МАКСИМ РИЛЬСЬКИЙ. КИМ ХОЧЕШ БУТИ, ХЛОПЧИКУ, В ЖИТТІ?
Мета: продовжити ознайомлення учнів з творчістю М. Т. Рильського; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; вчити аналізувати прочитане, робити висновки, узагальнення; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву; виховувати доброту, людяність.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Гра «Дощик»
Діти читають хором.
- Накрапає дощ (тихо).
- Дощ пускається сильніше (голосніше).
- Злива (голосно).
- Дощ слабшає (тихіше).
- Дощ припинився (читання припиняється).
Йшов журавлик на лужок,
Вбрався в жовтий кожушок.
Кажуть бджілка і жучок:
— Дуже гарний кожушок.
2. Гра «Склади прислів’я»
Робиш добро — не кайся, того й наберешся.
Все добре переймай, а добрі діла.
Не одежа красить людину, а зла уникай.
З ким поведешся, а робиш зло — на зло й сподівайся.
— Поясніть, як ви розумієте ці прислів’я.
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Хто краще?»
Конкурс на краще виразне читання вірша М. Рильського «Дитинство».
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Послухайте вірш та спробуйте відповісти на запитання, що означає бути справжньою людиною.
Запам’ятай, моя дитино, з юних літ
На все життя, щоб знала, як прожити.
Людина для добра приходить в світ
Й покликана завжди добро творити.
Нелегко це, хто що б не говорив,
Й не кожному зробити це вдається.
Бо в світі стільки смертних є гріхів,
Що доброта не завжди йде до серця.
Та ти людина, і тому учись
Добро творити, людям співчувати.
До цього світу пильно придивись,
Злим помислам навчися лад давати.
Йди з добротою — це собі затям,
Із ласкою, прихильністю, привітно.
Й не розлучайся з добрим почуттям,
Хай доброта в душі суцвіттям квітне.
Вправа «Мікрофон»
Учні висловлюють свої міркування з приводу того, що означає бути справжньою людиною.
— Сьогодні ми прочитаємо вірш Максима Рильського, у якому він теж намагається дати відповідь на це запитання.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виразне читання вірша вчителем
— Чи сподобався вам вірш?
— Які почуття він у вас викликав?
— Над чим примусив замислитися?
2. Словникова робота
Читання колонок слів «буксиром» за вчителем та одне одному в парах
Життя останній
відганяє виряджаючи
пересторогу непогасна
благословляючи зрівняться
— Як ви розумієте слова благословляючи, пересторога, непогасна?
— Перевірте тлумачення цих слів у підручнику.
3. Робота в парах
Читання вірша учнями в парах. Підготовка до виразного читання вірша
— У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш?
— Де зробите паузи?
— Звертайте увагу на межі речень.
— Які слова виділете голосом при читанні?
4. Виразне читання вірша учнями
5. Фізкультхвилинка
6. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
— До кого поет звернувся із запитанням?
— У якому реченні виражене це звертання? Прочитайте.
— Чому автор порівнює хлопчика з Котигорошком?
— З яким запитанням автор звернувся до хлопчика?
— Яку відповідь він почув?
— Чому автор уважає слова хлопчика найкращою відповіддю на своє запитання?
— До чого він закликає сина?
— У яких рядках поет пояснює, що означає бути справжньою людиною?
7. Гра «Диктор телебачення»
Читати вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.
8. Гра «Добери риму і придумай свою»
Котигорошки — ... (трошки).
Дитя — ... (життя).
Дорогу — ... (пересторогу).
Сам — ... (словам).
Зрівняться — ... (праця).
Крило — ... (зло).
Сина — ... (людина).
9. Гра «Голосування ногами»
Діти встають у дві шеренги: права шеренга — «я вважаю, що твердження правильне»; ліва шеренга — «я вважаю, що твердження неправильне».
— Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупає ногами права шеренга. Якщо речення неправильне — тупає ногами ліва шеренга та зачитує правильну відповідь.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
— Який вірш читали на сьогоднішньому уроці?
— Хто його автор?
— Над чим нас примусив замислитися М. Т. Рильський?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити вірш напам’ять (с. 114).
Немає коментарів:
Дописати коментар