ОСОБЛИВОСТІ РЕЧЕНЬ З ОДНОРІДНИМИ ПРИСУДКАМИ
Мета: вчити учнів пояснювати лексичні значення дієслів; складати речення з однорідними членами, вираженими дієсловами; збагачувати словниковий запас; розвивати мовлення учнів; виховувати культуру писемного мовлення.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
Вправа 269
— Прочитайте заголовок до тексту.
— Як ви завершили міркування про силу слова? Прочитайте.
— Прочитайте дієслова, використані в тексті. Які із них є антонімами?
— Назвіть синоніми до дієслів дбати, берегти.
Дбати — піклуватися, турбуватися.
Берегти — оберігати, захищати, заощаджувати.
2. Робота над прислів’ями
— Прочитайте, поясніть зміст, спишіть. Підкресліть дієслова, усно поставте до них питання.
1) Спить, як заєць, з відкритими очима. 2) Зерно зважують вагами, життя — добрими ділами. 3) Добре чужими руками жар загрібати. 4) За хорошими друзями іди на край світу. 5) Голими руками не битися з ворогами.
3. Каліграфічна хвилинка
Фф фт фу фб фл фу фі
футбол, футболіст, футболити, футбольний, футболка
4. Словниковий диктант
Солов’їний, хом’як, в’юн, м’який, дерев’яний, під’їзд, б’є, пам’ятний, верхів’я.
— До яких частин мови належать записані слова?
— Яке слово «зайве»? Чому? (Слово «б’є», бо це — дієслово.)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, у чому полягають особливості речень з однорідними присудками.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 137–139)
Вправи 270–273
- Вправа 271.
Знімались — злітали.
Припадали — опускались.
Підкрадались — наближались.
- Вправа 273.
Словникова робота
Ліворуч — 1) З лівого боку, зліва, лівобіч (протилежне — праворуч).
2) У лівий бік, на лівий бік.
Праворуч — 1) З правого боку, з правої руки (протилежне — ліворуч).
2) У правий бік, на правий бік.
3) Військова або спортивна команда, при якій повертаються праворуч на 90 градусів.
Загадка
- Щоб дорогу перейти,
Глянь спочатку... (ліворуч).
До середини іди, стань,
Тоді... (праворуч) глянь.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в парах
— Як можна за допомогою дієслів описати море; сонце?
Море — клекоче, милує, перекочує, наздоганяє, манить, грається, огортає, приваблює, співає, підскакує, порушує, володіє, з’являється, розриває, шипить, пливе, рве, стикається, притомлюється, зникає, застеляє, панує, лине.
Сонце — прокинулося, всміхається, випливло, гріє, грає, сяє, пронизує, зійшло, світить, закотилось, заглядає, сіло, втікає, згасає, пече, піднялося, сліпить, купається у хмарах.
2. Робота в групах
— Хто або що може виконувати такі дії?
- Виходять, світить, поблискує, миготять, сходить, прокидаються, падають, линуть, зайнялась, загорялись. (Зорі)
- Замиготіли, розпанахали небо, метнулась, палахкотіли. (Блискавиці)
- Стелиться, поплівся, осів, стоїть, застелив, ворушився, клубочиться, лягав. (Туман)
Висновок. Дієслова — важлива частина мови, бо вони прикрашають наше мовлення, збагачують, роблять його цікавим та різноманітним.
3. Поетична хвилинка
— Спишіть вірш. Підкресліть однорідні присудки.
Вибіг місяць з-за діброви,
Погубив на вітрі брови,
Заховав за спину руки,
Ходить лисий, без перуки.
Смуток зорям невимовний:
Ой, який він повний.
Л. Костенко
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Яка частина мови називається дієсловом?
— Яку роль відіграють дієслова у мовленні?
— З якою частиною мови пов’язані дієслова?
— Яким членом речення вони найчастіше виступають?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 274 (с. 139 ).
Немає коментарів:
Дописати коментар