ПОБУДОВА СПОЛУЧЕНЬ СЛІВ І РЕЧЕНЬ ІЗ ЗАЙМЕННИКАМИ В РІЗНИХ ФОРМАХ. ВПРАВИ НА ВИКОРИСТАННЯ ЗАЙМЕННИКІВ ДЛЯ ЗВ’ЯЗКУ РЕЧЕНЬ У ТЕКСТАХ. УДОСКОНАЛЕННЯ ТЕКСТІВ ШЛЯХОМ ВИКОРИСТАННЯ ЗАЙМЕННИКІВ ЗАМІСТЬ ЛЕКСИЧНИХ ПОВТОРІВ
Мета: вчити учнів будувати словосполучення і речення з особовими займенниками; використовувати займенники для зв’язку речень у тексті з метою уникнення лексичних повторів; формувати правильні правописні вміння і навички; збагачувати словниковий запас; розвивати пізнавальну самостійність, мовлення учнів; виховувати культуру писемного мовлення.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
Вправа 255
— Прочитайте займенники 3-ї особи однини і множини. Назвіть їхній відмінок. Поясніть правопис прийменників із займенниками.
Один учень на дошці будує звукову модель слова Батьківщину.
2. Робота над прислів’ями
— Прочитайте, поясніть зміст. Випишіть займенники, які не повторюються. Розкривши дужки, вставте потрібну букву замість пропусків. Поясніть правопис займенників.
1) (Про) мене, Семене, хай усі (коло) м..не, аби я зверху. 2) Курка сказала яйцю: «Я була такою, як ти, і я зроблю т..бе таким, як я». 3) Ти йому про діло, а він тобі про козу білу. 4) Ти м..ні дуже до душі, та я собі ще миліший. 5) Що йому не кажи, а він у свою дудку дме.
3. Каліграфічна хвилинка
На аз ад назад
— Відтворіть фразеологізм: свої, назад, слова, брати.
— Відтворіть прислів’я, вставивши дане слово.
А, пройдеш, брехнею, світ, ..., не вернешся.
(Брехнею світ пройдеш, а назад не вернешся.)
4. Словникова робота
1. Яке із слів записано правильно?
а) Восини;
б) посередині;
в) телифон.
2. У якому слові замість пропуску необхідно вставити букву?
а) Завдан..я;
б) шіст..надцять;
в) фут..бол.
3. Які слова слід писати разом?
а) (В) осени;
б) (до) завтра;
в) (будь) ласка.
4. У якому слові є подвоєння приголосних?
а) Щогодин..и;
б) щоден..о;
в) мільйон..
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми повторимо вивчене про займенник.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота за підручником (с. 129–132)
Вправи 256–259
2. Фізкультхвилинка
3. Тренувальні вправи
1) Знайдіть особові займенники, визначте їх особу (усно).
Я до тебе усміхнусь
І з тобою подружусь.
Посміхнися ти в одвід,
Ми з тобою — цілий світ.
Всі сміються навкруги —
Він, вона, вони.
Бо усмішка всіх єднає,
Жити в дружбі помагає.
2) Прочитайте. Що потрібно зробити зі словом вона, щоб прочитати вірш? Змініть слово. Визначте особу, відмінок.
Моя країна — мати Україна,
Про (вона) всюди слава лине,
Хоч вона немолода і сива.
Та доля (вона) судилася щаслива.
3) Займенники, подані в дужках, поставте у потрібному відмінку та випишіть у дві колонки словосполучення:
а) із займенниками, що не мають початкової н;
б) із займенниками, що мають початкову н.
Будує з (вони), глянули (він) у вічі, люблю (вони), сказав про (вона), принесла до (вони), обрав (вони), напав на (вона), вірив (вони), стиснули (він) в обіймах, з’їв за (він), знала про (вони), тьохнуло (вона) серце, купався з (він).
У кожному першому слові колонки підкресліть другу від початку букву, складіть і прочитайте назву вірша В. Сосюри. («Любіть Україну»)
4. Робота в парах
Гра «Відгадай займенник»
— Займенник 1-ї особи однини вказує на особу, яка сама про себе говорить.
3) Займенники, подані в дужках, поставте у потрібному відмінку та випишіть у дві колонки словосполучення:
а) із займенниками, що не мають початкової н;
б) із займенниками, що мають початкову н.
Будує з (вони), глянули (він) у вічі, люблю (вони), сказав про (вона), принесла до (вони), обрав (вони), напав на (вона), вірив (вони), стиснули (він) в обіймах, з’їв за (він), знала про (вони), тьохнуло (вона) серце, купався з (він).
У кожному першому слові колонки підкресліть другу від початку букву, складіть і прочитайте назву вірша В. Сосюри. («Любіть Україну»)
4. Робота в парах
Гра «Відгадай займенник»
— Займенник 1-ї особи однини вказує на особу, яка сама про себе говорить.
— Займенник 3-ї особи однини, який указує на особу чи предмет, про який розповідають.
— Займенник 2-ї особи множини, який указує на осіб, до яких ми зверта- ємось.
— Утворіть каруселі тільки з займенників: хто з ким дружить? (Я з вами, ви з нами)
— Напишіть займенники з двома Е.
— Напишіть займенники з ЬО, ЙО.
Перевірка. Самоперевірка — за зразком на дошці. Самооцінювання.
5. Самостійна робота
— Запишіть речення.
Мова йшла про... (я, ти, він).
Ми потоваришували з... (ти, він).
На уроці вчителька спитала... (я, ти, вона).
— Поставте питання до займенників. Визначте їх особу.
— Визначте відмінок займенників.
6. Гра «Редактор»
— Прослухайте текст. Зверніть увагу на надмірне невмотивоване вживання особового займенника він. Вставте замість нього іменники Шевченко, Тарас, хлопець.
У ранньому дитинстві в нього виявився хист до малювання. Крейдою чи вуглинкою він розмальовував стіни, лави, стіл, навіть долівку. Мріючи стати художником, він навчався у трьох церковних малярів, але вони не виявили в нього здібностей. Вечорами, деколи й ночами, виконавши всю загадану роботу, він нишком брав книжки з панської бібліотеки і перечитував, поринаючи у невідомі світи і забуваючи про своє гірке життя. Незабаром він і сам почав складати вірші. Переливати свої думки у слова було неабиякою втіхою для нього. (З підручника)
Нишком — 1) Тихо, причаївшись, мовчки. 2) Крадькома, потай, щоб інші не бачили, не знали.
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Які частини мови може замінювати займенник у тексті?
— Поясніть, чому особові займенники мають таку назву.
— Назвіть особові займенники, які належать:
а) до 1-ї особи множини;
б) до 2-ї особи однини;
в) до 3-ї особи множини.
— Розподіліть займенники на три групи за особами та запишіть їх.
Вони, я, ти, він, ми, воно, ви, вона.
— З’ясуйте, форми яких відмінків пропущено серед поданих займенників.
а) Їй, тобі, тобою, на тобі;
б) мене, мені, мною, на мені;
в) ми, нас, нам, нами.
— Знайдіть у реченнях помилки та виправте їх.
1) Ми прийшли до його. 2) Подруги прийшли до її. 3) Я зустрівся з їм нещодавно. 4) Ми відпочивали з їми в Криму.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 260 (с. 132); відповідати на запитання та виконати завдання для повторення (с. 132).
Немає коментарів:
Дописати коментар