РОЛЬ ПРИСЛІВНИКІВ У ХУДОЖНІХ І НАУКОВО-ПОПУЛЯРНИХ ТЕКСТАХ
Мета: практично продемонструвати учням роль прислівників у художніх і науково-популярних текстах; розвивати мовлення школярів, поповнювати словниковий запас; виховувати наполегливість у навчанні.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
Вправа 337
— Який заголовок ви дібрали до вірша? Поясніть свій вибір.
— Прочитайте речення з однорідними членами, вираженими прислівниками.
Один учень біля дошки будує звукові моделі прислівників пильно, слухняно.
2. Робота над прислів’ями
— Прислів’я та приказки прочитайте, поясніть. Прислівники випишіть разом з дієсловами, від яких вони залежать. Поставте питання між словами.
1) Що маєш зробити, то зроби сьогодні. 2) Хто влітку ледарює, той узимку голодує. 3) Хто пізно приходить, той сам собі шкодить. 4) Зробили спішно, та коли б не вийшло смішно.
3. Каліграфічна хвилинка
Ол ом ал ам рп рм ря ел
Веселий веселка розвеселив
— Розберіть слова за будовою. Назвіть частини мови. Які спільнокореневі слова ще можна утворити?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про роль прислівників у художніх і на- уково-популярних текстах.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 158–160)
Вправи 338–339
2. Фізкультхвилинка
Раз — всі встали,
Два — підняли руки вгору, похитали,
Три — прогнулись, на чотири —
Всім ласкаво усміхнулись.
П’ять — притупнули ногою.
Шість — тепер іще другою.
Сім — за спинку руки склали,
Нахилились — знову встали.
Вісім раз отак зроби,
На дев’ятий — рівний ти,
Ну, а десять — вже сідайте.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Поетична хвилинка
Рано-вранці у ріці
сперечались окунці:
— Хто сміливий?
Хто з гачка
миттю зніме черв’ячка?..
За годину наш Денис
кошик риби гордо ніс...
Г. Сокіл
— Знайдіть прислівники у тексті та поставте до них питання.
2. Поширення тексту-опису прислівниками
... дихає вільга земля. Вітерець ... колише свіжі, запашні трави, ... перебирає листочки на листках дерев, ... гойдає стебельця квітів. Пагорби ... вкриті червоними тюльпанами. Як жар, горять вони...
(Легко, ніжно, ледь-ледь, вільно, навкруги, скрізь)
3. Самостійна робота
— Спишіть, розкриваючи дужки та обираючи прислівники, що найбільше відповідають науковому тексту.
Кульбаба як лікарська рослина відома (давно, давненько). Вона має довге, зубчасте листя, жовту квітку у формі кошика. У кульбаби (добре, гарно) розвинена коренева система. Тому рости вона може (де завгодно, скрізь). Кульбабу використовують у медицині та косметології.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового ви дізналися на уроці?
— Що виражає прислівник?
— Яка це частина мови?
— З якою частиною мови пов’язуються в реченні прислівники?
— На які питання відповідають прислівники?
— Яку роль у реченні виконують прислівники?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 340 (с. 173).
Немає коментарів:
Дописати коментар