова нахиляється праворуч; на «три» — потилиця провисла над спиною; на «чотири» — голова нахиляється ліворуч. (Вправу виконуємо 3-4 рази.)
Відкрити очі, подивитись на парту і сусіда, за командою вчителя погляд перевести на стіну, потім — на вікно, подивитись якомога далі.
6. Робота в зошиті (С. 47-48)
1) № 1. Дайте відповіді на запитання.
• Чому правила забороняють переїжджати через вулицю на велосипеді?
• Чому не можна катати друзів на багажнику чи рамі велосипеда?
• Що треба перевірити у велосипеда перед подорожжю?
• Які дорожні знаки треба знати велосипедисту?
— Розфарбуйте зображені знаки.
— Покажіть стрілкою, щозначає кожен знак.
2) № 2. Виберіть правильні відповіді.
— Чи потрібні права (спеціальна картка) на водіння велосипеда?
а) Так;
б) ні.
— Перевірка справності велосипеда включає:
а) гальмо;
б) фари;
в) кермо;
г) миття велосипеда.
— Їздити на велосипеді по проїжджій частині можна з:
а) 18 років;
б) 10 років;
в) 14 років;
г) 16 років.
— Небезпечно кататися на велосипеді проїжджою частиною:
а) не тримаючись за кермо;
б) особам від 14-річногвіку;
в) з несправним гальмом;
г) знявши ноги з педалей.
3) № 3. Поясніть прислів’я.
• Їдь тихо — облишиш лихо.
• Найкращий маршрут той, який найбезпечніший.
4) № 4. Практична робота «Хто краще знає правила безпечної їзди на дорожньому велосипеді».
— Розгляньте малюнки і дайте відповіді на питання.
• Чи порушуються правила для велосипедистів? Чому?
• До чого це може призвести?
7. Підсумок уроку
— Яку машину називають велосипедом?
— Які велосипеди вам відомі?
— Які дорожні знаки для велосипедистів ви запам’ятали?
— Які деталі велосипеда обов’язково треба перевіряти перед поїздкою?
— У якому віці водій велосипеда має право рухатися по дорозі?
— Як перейти дорогу з велосипедом?
— Якими сигналами можуть користуватися велосипедисти?
— Що дозволяється велосипедистам?

— Що забороняється велосипедистам?

Немає коментарів:

Дописати коментар