ДІЄСЛОВА НА -ся (-сь)
Мета: вчити учнів дотримувати літературної вимови і правопису дієслів на -ся (-сь); утворювати і пояснювати (за зразком) значення дієслів на -ся (-сь), уживати їх під час побудови речень, у зв’язному мовленні; розвивати уважність, спостережливість, мовлення учнів, вміння аналізувати; виховувати любов до мови, природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
Вправа 314
— Який заголовок ви дібрали до вірша? (Ранок)
— Прочитайте дієслова минулого часу, їхні число і рід (в однині).
2. Робота над прислів’ями
— Прислів’я та приказки прочитайте, поясніть, спишіть. Дієслова чоловічого роду минулого часу підкресліть, зазначаючи питання, на які вони відповідають.
1) Не говори про все, що вичитати з книг зумів, а говори про те, що, прочитавши, зрозумів. 2) Прислів’я сказав — дорогу показав, приказку сказав — душу розрадив. 3) Не той багато прожив, кому багато років, а той, хто багато зробив. 4) Ще нічого не зробив, а вже відпочити сів. 5) Як їв, то аж упрів, а як працював, то аж задрімав.
3. Каліграфічна хвилинка
Тр ам мв ва ай трамвай
— Запишіть речення про правила переходу вулиці після виходу з трамвая.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про літературну вимову і правопис діє- слів на -ся (-сь).
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом
— Прочитайте твердження. Чи можете ви так сказати про себе? Підкресліть дієслова. Що спільного вони мають?
Ніколи не запізнююсь.
Вітаюсь зі знайомими.
У громадському транспорті поступаюся місцем дорослим.
— Як слід вимовляти і писати дієслова на -ся (-сь)?
— У дієсловах 2-ї особи однини -шся вимовляється як [с’:а]. У дієсловах 3-ї особи однини і множини -ться вимовляється як [ц’:а].
2. Складання опорної таблиці
Правильно
вимовляй: пиши:
сміє[с’:а] смієшся
сміє[ц’:а] сміється
підписує[ц’:а] підписується
вча[ц’:а] вчаться
Закони письма і вимови вивчай:
Написано -ться, а ти [ц’:а] вимовляй.
Хто рано прокидається,
Зарядкою займається,
Роботи не боїться,
Той завжди добре вчиться.
Закони письма і вимови вивчай:
Написано -шся, а ти [с’:а] вимовляй.
Швиденько одягаєшся,
В дорозі не спиняєшся.
Так, друже мій, ніколи
Не спізнишся до школи.
Л. Лужецька
3. Робота за підручником (с. 160–162)
Вправи 315–317
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в парах
— Запишіть подані дієслова у формі 2-ї особи однини теперішнього часу.
Виконувати, з’ясувати, не лінуватися, нездужати, ознайомити, перемагати, підвищити, поліпшувати, читати.
2. Робота в групах
— Прочитайте і відгадайте загадки. Допишіть пропущені букви. Обґрунтуйте свої дії.
1) Вийшла пані в золотім жупані. Хто на неї подиви..я, той слізьми заллє..я. 2) Признавайся, як ти зве..я, що на зиму, на холодну без одежі зостає..я. 3) Чого ти став та диви..я. Зірви мене — поживи..я. 4) У лісі вирізана, гладенько витесана. Співає, заливає..я. Як називає..я?
Відгадки: 1) Сонце. 2) Дерево. 3) Горіх. 4) Сопілка.
3. Поетична хвилинка
— Прочитайте вірш, ставлячи дієслова, подані в дужках, у потрібній формі. Завчіть вірш і запишіть його з пам’яті.
Щедрим добрим словом
Пісня (починатися).
З рушника святкового
Коровай (всміхатися).
4. Робота над загадкою
— Прочитайте загадку. Відгадайте її.
- Прислухайся до шуму:
З весною він іде!
Щось тріщить, ламається
Скрегоче і гуде.
— Випишіть з вірша дієслова, які влучно передають шум весняної води. Доповніть ряд синонімами.
Слова для довідок: йде, біжить, шумить, дзвенить, стукає, дзюрчить, співає, хлюпає, булькотить, вирує, тупцює, кипить, клекотить.
5. Диктант
Любов до землі, до праці починається саме в твоєму віці. Якраз тепер ти приглядаєшся до роботи старших.
Люди сіють хліб. Щедро оспівана ця праця людська. Зерно для людини і досі залишається земним дивом. Воно безсмертне. Кинуте в землю, стає колосом. Наливається соками землі й сонця, красується, радує врожаєм.
Нелегко дається хліб. Справжню ціну йому складають хлібороби. (56 слів)
М. Сингаївський
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Які відкриття ви зробили для себе на уроці?
— Як слід вимовляти і писати дієслова на -ся (-сь)? Наведіть приклади.
— З яким настроєм завершуєте урок?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 318 (с. 162).
Немає коментарів:
Дописати коментар