ВЖИВАННЯ ЗАЙМЕННИКІВ З ПРИЙМЕННИКАМИ
Мета: вчити учнів дотримувати правил уживання займенників з прийменниками; розвивати логічне мислення; підвищувати культуру мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над прислів’ями
— Прочитайте, поясніть зміст. Визначте рід, число, відмінок займенників.
1) Шапка велика, та під нею порожньо. 2) Про людину ти можеш судити тоді, коли був з нею в дорозі чи жив під однією покрівлею. 3) Щоб віл допомагав тобі, доглядай за ним. 4) Ми з тобою, як риба з водою.
2. Каліграфічна хвилинка
Дд До оч ча єн ня ння до побачення
— Зробіть звуко-буквений аналіз слова. Доберіть антоніми.
3. Словникова робота
Гра «Склад загубився»
ме...нік телег...ма тем...ра...ра фа...ра
4. Робота над загадкою
- Ти без друзів не існуєш,
Поважаєш та цінуєш,
І як треба заміняєш,
І в біді не залишаєш,
Не прикметник, не іменник,
Звуть тебе усі... (займенник).
— Які займенники є в тексті загадки?
— Що ви про них можете розповісти?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як пишуться займенники з прийменниками.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом
Робота в парах
— Визначте особу і число займенників.
Йому мені з нами
тебе тобі у вас
нам його з тобою
вам нас з ними
— Які частини мови використані в цих записах?
Висновок. Займенники з прийменниками пишуться окремо: зі мною, на мені, з нами, у нас, серед нас. Після прийменників у займенниках 3-ї особи пишеться буква н: після нього, біля неї, на них. В орудному відмінку займенники 3-ї особи пишуться з буквою н і без прийменників: ним, нею, ними.
2. Робота за підручником (с. 128–129)
Вправи 251–254
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в парах
— Розкрийте дужки. Визначте особу і відмінок займенників.
Я не можу приїхати (до) вас, тому що непокоюся за своє життя, мене всі хочуть з’їсти. Я вухатий ваш дружок, (у) мене сірий кожушок.
2. Робота в групах
— У якій формі вжито займенник?
1-ша група 2-га група
Дай мені (1-ша ос. Д. в.) Несуть нам (1-ша ос. Д. в.)
Дякую тобі (2-га ос. Д. в.) Летить над нами (1-ша ос. О. в.)
Дружу з ним (3-тя ос. О. в.) Привіт від мене (1-ша ос. Р. в.)
Весело з тобою (2-га ос. О. в) Дарую їй (3-тя ос. Д. в.)
3-тя група
Вітаю вас (2-га ос. З. в)
Живе в ньому (3-тя ос. М. в.)
Приніс вам (2-га ос. Д. в.)
Цвіте на ній (3-тя ос. М. в.)
3. Словниковий диктант
— Визначте особу і число займенників.
Він, ти, нас, мене, ми, з ним, до неї, вони.
4. Самостійна робота
1) Спишіть текст, замінивши займенники 1-ї особи однини на займенники 3-ї особи однини. Поясніть роль займенників у реченні.
Я навчаюся в четвертому класі. У мене хороші оцінки з усіх предметів. Мені найбільше подобаються уроки математики та природознавства.
Висновок. Займенник може виступати головним і другорядним членом речення.
2) Прочитайте, поясніть зміст. Спишіть, розкриваючи дужки. Поясніть правопис прийменників із займенниками. Визначте число і відмінок займенників.
Що (без) нас було — чули, що (при) нас буде — побачимо. Не будь зарозумілим — і друзі (від) тебе не відвернуться. Рідне місце за семи землями (до) себе кличе. Всяк по собі й (про) інших судить. Цвіркун вогник бачить та (до) нього скаче.
5. Запитання-жарти
- Хто швидше назве займенники з двома буквами е? (Мене, тебе)
- Хто швидше здогадається, у яких займенниках є буквосполучення ьо, йо? (У нього, у ньому, його, йому)
- Яке жіноче ім’я складається з тридцяти займенників? (Зо-я)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового дізналися на уроці?
— Яке завдання найбільше сподобалося?
— Як пишуться займенники з прийменниками?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 255 (с. 129).
Гарний конспект. Дякую.
ВідповістиВидалитиХороший конспект. Дякую.
ВідповістиВидалитиБудь ласка !
ВідповістиВидалити