вівторок, 8 грудня 2015 р.

Літературне читання 4 клас ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ. СПІВУЧА ПІР’ЇНКА

ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ. СПІВУЧА ПІР’ЇНКА 
Мета: розширити і поглибити знання учнів про творчість В. Сухомлинського; ознайомити їх з твором «Співуча пір’їнка»; спонукати школярів до роздумів щодо змісту твору; розвивати творче сприймання й уміння описувати навколишній світ; розвивати уяву, фантазію, зв’язне мовлення учнів; виховувати кращі риси характеру. 
Хід уроку 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 
Робота над скоромовкою 
Гра «Дощик» 
Діти читають хором. 
- Накрапає дощ (тихо). 
- Дощ пускається сильніше (голосніше). 
- Злива (голосно). 
- Дощ слабшає (тихіше). 
- Дощ припинився (читання припиняється). 
Бабуся в кіоску забула авоську, 
А внучка Ганнуся відразу гайнула, 
Забуту авоську бабусі вернула. 
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ 
Робота в групах. Гра «Дуель» 
Учні в групах ставлять одне одному запитання за змістом рубрики «Чи уважно ти читав?». Оцінюють відповіді одне одного. 
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 
— Згадайте, хто з письменників написав «Казки школи під голубим небом» та пропонував проводити уроки серед природи? (В. О. Сухомлинський) 
— Які твори цього автора ми вже читали? 
— Чого вони нас навчили? 
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 
1. Гра «Рибки» 
Самостійне мовчазне читання вступної статті 
— Про що йшлося в розділах «Я хочу сказати своє слово» та «Візьму перо і спробую»? 
— Чи знаєте ви свої здібності? Чи розвиваєте ви їх і належно цінуєте? 
2. Опрацювання твору Василя Сухомлинського «Співуча пір’їнка» 
1) Виразне читання твору вчителем. 
— Чи сподобалась вам казка? 
— Які почуття вона у вас викликала? 
— Про яку пташку розповідається в казці? 
— Чи чули ви колись про такого дивовижного птаха? (Демонстрування малюнка, на якому зображено стрепета.) 
— Стрепет належить до родини дроф. Це великий птах із сильними довгими ногами, короткими кігтями, щоб краще було ходити і бігати у степах з високою та густою травою. Коричнево-сіре забарвлення допомагає ховатися від ворогів. А з голосом цій пташці не поталанило. Вона може лише невиразно шипіти. 
2) Словникова робота. 
Читання слів «буксиром» за вчителем 
Свист           струни 
стрепет           пір’їнка 
звучання           найтоншої 
висувається  дивовижний 
— Доберіть синоніми до слова дивовижний ( чудовий, прекрасний, прегарний, чарівний). 
— Прочитайте окремо іменники, дієслова, прикметники. 
3) Робота в парах. Піготовка до виразного читання. 
— У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати твір? 
— Які слова виділите при читанні? 
— Де зробите паузи? 
4) Виразне читання твору учнями. 
5) Фізкультхвилинка. 
6) Аналіз змісту з елементами вибіркового читання. 
— Як автор пише про Стрепета? 
— Що він має у своєму крилі? 
— Чим особлива пір’їнка? 
— Із чим порівнюється його спів? Прочитайте. 
— Яке лихо трапилось у Стрепета? 
— Куди впала пір’їнка? 
— Хто знайшов пір’їнку? 
— Що Сергійко зробив із пір’їнкою? 
— Про що попросив його Стрепет? 
— Як ви розумієте слова чоловіка? 
7) Гра «Розвідники». 
— Скільки разів у творі автор ужив слово Сергійко (3)? Стрепет (8)? 
— Доберіть спільнокореневі слова до слова спів. (Співає, співуча, заспівати, співак) 
8) Гра «Голосування ногами». 
Діти встають у дві шеренги: права шеренга — «я вважаю, що твердження правильне», ліва шеренга — «я вважаю, що твердження неправильне». 
— Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукайте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупотить ногами права шеренга, неправильне — тупає ногами ліва шеренга та називає пра-вильну відповідь. 
9) Гра «Земля — небо». 
За командою «земля» діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою «небо» — піднімають голівки вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову «земля» — учні очима знаходять, де вони припинили читати.
10) Робота в групах. Гра «Складіть і поясніть». 
— Багато прислів’їв, приказок і висловів з творів В. Сухомлинського стали крилатими. 
Відновіть та поясніть їх значення. 
Гарні не красиві слова, ...  не було б краси. 
Якби все на світі було однакове, ...  своя співуча пір’їнка. 
Рана від слова заживає, проте...  а красиві діла. 
До самої вершини...  слід глибокий зостається. 
У кожної людини є...  веде кам’яна стежина. 
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ 
— З яким твором ознайомилися на уроці? 
— Хто його автор? 
— Яка головна думка твору? 
— Який висновок зробили для себе після сьогоднішнього уроку? 
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
Переказувати казку (с. 174–175). 

Немає коментарів:

Дописати коментар