НЕОЗНАЧЕНА ФОРМА ДІЄСЛОВА (початкова форма)
Мета: вчити учнів упізнавати на слух та в письмових текстах неозначену форму дієслова; розвивати пам’ять, мислення, увагу; виховувати старанність, наполегливість у навчанні.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
Вправа 278
— Прочитайте заголовок, який відображав би мету цього тексту.
— Прочитайте речення з однорідними присудками, вираженими дієсловами. Поясніть роль дієслів у тексті.
2. Робота над прислів’ями
— Прочитайте, поясніть зміст. Поставте дієслова, подані в дужках, у потрібній за змістом формі.
1) Одна бджола мало меду (наносити). 2) (Наговорити) цілу гору, а (зробити) з макове зерно. 3) Ноги (носити), а руки (годувати). 4) У кого руки (працювати), у того рот (їсти).
3. Каліграфічна хвилинка
Вч ор чо ра вчора
— Відтворіть вірш, вставивши слово вчора.
... квітки, а нині —
Жовтий лист на билині,
... було так гарно,
Нині зимно і хмарно.
Б. Лепкий
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що означає поняття «неозначена форма дієслова», на які питання вона відповідає і як інакше називається.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом
— Прочитайте текст.
Школа — святиня і надія народу. У школі навчають не тільки читати, писати, рахувати, мислити, пізнавати навколишній світ. У школі вчать жити.
— Відшукайте в тексті дієслова. Спробуйте визначити час дії.
— Не можете? Так, це зробити неможливо!
Запам’ятайте! Слова читати, писати, рахувати, мислити, пізнавати, жити — це неозначена форма дієслова. Її ще називають початковою формою дієслова. Дієслова в неозначеній формі відповідають на питання що робити?, що зробити? і мають у кінці -ти або -тися, рідше — -ть, -ться, це закінчення дієслів.
2. Складання опорної таблиці
Неозначена форма — незмінна форма дієслова
Що робити? Що зробити?
Не вказує на час, на число, рід і особу, кількість виконавців дії
3. Робота за підручником (с. 141–142)
— Що таке неозначена форма дієслова?
Вправи 279–280
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Колективна робота
— Від поданих дієслів утворіть неозначену форму, виділіть суфікси.
Готується, знають, слухатиме, прибіг, занесла, напишу, тримаю, думають, працюєш, варила.
2. Робота в парах
— Замініть подані словосполучення дієсловами в неозначеній формі та запишіть їх.
Говорити пошепки. Робити ремонт. Давати дозвіл. Давати пораду. Стати друзями.
3. Гра «Утвори пару»
— До слів лівого стовпчика доберіть слова з правого таким чином, щоб утворилися словосполучення.
Вчити натюрморт
читати книжка
писати лист
малювати знання
добувати правило
4. Робота в групах
Затриматися — застряти
вчити — зубрити
жалітися — плакатися
просити — клянчити
лежати — валятися
витратити — розбазарити
поясніть — розжувати
— Прочитайте пари слів.
— Чи можна сказати, що ці дієслова стоять у неозначеній формі? Обґрунтуйте свою думку.
— Що ще ви можете сказати про ці слова?
— Які слова можна назвати синонімами?
— Які з поданих дієслів-синонімів не лише означають дію, але й виражають наше ставлення до неї?
— Складіть і запишіть два речення з однією парою дієслів-синонімів.
5. Гра «Ланцюжок»
— Поставте дієслова в неозначену форму.
Живемо, вчить, іду, виконаєш, садить, майструє, стругав, відгадала, знайшов, виконав, малювала, вітаєшся, слухає, розрубав, допоміг, чистить, полетіли, мовчить, написав, розмовляла.
6. Поетична хвилинка
— Знайдіть у загадках дієслова, вжиті в неозначеній формі.
- Хлопчику-хлоп’ятку,
Одгадай загадку:
Бачити — не бачить,
Чути — не чує,
Мовчки говорить,
Добре мудрує. (Книга)
- Він нам, як мама, дорогий,
Він хоче нас навчити
Любити край чудовий свій.
Це мудрий наш... (учитель).
7. Самостійна робота
— Поставте дієслова в неозначеній формі.
Живемо — вчить — іду —
Виконаєш — майструє — відгадала —
Знайшов — виконав — малювала —
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Гра «Незакінчене речення»
- Дієсловом називається... (частина мови, що означає дію предмета і відповідає на питання що робити? що робив? що робитиме?).
- Початковою формою дієслова є... (неозначена форма дієслова).
- -ти, -ть в кінці дієслова називають... (закінченням).
- Найчастіше дієслово в реченні пов’язане з... (іменником).
- У реченні дієслово виступає... (присудком).
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 281 (с. 142)
Немає коментарів:
Дописати коментар