МАКСИМ РИЛЬСЬКИЙ. ДИТИНСТВО
Мета: розширити, поглибити й узагальнити знання учнів про життя і творчість М. Т. Рильського; збагачувати словник новими й образними висловами; вдосконалювати вміння розмірковувати над прочитаним, виділяти головне; розвивати образне мислення, творчу уяву; виховувати дружбу, товариськість.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Ґедзик ґвалт гукає ґаву,
Кличе ґаву на галяву.
Ґава виглянула з ґанку,
Гука ґедзя на гулянку.
2. Робота в групах
Гра «Поети»
— Допишіть два рядочки, щоб вийшли веселі вірші
1-ша група
Раз цибуля вийшла з хати,
Хто їй стрівся — мусив чхати...
2-га група
Їв лелека
Кашу з глека...
3-тя група
Джміль ромашці щось на вухо
Прошептав і полетів...
4-та група
Йшла синичка до кринички,
Загубила черевички...
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «У художньому музеї»
Діти презентують свої ілюстрації. Зачитують проілюстровані рядки з вірша Павла Тичини «Сонце і дим».
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні наш урок присвячений творчості видатного українського поета, вченого, перекладача М. Т. Рильського.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Опрацювання статті «Максим Рильський»
Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання статті учнями
— Де народився М. Т. Рильський?
— У якій сім’ї?
— Де здобув освіту майбутній поет?
2. Біографічна довідка
— Максим Тадейович Рильський — видатний поет, учений, перекладач — народився 19 березня 1895 року в Києві. Багато часу хлопчик проводив серед розкішної природи села Романівка на Київщині, на берегах Унави, у колі сільських дітей. Максим товаришував з усіма сільськими хлопцями. Кращим його другом був Ясько Ольшевський. Перші враження дитинства відбилися пізніше у творах поета. З одним із них ми сьогодні ознайомимося.
3. Фізкультхвилинка
4. Опрацювання вірша М. Т. Рильського «Дитинство»
1) Виразне читання вірша вчителем.
— Чи сподобався вам вірш?
— Який настрій він у вас викликав?
— Які картини ви уявляли, слухаючи його?
— Хто є головними персонажами вірша?
2) Словникова робота.
— Знайдіть у правій колонці тлумачення до слів лівої колонки.
Вілла — великий північноамериканський бик, подібний до європейського зубра.
Бізон — степи на південному сході Південної Америки.
Сахара — розкішна дача за містом або будинок-особняк, зазвичай із садом навколо.
Пампаси — пустеля у Північній Африці.
3) Фізкультхвилинка.
4) Робота в парах. Підготовка до виразного читання вірша.
— Читаючи вірш, намагайтеся передати розповідну і пояснювальну інтонацію відповідних речень.
5) Виразне читання вірша учнями.
6) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Про які роки свого життя згадує поет?
— В які ігри гралися хлопчики?
— Що свідчить про те, що герої вірша — великі фантазери?
— Які малюнки ви зробили б до вірша?
— Прочитайте, ким вчора був хлопчик.
— Куди герой має їхати завтра?
— Які географічні назви зустрічаються у вірші?
— З яким тваринами подумки зустрічаються герої твору?
7) Гра «Диктор телебачення».
Читати вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.
8) Гра «Добери риму».
Сахарі — ... (Ніагари).
Стріляю — ... (пропливаю).
Хвилі — ... (білі).
Пампаси — ... (припаси).
Табунами — ... (лами).
Томагавки — ... (забавки).
Гвинтівки — ... (бровки).
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
— З яким твором ознайомилися на сьогоднішньому уроці?
— Хто його автор?
— Чим запам’ятався сьогоднішній урок?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірш (с. 113–114).
Немає коментарів:
Дописати коментар