ОСОБОВІ ЗАЙМЕННИКИ. ВЖИВАННЯ ОСОБОВИХ ЗАЙМЕННИКІВ У ТЕКСТАХ
Мета: вчити учнів упізнавати на слух і в текстах особові займенники, пояснювати їх лексичне значення, роль у реченні; формувати правильні правописні вміння і навички; збагачувати словниковий запас; розвивати пізнавальну самостійність, мовлення учнів; виховувати культуру писемного мовлення.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
Вправа 234
— Назвіть займенники, які утворили слово-відгадку.
— Прочитайте складене речення з цими займенниками. Поясніть їхні значення.
2. Робота над прислів’ями
— Прочитайте прислів’я та приказки. Підкресліть займенники.
1) Я дав би дві зими за одне літо. 2) На дощ ще і хмари не збираються, а вона вже змокла. 3) Казали минеться, а воно тільки настає. 4) Ви їсте кисле, а на нас оскома нападає. 5) Ми з тобою, як риба з водою. 6) Хоч і дощ йде, а він на долоні плює.
3. Каліграфічна хвилинка
Складіть і запишіть слово.
Ім ен ник Зай ме нн ик
— Із поданих слів складіть речення.
Праця, краща, маленька, безділля, велике, за.
— Підкресліть антоніми, доберіть до них синоніми.
4. Словникова робота
Гра «Загадки Діда-Буквоїда»
т л ф н п ртр т ф тб л в с н
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про займенник як частину мови.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом
— Прочитайте і порівняйте казки.
Холодно взимку Зайчикові. Вибіг Зайчик на узлісся. Холодно взимку Зайчикові. Вибіг він на узлісся. Мороз тріщить. Сів
Мороз тріщить. Сів Зайчик під кущем, простяг лапки до Місяця просить: сіренький під кущем, простяг лапки до Місяця просить:
— Місяцю, любий, погрій Зайчика променями, бо довго ще сонечка чекати. — Місяцю, любий, погрій мене променями, бо довго ще сонечка чекати.
— Який текст вам сподобався більше? Чим саме?
— Назвіть слова, які надали можливість у другому тексті уникнути повторень слова Зайчик.
— На основі другого тексту зробіть висновок про значення займенників у мовленні.
— Наше мовлення було б нудним і довгим, коли б у ньому не було займенників. Отже, слова він, мене — займенники. Займенники вдало замінюють іменники, прикметники, числівники (це видно із самої назви «займенник» — замість імені, тобто замість іменних частин мови), а іноді і цілі частини речень чи інші довгі найменування. За частотою вживання займенники посідають третє місце після іменника і дієслова.
— Які займенники зустрілися у другій казці?
— Займенники я, ти, ми, ви, він, вона, вони — особові займенники.
2. Робота за підручником (с. 121–123)
Вправа 235
Учні складають та записують три речення, доповнюючи текст про вчителя та використовуючи займенники.
Вправа 236 (робота в групах)
Вправи 237–238 (колективно)
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Гра «Знайди»
— Визначте в тексті особові займенники.
Людина побачила свою землю із космічних висот. Вона загадкова і прекрасна: жовто-бурий колір пустелі, зеленкуватий лісовий покрив, синь океанів проглядають крізь хмарну блакить. Голуба наша планета. А на ній твоя Батьківщина.
2. Самостійна робота
— Прочитайте текст. Замініть іменники, що повторюються, займенником або іменником, який підходить за змістом.
КВІТИ — ДІТИ ВЕСНИ
Весна — це чарівність. Летить весна (красуня, вона) над землею з пролісками, сон-травою, фіалкою, мати-й-мачухою. Весна (чарівниця, вона) заплітає різнобарвний яскравий вінок. Сонячні промені відсвічуються у (вінку, ньому) теплими кольорами. Пробуджується природа, оживає, буяє ніжною зеленню. Тягнуться до сонця своїми рученятами провісники весни — проліски. Стоять (проліски, вони) тендітні, ніжні і водночас велично замріяні. Квіти — діти весни! Рясно вкривають (квіти, вони) землю-плодоносицю. Буяє природа.
3. Гра «Упіймай займенник»
Якщо у прочитаних реченнях є займенник, учні плескають у долоні.
Узимку прилетіла синичка до вікна. Вона замерзла й шукала затишку. Діти відчинили кватирку. Пташка влетіла в хату. Діти нагодували пташку. Вони — друзі птахів.
Настав березень. Степанко зробив шпаківню. Він повісив її на дереві.
4. Робота над загадками-жартами
- Які два займенники вкупі руйнують дороги, ще й заважають їздити? (Я — ми)
- До якого займенника слід додати одну літеру, щоб він перетворився на провалля? (Я — р)
- Які займенники примушують тримати руки в чистоті? (Ми — ти)
- Я — спереду, я — в кінці, а посередині — назва породи маленького коня. Разом — назва країни. (Я — поні — я)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Яка частина мови називається займенником?
— Назвіть особові займенники.
— Замість якої частини мови вживаються займенники?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 239 (с. 123).
Немає коментарів:
Дописати коментар