Тема.
Безпека руху пішоходів. Сигнали світлофора й регулювальника
дорожнього руху
Мета: поглибити знання
учнів про правила пішохідного руху, про світлофори та їх призначення; вчити
розпізнавати сигнали регулювальника; виховувати культуру поведінки на вулиці,
дорозі.
На
уроці можна використати демонстраційні матеріали видавництва «Ранок», зокрема
плакати «Безпека на дорозі».
ХІД
УРОКУ
1.
Робота із загадкою
Стало на
краю вулиці
Опудало з трьома очима,
На
одній нозі.
Де
машини рухаються,
Де
зійшлись шляхи,
Допомагає
вулицю
Людям перейти.
Щоб
тобі допомогти
Небезпечний шлях пройти,
Там
щоденні щоночі
Триколірні чатують очі.
Тебе
вони не підведуть,
Завжди
безпечну вкажуть путь. (Світлофор)
2.
Повідомлення вчителя
Учитель.
Перший вуличний світлофор з’явився у Лондоні 1868 року. Винайшов його англійський
інженер Найт.
Перший
світлофор був механічним: кольорові сигнали змінював черговий поліцейський,
який стояв поруч. Перш ніж увести світлофор у дію, у газетах Лондона були
докладно описані правила дорожнього руху, з яких люди дізналися, що означає червоний
колір, а що — зелений. Жовтого кольору тоді не було взагалі.
Пізніше
до світлофора додали ще й гасовий ліхтар, завдяки якому кольори були помітні й
уночі. Але одного разу ліхтар вибухнув, смертельно поранивши поліцейського, що стояв
поруч. Після цього випадку світлофор зник із вулиць на цілих 50 років.
Вдруге
світлофор з’явився 1914 року в американському місті Клівленді. Цього разу він був
уже електричний, але все одно мав лише два кольори — червоний і зелений. Жовтий
колір додали лише 1918 року. У нашій країні він з’явився 1924 року.
—
Яке призначення світлофора в наш час?
—
Де встановлюють світлофори?
—
Які бувають світлофори?
3. Робота
за підручником (С. 98-101)
—
У якому місці можна переходити дорогу?
—
Як треба переходити дорогу, на якій розміткою «зебра» не позначено пішохідний
перехід?
—
Коли треба бути особливо уважним при переході дороги? Чому?
—
Розгляньте малюнки на с. 99.
—
Розкажіть за малюнками, як слід переходити залізничну колію, дорогу в селі,
обходити транспорт.
Відгадування
загадки про світлофор (С. 100).
—
Чим відрізняються світлофори для пішоходів від транспортних?
—
Яку особливість мають сучасні транспортні світлофори?
—
Для кого призначені додаткові секції, розташовані поруч із «зеленим вічком»?
—
Як подаються сигнали у додаткових секціях?
—
Розгляньте малюнки на с. 100.
—
У якому напрямі мають їхати автомобілі?
—
Що має зробити водій у таких випадках?
—
Яке правило дорожнього руху іноді порушують водії?
—
До чого це зобов’язує пішоходів?
—
Чи є зображені у підручнику світлофори поблизу вашої школи чи будинку?
—
Хто керує рухом, якщо світлофор виходить з ладу?
—
Відгадайте загадку.
Хто стоїть
на мостовій
І лиш руку піднесе —
Всі
навколо знають:
«Стій!»
—
Підкоря
собі він все?
Що тримає
вартовий?
Що без
слів говорить: «Стій!»?
(Регулювальна
паличка)
—
Хто такий регулювальник?
—
Доберіть синоніми до цього слова. (Постовий, вартовий, державний автоінспектор,
працівник ДАІ)
—
Чим він сигналізує?
Учитель.
Паличка в руці регулювальника керує рухом. Вона називається жезл. Кожен сигнал
регулювальника — це наказ водіям та пішоходам: «Стій», «Проїжджай», «Повертай
праворуч чи ліворуч». Різні накази — різні жести.
Іноді
буває, що водії свідомо чи випадково не помічають жестів регулювальника. Тоді на
допомогу вартовому порядку приходить
сюрчок.
Різкий звук сюрчка перекриває вуличний гамір, змушуючи порушників зупинитися.
Регулювальник
спілкується з пішоходами і водіями за допомогою жестів. Треба знати значення
сигналів регулювальника.
—
Розгляньте малюнки на с. 101. Розкажіть, з якими сигналами світлофора
збігаються сигнали регулювальника.
—
Якщо на перехресті працюють і світлофор і регулювальник, тоді чиї сигнали
головні?
—
Як ви вчините у такій ситуації: на світлофорі горить зелене світло, а
регулювальник забороняє перехід? Обґрунтуйте свою думку.
4.
Фізкультхвилинка
метелики
Погляньте,
погляньте, яка благодать!
Дивіться:
метелики з неба летять!
Квітки
повмирали усюди надворі,—
Морозець
малює на шибках узори...
Картинкою
гарною стане віконце,
Як
трошки поблискає золотом сонце. Погляньте, погляньте, яка благодать:
Метелики
з неба летять і летять.
5.
Робота в зошиті (С. 36-37)
1)
№ 2. Вікторина «Дорожня розмітка».
•
Що таке дорожня розмітка?
•
Яка зебра допомагає перейти через дорогу?
•
Який острівець існує прямо на дорозі?
•
Які функції у цих дорожніх помічників?
2)
№ 3. Розгляньте малюнки. Чому діти не переходять дорогу? Чи правильно чинять
діти? Чому?
3)
№ 4. Конкурс «Юні регулювальники».
Розгляньте
малюнки. Що означають сигнали регулювальника?
Жести
та положення регулювальника означають:
1.
Руки витягнуті в сторони, опущені, або права рука зігнута перед груддю:
•
з лівого та правого боку від регулювальника рух пішоходів. (заборонений);
•
зі сторони грудей та спини рух пішоходам. (дозволено).
2.
Права рука витягнута вперед:
•
пішоходам. (дозволяється) переходити дорогу за спиною регулювальника.
3.
Рука піднята вгору:
•
рух пішоходам. (заборонений).
Довідничок:
дозволяється, заборонений, дозволено, заборонений.
4)№
5. Вивчення вірша.
Життя
— найдорожче, що є у людини.
Дорослий
цінує життя і дитина.
І
з тим, щоб життя розквітало усюди,
Розумні
придумали правила люди.
Бувають
складні, а бувають прості.
На
правила мають зважати усі.
Тому
для здоров’я і тіла, і духу
Дотримуйся правил дорожнього руху.
(О.
Чеботарьов)
6. Підсумок
уроку
—
Які бувають світлофори?
—
Яку особливість мають сучасні транспортні світлофори?
—
Де найчастіше стоїть регулювальник?
—
Яку роботу він виконує?
—
Що допомагає йому зупинити машини чи пішоходів?
Немає коментарів:
Дописати коментар