пʼятниця, 4 грудня 2015 р.

Літературне читання 4 клас УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. ШКОЛА ДОБРИХ УЧИНКІВ (за творами Василя Сухомлинського)

УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. ШКОЛА ДОБРИХ УЧИНКІВ (за творами Василя Сухомлинського) 
Мета: продовжити ознайомлення учнів з творами В. О. Сухомлинського; формувати уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає їх, піклується про стареньких, добре ставиться до рідних і друзів; навчати оцінювати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення; розвивати мовлення учнів; виховувати віру в силу любові, дружби, добра і справедливості. 
Хід уроку 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 
— Щира усмішка, добре слово і хоча б краплиночка тепла мають дуже велику силу. І на сьогоднішньому уроці позакласного читання вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими творами В. Сухомлинського. 
ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ 
1. Виступ групи «Біографи» 
— Василь Олександрович Сухомлинський народився у 1918 році у селі Василівка на Кіровоградщині в бідній селянській родині. У сім’ї, крім Василя, було ще троє дітей. Усі четверо, коли виросли, стали вчителями. Василь з сімнадцяти років став учителем і залишився ним до кінця життя. Тридцять два роки він вів свій педагогічний щоденник, а потім його роздуми у щоденнику ставали книгами. Для наймолодших він написав понад 1500 казок, новел і легенд, і ми їх читаємо залюбки. 
2. Представлення виставки книг В. О. Сухомлинського (виступ групи «Бібліотекарі») 
- В. О. Сухомлинський «Гаряча квітка». 
До книжки ввійшли невеликі оповідання видатного педагога і письменника В. О. Сухомлинського, про те, як діти відкривають для себе навколишній світ, про взаємини між дітьми, про доброту та чуйність, а також повчальні казки про природу. 
- В. О. Сухомлинський «Вогнегривий коник». 
Ця книга — збірка мудрих і повчальних казок, оповідань, притч, новел, написаних для дітей і дорослих великим українським педагогом і письменником Василем Сухомлинським. Кожна казка, кожне оповідання розповідають читачам про неповторну красу природи, магічну силу доброти і чуйності у взаєминах між людьми, пробуджують у нас бажання захистити слабшого, допомогти старшим. 
- В. О. Сухомлинський «Казки школи під голубим небом». 
У цій збірці зібрані казки, притчі, оповідання В. О. Сухомлинського. Кожна казка, кожне оповідання розповідають читачам про неповторну красу природи, магічну силу доброти і чуйності у взаєминах між людьми, пробуджують у нас бажання захистити слабшого, допомогти старшим. 
3. Фізкультхвилинка 
4. Обговорення прочитаних творів В. Сухомлинського 
— Які твори ви прочитали, готуючись до уроку? (Відповіді дітей.) 
1) «Добре слово». 
— Що трапилося з Олею? Як родичі рятували дівчинку? 
— Що зробила прабабуся Надія? 
— Що повернуло дівчинку до життя? 
— То в чому велика сила? (В доброму слові) 
— Чого вчить нас це оповідання? (Бути уважним, турботливим до хворих, близьких, батьків; вміти співчувати.) 
2) «А хто ж вам казку розповідає, бабусю?». 
— Про кого це оповідання? 
— Ким були Миколка і Петрик для бабусі? 
— Як звали бабусю? 
— Яке питання задав бабусі Миколка? 
— Чи отримав він на нього відповідь? 
— У якій формі побудовано оповідання? (У формі діалогу) 
— Скільки дійових осіб у цьому тексті? (Автор, Миколка, бабуся) 
— Поміркуйте і скажіть, яку відповідь могла дати бабуся Миколці? 
— Якою ви уявляєте бабусю? 
— Удома ви мали намалювати бабусю Марію і написати опис її зовнішнього вигляду. (Діти показують одне одному зображення бабусь. Окремі учні зачитують описи.) 
— Настав час відповісти на запитання: хто розповідає бабусі казку? (Ніхто. Коли вона була маленька, то її бабуся розповідала казки їй, а тепер настала її черга.) 
3) «Дивний мисливець». 
— Поки бабусі готують смачну вечерю, працюють по господарству, доглядають онуків, читають їм цікаві казки, що ж роблять наші дідусі? 
— Головним героєм якого оповідання є дід Максим? («Дивний мисливець») 
— Чому текст називається «Дивний мисливець»? (Усі вважали, що він брав рушницю для полювання, але ніколи не приносив здобичі.) 
— Яким ви уявляєте діда Максима? 
— Як можна охарактеризувати героя цього оповідання? (Працьовитий, турботливий, співчутливий, добрий тощо) 
Гра «Посперечаймося» 
- Дід Максим жив у місті. (Ні, у селі) 
- Дідусь щодня ходив з рушницею до лісу. (Так) 
- Виходив увечері. А повертався рано-вранці. (Ні, навпаки) 
- Він завжди ніс додому багато здобичі. (Ні, ніколи не приносив здобичі.) 
- Дід Максим привів додому пораненого кабана. (Ні, зайця) 
- Його називали невдахою. (Так) 
- Дід Максим не полював, а допомагав тваринам. (Так) 
— Як ми повинні ставитися до тварин? 
— Чого нас навчає цей твір? (Не завжди перше враження є правильним. Перш ніж засуджувати, потрібно краще пізнати людину.) 
5. Інсценізація оповідання «Бабусин борщ» 
V. ПІДСУМОК УРОКУ 
— Чого навчають твори В. О. Сухомлинського? 
— Тож творіть добро, і воно повернеться до вас! 
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
— Наступний урок позакласного читання проведемо за темою «Майстер веселого цеху — Грицько Бойко». 
Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача. 

1 коментар: