УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. СВІТ ДИТИНСТВА У ТВОРАХ ВСЕВОЛОДА НЕСТАЙКА
Мета: розширити знання учнів про життя та творчість українського письменника В. Нестайка; вдосконалювати вміння аналізувати твір та переказувати його зміст; розвивати навички виразного читання; розвивати уяву, пам’ять та фантазію учнів; виховувати бережливе ставлення до тварин, доброзичливість, повагу одне до одного.
Хід уроку:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Читання скоромовки зі зміною темпу. (Учитель сигналізує про зміну темпу картками з позначеннями: П — повільний темп, Н — нормальний, Ш — швидкий.)
Взимку вітер вовком виє,
Всіх лякає сніговієм.
Ти не вий, не вий, