ПОВТОРЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО ЗА РІК
Мета: повторити вивчене про текст, частини мови; вчити застосовувати здобуті протягом навчання у початкових класах мовні знання і мовленнєві вміння під час виконання навчальних і контрольних завдань; розвивати спостережливість за мовними явищами, творче мислення, пам’ять, пізнавальний інтерес; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідного краю, української мови.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. ПОВТОРЕННЯ ОСНОВНИХ ПОНЯТЬ РОЗДІЛУ
1. Робота за таблицею
Самостійні частини мови: іменник, прикметник, числівник, займенник, дієслово, прислівник.
Службові частини мови: прийменник, сполучник.
2. Бліцвікторина
- Іменник — це частина мови...
- Прикметник — це частина мови...
- Дієслово — це частина мови...
- Займенник — це частина мови...
- Числівник — це частина мови...
- Займенник з прийменником пишеться...
- Початкова форма займенника — це...
- Дієслова мають три часи...
- Числівники відповідають на питання...
- Щоб визначити рід, число і відмінок прикметника,...
- До 2-ї особи належать займенники...
- Не з дієсловами...
- Займенники вживаються замість...
- Іменник має три роди...
- Дієслова в неозначеній формі відповідають на питання...
- Займенники змінюються за...
- Власні назви пишуться з...
- До 1-ї особи належать займенники...
- Початкова форма дієслів — це...
- У числівниках 50–80 змінюється тільки...
- Прийменники із займенниками пишуться...
- Якщо перед займенником 3-ї особи вживаються прийменники, ...
- Назви істот відповідають на питання...
- Назви неістот відповідають на питання...
- До 3-ї особи належать займенники...
- Іменники змінюються за...
IV. ВИКОНАННЯ УСНИХ ТА ПИСЬМОВИХ ЗАВДАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
Вправа 371
— Прочитайте заголовок до тексту.
— Прочитайте спільнокореневі слова з тексту. (Пташками, пташиних, пташенят. Гнізд, гніздечко, гніздування.)
— Якими словами можна їх доповнити? (Птах, птахівниця, пташечка; гніздитися)
— Який синонім до слова пташки вжито в тексті? (Пернаті друзі)
— Прочитайте розповідні, питальні і спонукальні речення.
— Прочитайте, яким окличним реченням можна було б закінчити текст.
2. Каліграфічна хвилинка
По оре т тр рт портрет
— Визначте рід, число іменника, провідміняйте його.
3. Словниковий диктант
Фанера, фартух, футбол, цемент, чернетка, шеренга, шістнадцять.
4. Робота за підручником (с. 186–187)
Вправи 372–373
- Вправа 374.
Уперіщив — припустив, участив, ушкварив, сипонув.
- Вправа 375.
Дарувало — подарувало, котило — закотило.
5. Фізкультхвилинка
6. Самостійна робота
1) Знайти речення, яке складається тільки з іменників. Визначити відмінок цих іменників.
Ледачого всі обминають, а роботящого шанобливо вітають. Праці — життя, дозвіллю — година.
2) Закінчити фразеологізми. Визначити, до якої частини мови належить останнє слово.
Зарубати на... (носі). (Іменник)
Куй залізо, поки... (гаряче). (Прикметник)
Як кіт ... (наплакав). (Дієслово)
Вийти з ... (себе). (Займенник)
Зрозуміло, як 2 на 2 — ... (чотири). (Числівник)
7. Граючись — навчаємось
1) Гра «Покажи частину мови».
Якщо це іменник — показати крапку над головою, дієслово — показати долоню, прикметник — сказати «ой», займенник — показати рукою на себе, числівник — плеснути у долоні.
Сонце, я, нами, три, весна, перший, нічне, сон, малий, його, приїхали, радіють, веселее, спить, двадцять, сім.
2) Гра «Відгадай, хто я».
Учень — «частина мови», розповідає про себе. Діти відгадують цю частину мови.
Наприклад:
— Я частина мови, яка означає назву предмета і відповідає на питання хто? що?, я змінююсь за...
8. Тестування
Тестування
1. У якому рядку всі іменники належать до назв неістот?
а) Птах, листя, дерева, товариш;
б) книга, хата, ніж, одяг, осінь;
в) дощ, небо, ягоди, батько, мати.
2. Якими членами речення бувають прикметники?
а) Тільки головними;
б) тільки другорядними;
в) другорядним або присудком.
3. Замість яких частин мови вживаються займенники?
а) Замість дієслів;
б) замість прийменників;
в) замість іменників, прикметників та числівників.
4. У якому рядку всі слова — числівники?
а) Перший, третій, п’ятий, сьомий, дев’ятка;
б) десять, десятеро, сто двадцять, сорок один;
в) одинадцятий, тринадцятий, п’ятнадцятий, друг, шість.
5. У якому рядку всі дієслова майбутнього часу?
а) Читатимеш, заспіваю, буде малювати, лити, сумую;
б) покличу, налякає, принесемо, буду кричати, ходжу;
в) відвідаєш, сподіватимусь, будеш вірити, переможу, полечу.
6. Продовжити речення: «Частини мови — це...»:
а) слова, різні за звучанням, але однакові або близькі за значенням;
б) особливі групи слів, що характеризуються лексичним значенням, морфологічними ознаками, синтаксичною роллю в реченні;
в) слова, протилежні за значенням.
7. У якому рядку всі подані слова — іменники?
а) Рух, бігати, завдання, читати, радість;
б) звертання, синява, сміливість, радість, читання;
в) дія, молодий, природа, життя, рухатися.
8. Як змінюються прикметники?
а) Тільки за відмінками;
б) за родами, відмінками і числами;
в) тільки за родами.
9. У якому рядку всі наведені слова є займенниками?
а) Сік, дім, ніч, ліс, біль;
б) він, сам, чий, вік, чай;
в) мій, наш, ваш, свій, твій.
10. У якому рядку допущено орфографічну помилку?
а) Свято, буряк, міжгір’я, бур’ян, кур’єр;
б) з’єднаний, з’їхати, з’явитися, об’єм, під’їхати;
в) рум’яний, дзвякнути, цвях, моркв’яний, торф’яний.
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Чи сподобався вам урок?
— Що здалося найцікавішим?
— Які відкриття ви зробили для себе на уроці?
— З яким настроєм завершуєте урок?
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 376 (с. 187).
Немає коментарів:
Дописати коментар