ПОВТОРЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО ЗА РІК
Мета: повторити вивчене про будову слова, частини мови, однорідні члени речення; вчити застосовувати здобуті протягом навчання у початкових класах мовні знання і мовленнєві вміння під час виконання навчальних і контрольних завдань; розвивати вміння інтонувати, поширювати речення, встановлювати зв’язок слів у реченні; сприяти вихованню любові до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
IІІ. ВИКОНАННЯ УСНИХ ТА ПИСЬМОВИХ ЗАВДАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
Вправа 360
— Прочитайте текст, які пропущені букви вставили? Яким правилом довелося скористатися, щоб виконати завдання?
2. Каліграфічна хвилинка
Пр во ор уч праворуч
— Вставте прислівники в речення.
Мов у казці: їдеш в один кінець — зеленіє..., їдеш у другий кінець — зеленіє...
3. Словниковий диктант
Попереду, посередині, портрет, праворуч, п’ятдесят, п’ятдесяти, п’ятсот, революція, республіка.
4. Робота за підручником (с. 182–183)
Вправа 361
Інформація для вчителя
Зелені свята — дуже давнє народне свято, яке символізує остаточний прихід літа. В основі Зелених свят тисячі років лежали культ рослинності і магія заклинання майбутнього врожаю.
У Зелені свята в деяких місцевостях України були звичаї, пов’язані зі священними деревами. Наприклад, на Лівобережжі був обряд водити тополю. Дівчата вибирали поміж себе дівчину на тополю, прикрашали її намистом, стрічками та квітами, обличчя зав’язували хусткою, руки прив’язували до палиці і так водили по селу з гучними піснями. Кожний господар радо зустрічав процесію і, приймаючи від неї добрі побажання (головним чином, приплоду худобі і гарного врожаю), щедро обдаровував учасників обряду.
А ще відома така молодіжна забава, як завивання берези. Уранці у Зелену неділю дівчата беруть харчі, закликають хлопців і з піснями-веснянками та гаївками йдуть у ліс чи в гай. Там грають, співають, хороводять, а потім сідають і разом їдять все, що принесли. Після цього шукають у лісі молоді берізки, що мають тонкі і довгі гілля-пруття — і з того тонкого гілля на самій березі завивають вінки, співаючи відповідних пісень:
По саду ходжу, виноград саджу.
Посадивши та й поливаю,
Ой поливши та й нащіпаю,
Нащіпавши, віночка зів’ю,
Віночка звивши, на воду пущу:
Хто вінка пійме, той мене візьме...
Хлопці можуть допомагати — кожен своїй дівчині — завити вінок на березі.
Ой, зав’ю вінки та на всі святки,
Ой на всі святки, на всі празники...
На всі святочки, на годовії і на роковії...
Звивши вінок на живій березі, хлопці їх обережно відламують і доручають дівчатам. А дівчата забирають додому і пізнім вечором йдуть до води і пускають їх на воду, як на Купала, споглядаючи, чи швидко пливуть, чи не підуть під воду, чи з’єднається з іншим вінком, на який загадала дівчина, чи не при-стане до берега, тощо.
Троїцькі розваги починалися з понеділка і тривали цілий тиждень. Зазвичай їх влаштовували в лісі чи в полі, на вигоні за селом. Подекуди молодіжні забави й танці проходили біля спеціальних лаштунків — ігорного дуба чи явора. Вони являли собою довгу жердину, до якої зверху горизонтально прикріплювали колесо, прикрашене квітами, гіллям, стрічками.
Вправа 362
Вправа 363
Споріднені слова: спека — пекучого, пекти, запіканка, пекар, спекотно; день — денної, щоденник, щоденно, деньок, днина, удень.
5. Фізкультхвилинка
6. Самостійна робота
1) Постав розділові знаки в середині та в кінці речень. Дай характеристику речень за зразком.
Зразок: Діти шанують своїх батьків. (Розповідне, неокличне)
Хіба можна не любити свій рідний край
Рідний край є в кожної людини
Любіть діти свій рідний край
2) Перетвори розповідні речення на питальні і спонукальні.
Андрій читає художню книжку.
Учні заходять у світлий клас.
Діти взяли кошики і пішли до лісу.
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що виражає речення?
— Які є речення за метою висловлювання?
— А за інтонацією?
— Наведіть приклади таких речень.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 364 (с. 183).
Немає коментарів:
Дописати коментар