ДІЄСЛОВА МИНУЛОГО ЧАСУ
Мета: ознайомити учнів з граматичними ознаками дієслів минулого часу; вчити змінювати дієслова минулого часу за родами з опорою на навчальну таблицю та за зразком, ставити дієслова минулого часу в потрібну родову форму за питанням (що робив (-ла, -ло)?, що зробив (-ла, -ло)?); розвивати навички грамотного письма; вихо-вувати інтерес до вивчення мови.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
Вправа 309
— Який заголовок ви дібрали до казки?
— Прочитайте продовження казки. Назвіть дієслова теперішнього часу. Поясніть правопис особових закінчень цих дієслів.
2. Каліграфічна хвилинка
Мі іл ль йон мільйон
Зробіть звуко-буквений аналіз слова. Провідміняйте його.
— Запишіть речення із ним.
Мільйони людей знаходять у собі сили відмовитися від шкідливих звичок.
— Скажіть, як ви ставитеся до подібних учинків.
3. Робота над прислів’ями
— Прочитайте, поясніть зміст. Випишіть дієслова, визначте їх особу, число. Виділіть закінчення, поясніть написання.
1) Що маєш робить, то зроби сьогодні, а що маєш з’їсти, то з’їж завтра. 2) Будеш учиться — завжди пригодиться. 3) Хочеш їсти калачі, не сиди на печі. 4) Любиш кататися — люби і саночки возить.
4. Повторення вивченого про дієслово
Дієслово
- Називає...
- Відповідає...
- Виражає дію...
- Змінюється за...
— Як перевірити правопис ненаголошеного голосного в закінченні дієслів?
1) Поставити...
2) Визначити...
3) Вибрати...
— Користуючись алгоритмом, поясніть правопис дієслів.
Напиш..ш, нос..те, ма..ш, чит..в.
— Яке слово «зайве»? Чому? (Читав, бо воно — минулого часу.)
— Визначте час перших трьох дієслів.
— Як змінюються дієслова майбутнього і теперішнього часу?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як змінюються дієслова минулого часу.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом
Робота в групах
1-ша група. Поставте дієслова у форму минулого часу. Змініть за числами.
Писати —
Малювати —
Шити —
Висновок. Дієслова минулого часу змінюються за числами.
2-га група. Змініть за особами та числами дієслово писав. Виділіть закінчення.
я писав
ти?
він?
ми?
ви?
вони?
Висновок. Дієслова минулого часу не змінюються за особами (про це свідчить закінчення, яке не змінюється). Дієслова минулого часу змінюються за числами.
3-тя група. Поставте дієслова у форму минулого часу, спробуйте змінити їх за родами. Виділіть закінчення.
Писати — він..., вона..., воно...,
шити — він..., вона..., воно...
Висновок. Дієслова минулого часу змінюються за родами у 3-й особі однини.
2. Складання опорної таблиці
ДІЄСЛОВА МИНУЛОГО ЧАСУ:
- змінюються: за числами; за родами (у 3-й особі однини);
- не змінюються за особами.
3. Робота за підручником (с. 158–160)
Вправи 310–313
- Вправа 313
Словникова робота
Держава — 1) Апарат політичної влади в суспільстві.
2) Країна з таким апаратом політичної влади.
— Доберіть синоніми до слова держава. (Країна, Батьківщина, Вітчизна, край)
— Доберіть споріднені слова до слова держава, виділіть корінь, визначте, до якої частини мови належать дібрані слова. (Державний, державність, одержавлення, державець)
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в парах
— Прочитайте, поясніть зміст. Випишіть дієслово, поставте його в усіх формах минулого часу за зразком.
Око бачить далеко, а розум ще далі.
Зразок. Світити — світив, засвітив; світила, засвітила; світило, засвітило; світили, засвітили.
2. Робота в групах
— Прочитайте вірш. Випишіть дієслова. Визначте число і рід.
— Випишіть синоніми до слова говорити. Запишіть значення кожного із синонімів.
ХТО КРИЧАВ?
Йшов з лікарні Гнат селом,
А дружки й спитали:
— Що, брат, боляче було,
коли зуба рвали?
— Ні,— хлопчина їм сказав,—
Не дуже боліло...
— А чого ж ти так горлав
В лікаря щосили?
— Та то ж лікар заволав,
Бо я став брикаться,
Йому щипці поламав
І... вкусив за пальця!
Грицько Бойко
Довідка: голосно кричати, голосно покликати, звертатися до когось із запитанням, передавати думки.
З народної мудрості
Таке говорить, що й собака з маслом не з’їсть. Розказав Мирон рябої кобили сон. Верзе, що й купи не тримається. Язиком молоти — не ціпом махати. Набалакав — і в торбу не вбере. Говори з другом поменше, а з собою побільше. Товче воду в ступі (пусті балачки).
3. Творчий диктант
Учитель диктує приказки, вживаючи дієслова теперішнього часу, а учні їх записують у потрібній формі минулого часу.
Сонце гріє, сонце сяє — вся природа воскресає. Березень у зими кожуха купує, а на третій день продає.
Перевірка: Сонце гріло, сонце сяяло — вся природа воскресала. Березень у зими кожуха купив, а на третій день — продав.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Які відкриття ви зробили для себе на уроці?
— Як змінюються дієслова минулого часу за числами? (Можуть бути у формі однини та множини)
— Як змінюються дієслова минулого часу в однині? (За родами)
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 314 (с. 160).
Немає коментарів:
Дописати коментар