ПРАКТИЧНЕ ЗАСВОЄННЯ ВИМОВИ І ПРАВОПИСУ ВІДМІНКОВИХ ФОРМ ОКРЕМИХ ЧИСЛІВНИКІВ
Мета: вчити учнів правильно вимовляти і писати числівники; формувати правильні правописні вміння і навички; збагачувати словниковий запас; розвивати пізнавальну самостійність, мовлення учнів; виховувати культуру писемного мовлення.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
Вправа 219
— Прочитайте письмові відповіді на запитання.
Робота в парах
— Поставте одне одному запитання за фотоілюстрацією на с. 112.
2. Робота над прислів’ями
— Поєднайте частини прислів’їв. Підкресліть числівники.
Хто мовчить, мало тепла.
В роботі «ох», той двох навчить.
Одне літо краще, а шостий відпочиваємо.
П’ять днів нічого не робимо, а їсть за трьох.
От погода: один день блисне, як сто зим.
Багато диму — а сім кисне.
3. Словникова робота
Гра «Вилучи ”зайву“ літеру»
Один школяр пригадує словникові слова і записує їх у стовпчик, викори- стовуючи «зайві» літери. Другий — закреслює олівцем літери, які він уважає «зайвими», та перевіряє правильність записаних слів за орфографічним слов-ником. Наприклад:
вурлиця — вулиця
щчодня — щодня
восиени — восени
цемендт — цемент
фудтбол — футбол
4. Каліграфічна хвилинка
Ші ст дц ця ять шістнадцять
— Від поданого числівника утворіть числівник, що відповідає на питання котрий?. Складіть і запишіть з ним речення.
— Запишіть випадки табличного множення із відповіддю шістнадцять словами.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про вимову і правопис окремих числівників.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом
— Вимовляйте числівники правильно!
Одинадцять
Дванадцять
Чотирнадцять
Шістнадцять
П’ятдесяти
П’ятдесят
Шістдесят
Шістдесяти
Сімдесят
Сімдесяти
Вісімдесят
Вісімдесяти
Тисяча
2. Первинне закріплення. Робота за підручником (с. 112–114)
Вправа 220
Інформація для вчителя
Біологічний годинник є й у рослин. Кожна рослина «прокидається» у свій час. На світанку відкривають свої пелюстки козельці. О 4-й годині ранку розправляє блакитні квітки цикорій, а через годину — мак, до 6:00 розцвітає кульбаба, польова гвоздика, до 7-ї години — біле латаття, дзвіночки, картопля, о 8-й годині ранку спалахують яскраві нігтики, чорнобривці, в’юнки, до 10-ї години — ніжна кислиця, і тільки до 11:00 розкриваються квітки ториця.
Дотримуючись строгої і точної черговості, рослини також і «засинають» у певний час. Опівдні починає закривати пелюстки осот польовий, близько 2-ї години дня — картопля і кульбаба, у 3:00 зникають квітучі віночки маку, між 3-ю і 4-ю годинами — ториця, до 4-ї години складають жовтогарячі пелюстки нігтики. О 6-й годині біле латаття стуляє свій віночок і йде під воду. У цей самий час «засинає» кислиця і жовтець. І, нарешті, останніми, близько 8-ї години вечора, закриваються квітки шипшини.
Вправа 221
— Що спільного у написанні числівників шістнадцять і шістсот?
Вправа 222
Учні вчаться складати текст оголошення, вживаючи числівники.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в парах
— Поєднайте числівники з іменниками. Запишіть утворені словосполучення.
2 (дівчина), 11 (гриб), 14 (горобець), 16 (олівець), 50 (вечір), 60 (курча), 4 (океан), 3 (морква), 600 (корова), 10 (яйце), 33 (казка), 80 (цукерка).
2. Робота в групах
— Побудуйте речення, використовуючи подані групи слів.
Діти, збиратися, вистава, починатися, о 16-й годині. Змагання, брати участь, троє учнів, четвертий клас. Діти, годувати, білочка, п’ять горішків, парк. Уроки, початися, школа, восьма година, ранок. Циркова, вистава, цікава, тривала, година, дві.
3. Поетична хвилинка
Число числівник назове,
У світ лічби нас поведе,
Ми навчимося рахувати,
Додавати, віднімати.
Одна на світі Батьківщина,
І матір теж одна-єдина.
Над нами сонечко одне
Проміння шле нам золоте.
Земля одна, планет — багато.
На небі — тисячі зірок.
Шість буднів тижня, одне свято,
І безліч у полях квіток.
Число числівник називає,
І всяк школяр це добре знає.
Один, два, три, чотири, п’ять —
Учімось, друзі, рахувать.
Л. Лужецька
4. Самостійна робота
1) Записати текст, подавши числівники й одиниці маси та довжини окремими словами.
Найбільші з усіх ссавців, які живуть нині на Землі,— кити.
Уявіть, що кит став на хвіст. Голова його при цьому сягала б даху десятиповерхового будинку. 33 м — такий за зростом океанський велетень, синій або голубий кит. Важить він 150 тонн. Це 40 великих автобусів.
Для того щоб перевезти язик такого кита, потрібно мати 2 машини-півторатонки, адже маса його 3 тонни! Серце, правда, значно менше — всього 700 кг. А перекачує воно по великому тілу понад 10 тонн крові.
2) Списати дві цікавинки, які найбільше сподобалися. Числівники записати словами.
Сіра мухоловка прилітає з кормом до свого гнізда 300–400 разів на день.
Протягом доби новонароджений кит-малюк випиває 400 літрів молока.
Бджола за день запилює 7000 квіток.
Висота найвищої тварини на Землі — жирафи — 5 метрів 50 сантиметрів.
Полюючи за комахами, стриж за день пролітає 1000 кілометрів.
Морські птахи за день з’їдають корму у 10 разів більше за власну вагу.
5. Робота над загадкою
- Двоє вулицею йдуть,
По вісім саджанців несуть.
Скільки ямок треба, діти,
Щоб рослини посадити? (Шістнадцять)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Яку частину мови вивчали?
— На які питання відповідають числівники?
— А як числівники позначають на письмі? (Цифрами або буквами — словами)
— Запам’ятайте, що цифрами учні користуються на уроках математики, а на уроках мови числівники записують словами.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 223 (с. 114).
Немає коментарів:
Дописати коментар