четвер, 3 грудня 2015 р.

Літературне читання 4 клас ВСТУП ДО РОЗДІЛУ. ЕЗОП. ДВОЄ ПРИЯТЕЛІВ І ВЕДМІДЬ

ВСТУП ДО РОЗДІЛУ. ЕЗОП. ДВОЄ ПРИЯТЕЛІВ І ВЕДМІДЬ 
Мета: активізувати й розширити знання учнів про байку як жанр; дати уявлення про першого байкаря Езопа; вчити передавати в інтонації слова героїв, оцінювати їхні вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки; вдосконалювати вміння структурувати текст, визначати головну думку (мораль), читати за особами; розвивати способи і види читання байки, вміння формулювати свою думку; виховувати готовність допомоги, сміливість, самовладання.
Хід уроку 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ 
Робота в групах. Гра «Дуель» 
Учні в групах ставлять одне одному запитання за змістом прочитаного розділу (c. 115). 
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 
«Асоціативний кущ» 
Казки  Вірші  Оповідання 
Повісті  Літературні жанри  Байки 
П’єси  Загадки  Скоромовки 
— Урок наш незвичайний і цікавий. Це урок-подорож. Ми будемо і розвідниками, і мислителями, і шукачами нового та незвіданого. Зараз вирушимо на машині часу в давні часи, до міст величної Греції. 
Щоб дістатися місць призначення, їхати будемо на колісниці, які використовувалися для перегонів. Перегони на колісницях — це вид змагань на Олімпійських іграх у Стародавній Греції. 
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 
— Ми потрапили до області Лаконіка, мешканці якого змалку вчилися говорити чітко, коротко і зрозуміло. Тому і нині таке мовлення називають лаконічним. Ваше завдання — прочитати статтю в підручнику, дати відповіді на за-питання лаконічно і точно. 
- Яка назва нового розділу? 
- Які байки ви вже читали? 
- Хто був їхнім автором? 
- Як називають авторів байок? 
- Що таке байка? 
- Що називається мораллю байки? 
- Що писав про значення байки Іван Франко? 
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
— Ми прочитаємо байки, які написали автори, що жили і творили у різні часи. А почнемо з ознайомлення з байкою «Двоє приятелів і ведмідь» першого байкаря, ім’я якого відоме світу давно — Езоп, будемо вчитися давати характеристику героям, аналізувати їхні вчинки, добирати фразеологізми до окремих епізодів твору та до байки в цілому; попрацюємо над удосконаленням навички читання.
Ми прибули на острів Крит, де правив цар Мінос. Великий архітектор Дедал збудував йому лабіринт — величезний палац. Вибратися звідти було неможливо. Тут і дізнаємося більше про Езопа.
За легендами, основоположником байки вважають Езопа, який жив у Стародавній Греції у VІ ст. до н. е. Езоп був рабом і не міг говорити вільно, відверто, тому звертався до форми байки. У той час байка існувала як вид усної творчості. Згодом близько ІІ ст. до н. е. байки Езопа були записані, їх викори-стовували як навчальний посібник у риторичних школах.
2. Фізкультхвилинка
3. Опрацювання змісту байки Езопа «Двоє приятелів і ведмідь»
1) Словникова робота.
Читання слів «луною» за вчителем, потім — напівголосно в парах
вкупі скрута
вгледів невдовзі
оговтався нажаханий
самісінький візьметься
— Доберіть синоніми до слів вкупі (разом, спільно); вгледів (побачив, вздрів); нажаханий (наляканий, сполоханий).
— Які слова вам незрозумілі? Прочитайте їх тлумачення у підручнику.
2) Пояснення значень висловів.
— Доберіть пояснення до кожного вислову.
Має слушність               відбити напад
Затамував подих       має рацію
Дати відсіч              даремно
Марна справа              завмер
3) Гра «Передбачення».
— Як ви вважаєте, про що йтиметься у байці, якщо вона має таку назву?
4) Комбіноване читання байки (учитель — учні).
— Чи сподобалася вам байка?
— Які картини ви уявляли, слухаючи її?
— Які почуття вона у вас викликала?
5) Гра «Бджілки».
Повторне читання байки учнями напівголосно
— Про що хвилювався один із приятелів, вирушаючи в дорогу?
— Що на це відповів інший?
— Що зробив перший приятель, побачивши ведмедя?
— Чи попередив про небезпеку свого товариша?
