ТАРАС ШЕВЧЕНКО. РЕВЕ ТА СТОГНЕ ДНІПР ШИРОКИЙ...
Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю великого Кобзаря; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; творчу уяву; виховувати любов до художнього твору.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Робота над скоромовкою. Гра «Дощик»
Діти читають хором.
- Накрапає дощ (тихо).
- Дощ пускається сильніше (голосніше).
- Злива (голосно).
- Дощ слабшає (тихіше).
- Дощ припинився (читання припиняється).
Жив цар у палаці,
Спав цар на матраці,
Якось цар всю ніч не спав —
Йому цвіркунчик заважав.
Ну, а зранку у віконце
Вже заглянуло сонце.
Прокидайся цар, бо ранок —
На столі стоїть сніданок.
Там і яйця, і цукерки,
І цибулі пів цеберки!
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Хто краще?»
Конкурс на краще виразне читання з пам’яті вірша Т. Г. Шевченка «Вітер віє-повіває...».
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми ознайомимось з ще одним твором видатного поета, який став народною піснею,— це вірш «Реве та стогне Дніпр широкий...».
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слухання аудіозапису пісні «Реве та стогне Дніпр широкий...»
— Заплющте очі, розслабтеся. Зараз ви почуєте пісню, яку виконає капела бандуристів, на слова вірша Тараса Шевченка «Реве та стогне Дніпр широкий...». Намагайтеся уявити все те, що хотів передати автор словами і музи-канти музикою.
— Як ви вважаєте, чому цей вірш став піснею?
— Які почуття викликала у вас ця пісня?
2. Гра «Рибки»
Самостійне мовчазне читання вірша учнями
— Яким настроєм пройнятий вірш?
3. Перевірка сприйняття тексту
— На скільки уявних картин можна поділити вірш? (На три)
— Що відтворив поет у першій картині? (Він відтворив силу бурі на Дніпрі, завивання вітру, нагинання дерев до землі.)
— Що б ви зобразили на другій картині? (Захмарене небо, місяць, що виглядає із-за хмари.)
— Яка за характером, настроєм третя картина? (Спокійна, адже автор показав, що природа вгомонилася, все стихло.)
— За допомогою яких слів авторові вдалося зобразити грізні сили природи як живих істот?
4. Фізкультхвилинка
5. Читання вірша учнями за строфами
— Прочитайте першу строфу грізно, голосно, виражаючи жестами настрій природи.
— Другу строфу прочитайте протяжно, задумливо.
— Прочитайте третю строфу тихо, загадково.
6. Аналіз змісту вірша
— Коли може відбуватися таке явище в природі?
— З чим поет порівнює місяць?
— Як ви розумієте вислів «ще треті півні не співали»?
7. Гра «Добери прикметники»
Дніпр... (широкий).
Верби... (високі).
Місяць... (блідий).
Море... (сине).
8. Гра «Добери риму»
Завива — ... (підійма).
Виглядав — ... (потопав).
Гомонів — ... (скрипів).
9. Робота в групах
— Доберіть з вірша «Реве та стогне Дніпр широкий...» слова:
1-ша група — іменники;
2-га група — прикметники;
3-тя група — дієслова.
10. Робота за ілюстраціями
— Розгляньте ілюстрації до цього вірша.
— Що художники зобразили на ілюстраціях? Які кольори вони використали?
— Який настрій вони створюють?
— Порівняйте вірш і картини.
— Що у них спільного, а що — відмінного?
— Які рядки вірша належать до образів картин?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Закінчіть речення»
- Сьогодні на уроці я дізнався...
- Мені сподобалось...
- Дякую за...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити напам’ять вірш Т. Г. Шевченка «Реве та стогне Дніпр широкий...» (с. 85–86).
Немає коментарів:
Дописати коментар