УРОК РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. СКЛАДАННЯ ТЕКСТІВ-ІНСТРУКЦІЙ
Мета: вчити учнів складати тексти-інструкції; збагачувати словниковий запас; формувати навички каліграфічного письма; розвивати зв’язне мовлення; виховувати поважне ставлення до слова, любов до книги, культуру писемного мовлення.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Актуалізація опорних знань
— Що таке інструкція? Доберіть синоніми до цього слова.
Інструкція — вказівка про порядок і способи виконання певної роботи, користування машиною, приладом тощо, алгоритм, правило дій, послідовність проведення обчислювальних операцій, спосіб знаходження шуканого результату.
— Які типи текстів ви вивчали на уроках української мови?
— Який тип тексту нагадує алгоритм?
— Існують інструкції посадові, з техніки безпеки, експлуатації різного устаткування та ін. Текст інструкції має бути стислим, точним, зрозумілим.
Посадова інструкція — це обов’язковий кадровий документ, у якому перелічені обов’язки працівників. (Показати зразок.)
— Існують інструкції з експлуатації різного устаткування (показати зразок); інструкція з техніки безпеки (показати зразок).
— Наведіть приклади текстів-інструкцій. Наприклад: рецепт для виготовлення ліків, який виписує лікар для фармацевта; інструкція завантаження комп’ютера; інструкція користування електроприладом; рецепт приготування напою або страви.
— А де ще ви користуєтеся інструкціями? (Під час ігор, виготовлення різних поробок, розв’язування задач, рівнянь, під час підготовки до переказу, під час роботи над помилками і т. ін.)
Висновок: щоб правильно виконати роботу, слід дотримувати роз’яснень, послідовності виконання дій.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми будемо працювати над текстами, у яких даються поради, роз’яснення (інструкціями).
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Фронтальна робота
— Складіть і запишіть зв’язний текст з поданих речень. У якій формі вжито дієслова?
За сигналом «квач» намагається наздогнати когось із гравців і доторкнутися до нього рукою.
Гравці розміщуються на майданчику.
У цій грі виграє той, хто жодного разу не був «квачем».
Один із них ведучий — «квач».
Цей гравець зупиняється і голосно говорить: «Я квач», і теж намагається доторкнутися до когось із гравців.
2. Робота в парах
— Розкрийте дужки, ставлячи дієслова у потрібній формі.
ГРА «СИЛАЧІ»
Дві команди гравців (стати) одна навпроти другої уздовж лінії, проведеної між ними. Хлопчики (стати) проти хлопчиків, а дівчатка проти дівчаток. За командою гравці (брати) за одну або дві руки. За другою командою кожен (намагатися) перетягнути свого суперника до себе за лінію. За кожного перетягненого команда (отримати) очко.
3. Фізкультхвилинка
4. Диференційована робота (в групах)
— А тепер кожна група обере собі завдання для складання інструкції. (Спікери вибирають завдання, що лежать в конвертах.)
Завдання 1. Склади інструкцію про виготовлення аплікацій на тканині.
Використовуй запитання:
- За допомогою якого паперу переносять малюнок на тканину?
- Як добирають деталі аплікації?
- Яким швом ці деталі приметують до основи?
- Як треба пришивати деталі, щоб не було зморщок, перекосу?
- Яким клеєм можна з’єднувати деталі аплікації з тканиною?
- Що потрібно зробити з тканиною, коли аплікація готова?
- Де можна використати аплікацію?
Слова і вирази: малюнок, копіювальний, компонують, «уперед голку», від середини малюнка, поступово посуваючись до країв, через край, клей ПВА, краї обрізувати, рівняти, підрублювати, оздоблення.
Завдання 2. Склади інструкцію про виготовлення іграшкового зайчика з поролону.
Використовуй запитання:
- Як прикріпити шаблон іграшки до поролону?
- Чому спочатку зметують обидва шари поролону, а потім вирізують?
- Яким швом найкраще зшити вирізану заготовку?
- Як треба зшити, щоб можна було вивернути виріб на лицьовий бік?
- Чим наповнити іграшку?
- Як зробити ніс, очі, вуса?
- Як можна одягнути зайчика?
Слова і вирази: шпильками, прямокутники з поролону, по обведеному контуру, шов «строчка», нижній зріз, отвір, обрізки поролону, стібки через край, волосинки одежної щітки, фарби.
Завдання 3. Склади інструкцію про виготовлення м’якої іграшки «Каченя» з тканини.
Використовуй запитання:
- Якого кольору беруть тканину для виготовлення каченят?
- Що готують для роботи?
- Як розмістити на тканині шаблон тулуба, голови, лапок, дзьоба?
- Чим обвести шаблони?
- Яким швом прошивають тканину, призначену для тулуба і голови?
- Як утворити заглибинку у вигляді торбинки?
- Чим заповнити середину?
- Яким швом пришити голову каченяти до тулуба?
- Де прикріпити лапки?
- З чого виготовити очі?
Слова і вирази: ножиці, наперсток, шаблони, якнайменше відходів, простим олівцем, шов «уперед голку», кінці ниток стягують, шматочки поролону, шов «через край», на нижній частині тулуба, намистинки.
Завдання 4. Склади інструкцію про виготовлення іграшкового каченяти з поролонової мочалки.
Використовуй запитання:
- Що можна використати для виготовлення каченяти?
- З якої мочалки вирізати тулуб, а з якої голову?
- Яких розмірів повинні бути тулуб і голова?
- Які дрібні деталі вирізати з обрізків?
- Як зробити каченяті очі?
Слова і вирази: набір різнокольорових мочалок, з прямокутників, з круглої, пропорційними, гострими ножицями, перегинають навпіл, з боків, наклеїти, намалювати фломастерами.
Завдання 5. Скласти інструкцію для виготовлення салату «Літній».
Використовуй запитання:
- Що можна використати для виготовлення салату?
- Які інструменти та пристосування можна використати?
- З чого розпочати роботу?
- Чим заправити салат?
- Як прикрасити салат?
Слова і вирази: 1 огірок, 2 помідори, 2 цибулини, 1 солодкий перець, 1 ст. ложка солі (без гірки), 1 ст. ложка французької гірчиці, 2 ст. ложки олії, 3 ст. ложки 5 % оцту, 100 г вершків (20 %), 1 ч. ложка цукру, 1 пучок кропу, перець молотий.
5. Перевірка виконання. Читання текстів інструкцій
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Навіщо потрібно вміти складати інструкції?
Немає коментарів:
Дописати коментар