УРОК РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. СКЛАДАННЯ ТЕКСТУ-МІРКУВАННЯ НА ОСНОВІ ПРОЧИТАНОГО ОПОВІДАННЯ В. СУХОМЛИНСЬКОГО «СПІВУЧА ПІР’ЇНКА»
Мета: вчити учнів складати власні висловлювання на основі прочитаного, використовуючи мовні засоби; продовжити розвивати прагнення самостійного творчого сприймання й осмислення навколишнього світу; розвивати мовлення; збагачувати активний словник учнів; виховувати прагнення розвивати свої здібності.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
2. Читання вірша
Ми прийшли у світ, щоб жити
всі на просторі земнім,
щоб сміятись і радіти
у довкіллі чарівнім.
Це життя, це справжня казка!
Ллється музика і сміх.
Ти ж (запам’ятай, будь ласка)
неповторний серед всіх!
— Дійсно, на цілій планеті немає таких хлопчиків і таких дівчаток, як ви. Є мільйони інших хлопчиків і дівчаток, але саме такого, як кожен із вас, немає ніде. Навіть близнята, зовні дуже схожі одне на одного, мають власне життя, індивідуальні погляди, відчуття, свій характер, свої здібності. Хтось гарно співає, хтось — швидко і правильно розв’язує задачі, працює на комп’ютері. Хтось майстерно вишиває, а хтось — уміє доглядати тварин... І кожен по- своєму пройде життєвий шлях. Але людина не завжди цінує свою унікальність, не завжди знає свої здібності й можливості, розпізнає і розвиває їх.
3. Бесіда
На дошці — портрети Т. Шевченка, К. Білокур, Яни Клочкової, Ані Лорак, Л. Каденюка, В. Кличка.
— У чому полягає їх талант?
— Завдяки чому вони стали відомими?
— Як вони досягали своїх успіхів?
— Що надихало цих людей досягати вершин?
— Отже, в кожного із них була своя співуча пір’їнка.
Саме про це йдеться в оповіданні В. Сухомлинського «Співуча пір’їнка», уривок з якого ви читали на попередньому уроці.
— Чому Стрепет — дивовижний птах?
— Як Стрепет співає?
— Із чим порівнюється його спів?
4. Прослуховування продовження оповідання В. Сухомлинського «Співуча пір’їнка»
...Та ось трапилось лихо. Загубив Стрепет співучу пір’їнку. Випала вона й упала на землю. Захотілось Стрепетові поспівати, а співучої пір’їнки немає.
Маленький Сергійко знайшов на землі співучу пір’їнку Стрепета, підняв її, побіг — і пір’їнка заспівала.
Почув Стрепет спів своєї пір’їнки, прилетів до хлопчика й просить:
— Хлопчику, віддай мою співучу пір’їнку. Я не можу жити без пісні.
Повернув Сергійко Стрепетові співучу пір’їнку.
Багато років прожив на світі чоловік, що виріс з маленького Сергійка. Часто він згадував Стрепета, думав: «У кожної людини є своя співуча пір’їнка. Нещасливий той, у кого такої пір’їнки немає».
В. Сухомлинський
5. Аналіз змісту оповідання
— Яке лихо трапилося?
— Хто знайшов пір’їнку? Як Стрепет знайшов свою пір’їнку?
— Про що птах просив Сергійка?
— Який висновок для себе зробив уже дорослий чоловік?
— Як ви зрозуміли ці слова?
— Про що примусила замислитися ця казка?
— Якою може бути ця співуча пір’їнка? Які співучі пір’їнки є у твоїх однокласників? Чи знайшли її у себе?
— Усі люди від народження талановиті. Але одні можуть знайти цікаве, улюблене заняття, без якого не можуть жити, а інші — ні. Нещасливий той, у кого такого захоплення немає.
Будь уважний до себе й до інших, не загуби свою співучу пір’їнку!
6. Гра «Уяви»
— Уявіть себе тим чи іншим предметом. Дайте відповіді на запитання.
- Де ти живеш?
- Яку роботу ти виконуєш?
- Про що ти мрієш?
- З ким би ти потоваришував?
- Для чого ти живеш?
- Яку користь приносиш?
7. Гра «Знайди пару»
Завдання полягає в тому, щоб за схожістю (аналогією), призначенням, станом, результатом утворити пару.
Пісня діти
музика любов
картинна бокс
квітка перемога
пташка скрипка
літак фарби
космос пензлі
п’єдестал корабель
ринг політ
вірш небо
сім’я сцена
— Поясніть принцип утворення кожної пари.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ви будете складати твір-міркування про свою співучу пір’їнку.
IV. НАПИСАННЯ ТВОРУ
1. Складання плану
План
1. Чим ти захоплюєшся?
2. Що в тебе виходить найкраще?
3. Чого в житті хочеш досягти?
4. Висновок.
2. Усне складання твору за планом
3. Самостійна робота учнів
4. Зачитування написаних творів
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Які відкриття ви зробили для себе на уроці?
— З яким настроєм завершуєте урок?
Дякую за допомогу!
ВідповістиВидалити