ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ. СПІВУЧА ПІР’ЇНКА
Мета: розширити і поглибити знання учнів про творчість В. Сухомлинського; ознайомити їх з твором «Співуча пір’їнка»; спонукати школярів до роздумів щодо змісту твору; розвивати творче сприймання й уміння описувати навколишній світ; розвивати уяву, фантазію, зв’язне мовлення учнів; виховувати кращі риси характеру.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Робота над скоромовкою
Гра «Дощик»
Діти читають хором.
- Накрапає дощ (тихо).
- Дощ пускається сильніше (голосніше).
- Злива (голосно).
- Дощ слабшає (тихіше).
- Дощ припинився (читання припиняється).
Бабуся в кіоску забула авоську,
А внучка Ганнуся відразу гайнула,
Забуту авоську бабусі вернула.
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в групах. Гра «Дуель»
Учні в групах ставлять одне одному запитання за змістом рубрики «Чи уважно ти читав?». Оцінюють відповіді одне одного.
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Згадайте, хто з письменників написав «Казки школи під голубим небом» та пропонував проводити уроки серед природи? (В. О. Сухомлинський)
— Які твори цього автора ми вже читали?
— Чого вони нас навчили?
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра «Рибки»
Самостійне мовчазне читання вступної статті
— Про що йшлося в розділах «Я хочу сказати своє слово» та «Візьму перо і спробую»?
— Чи знаєте ви свої здібності? Чи розвиваєте ви їх і належно цінуєте?
2. Опрацювання твору Василя Сухомлинського «Співуча пір’їнка»
1) Виразне читання твору вчителем.
— Чи сподобалась вам казка?
— Які почуття вона у вас викликала?
— Про яку пташку розповідається в казці?
— Чи чули ви колись про такого дивовижного птаха? (Демонстрування малюнка, на якому зображено стрепета.)
— Стрепет належить до родини дроф. Це великий птах із сильними довгими ногами, короткими кігтями, щоб краще було ходити і бігати у степах з високою та густою травою. Коричнево-сіре забарвлення допомагає ховатися від ворогів. А з голосом цій пташці не поталанило. Вона може лише невиразно шипіти.
2) Словникова робота.
Читання слів «буксиром» за вчителем
Свист струни
стрепет пір’їнка
звучання найтоншої
висувається дивовижний
— Доберіть синоніми до слова дивовижний ( чудовий, прекрасний, прегарний, чарівний).
— Прочитайте окремо іменники, дієслова, прикметники.
3) Робота в парах. Піготовка до виразного читання.
— У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати твір?
— Які слова виділите при читанні?
— Де зробите паузи?
4) Виразне читання твору учнями.
5) Фізкультхвилинка.
6) Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
— Як автор пише про Стрепета?
— Що він має у своєму крилі?
— Чим особлива пір’їнка?
— Із чим порівнюється його спів? Прочитайте.
— Яке лихо трапилось у Стрепета?
— Куди впала пір’їнка?
— Хто знайшов пір’їнку?
— Що Сергійко зробив із пір’їнкою?
— Про що попросив його Стрепет?
— Як ви розумієте слова чоловіка?
7) Гра «Розвідники».
— Скільки разів у творі автор ужив слово Сергійко (3)? Стрепет (8)?
— Доберіть спільнокореневі слова до слова спів. (Співає, співуча, заспівати, співак)
8) Гра «Голосування ногами».
Діти встають у дві шеренги: права шеренга — «я вважаю, що твердження правильне», ліва шеренга — «я вважаю, що твердження неправильне».
— Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукайте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупотить ногами права шеренга, неправильне — тупає ногами ліва шеренга та називає пра-вильну відповідь.
9) Гра «Земля — небо».
За командою «земля» діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою «небо» — піднімають голівки вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову «земля» — учні очима знаходять, де вони припинили читати.
10) Робота в групах. Гра «Складіть і поясніть».
— Багато прислів’їв, приказок і висловів з творів В. Сухомлинського стали крилатими.
Відновіть та поясніть їх значення.
Гарні не красиві слова, ... не було б краси.
Якби все на світі було однакове, ... своя співуча пір’їнка.
Рана від слова заживає, проте... а красиві діла.
До самої вершини... слід глибокий зостається.
У кожної людини є... веде кам’яна стежина.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
— З яким твором ознайомилися на уроці?
— Хто його автор?
— Яка головна думка твору?
— Який висновок зробили для себе після сьогоднішнього уроку?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати казку (с. 174–175).
Немає коментарів:
Дописати коментар