6) Фізкультхвилинка.
7) Аналіз змісту байки з елементами вибіркового читання.
— Чому другий приятель прикинувся неживим? 
— Прочитайте, як він почувався після цього?
— Зіставте розмову на початку байки і по завершенні пригоди. Чи можна вважати їх друзями? Чому?
— Прочитайте речення, які передають хвилювання, тривожність.
— Що автор хотів показати своєю байкою?
— Які риси характеру засуджуються? Знайдіть і прочитайте мораль байки. Чим стало це повчання?
8) Робота за ілюстрацією.
— Якими словами можна підписати малюнок?
— Ми прибули у місто Афіни — столицю Греції. Це найдавніше місто світу. Йому понад 4 тисячі років. За легендою, богиня Афіна і бог Посейдон — цар морів та океанів засперечались. Хто зробить кращий подарунок місту? Посейдон ударив у скелю своїм тризубцем, і з неї забило солоне джерело. Афіна встромила у землю свій спис, і з нього виросло оливкове дерево, яке дарувало людям смачні корисні плоди. Подарунок Афіни жителі визнали ціннішим та її іменем назвали місто — Афіни.
9) Робота в парах. Читання байки за особами.
— З якою інтонацією слід читати перший діалог? (Першого чоловіка — з упевненою, зневажливою до сумнівів приятеля; другого — стривоженою.) Другий діалог? Які слова розкривають мораль байки?
10) Фізкультхвилинка.
11) Робота над удосконаленням техніки читання.
— Наша колісниця прибула до міста Олімпія. Візьмемо участь в Олімпійських змаганнях «Перегони». Покажемо свою спритність і швидкість, але у читанні. (Учні читають текст протягом однієї хвилини, роблять простим олівцем позначку. Знову починають читати спочатку і намагаються обігнати помітку. Якщо обігнали, знову ставиться помітка тощо).
12) Робота в групах.
1-ша група. Робота з фразеологізмами
— Доберіть фразеологізми до окремих епізодів байки. Поясніть свій вибір.
- Народитися під щасливою зіркою (про приятеля, який уник небезпеки);
- фортуна усміхнулася (пощастило, ведмідь не зачепив);
- як сніг на голову (ведмідь з’явився раптово);
- брати ноги на плечі (перший приятель утік);
- душа в п’яти пішла (обидва приятелі дуже злякалися);
- білий як полотно (дуже переляканий другий чоловік);
- ні живий, ні мертвий (дуже переляканий);
- як з-під землі (раптово);
- сяйнути розумом (про другого чоловіка, який упав на землю і прикинувся мертвим).
2-га група
— Поясніть значення фразеологізмів, у яких зустрічається слово ведмідь.
- Ведмежа послуга — безглузда послуга, яка замість допомоги завдає значної шкоди, неприємностей.
- Ведмідь на вухо наступив — про людину, у якої відсутній музичний слух.
- Ведмежі обійми — міцні обійми.
- Ділити шкуру невбитого ведмедя — про необґрунтовані плани, сподівання.
- Міцний, як ведмідь — сильний.
- Сила, як у бурмила — сильний.
- Ізвивається, як ведмідь у танці — незграбний.
- Бурчить, як ведмідь — незадоволення.
- Живе, як ведмідь у барлозі — відлюдність.
- У ведмедя десять пісень, і все про мед — ненажерливість. 
3-тя група 
— Змініть зміст байки на позитивний. 
- А я б учинив в подібній ситуації так... 
4-та група 
— Поєднайте частини прислів’їв. 
Людина без друзів — що дерево без коріння. 
Нових друзів май — старих не забувай. 
Як прийде туга, пізнаєш друга. 
В лиху годину пізнаєш вірну людину. 
Дружба — найбільший скарб. 
Друг боягуз — гірше ворога. 
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ 
— Нарешті ми вдома, у рідному класі. Давайте повторимо все набуте під час подорожі. 
— Який жанр повторили? 
— Що таке байка? 
— Хто такий Езоп? 
— Що ви запам’ятали про нього? 
— Які прислів’я про дружбу взяли з уроку? 
— Яка мораль байки? 
— Які недоліки людського характеру засуджувались у байці? 
— Чим запам’ятався вам урок? 
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
— Оберіть з-поміж трьох завдань найбільш цікаве для вас. 
1. Прочитати байку (с. 116–118). Переказати від імені приятеля, що мало не постраждав від ведмедя. 
2. Прочитати і продовжити байку. 
3. Скласти байку «Як мої друзі потрапили у халепу». 

Немає коментарів:

Дописати коментар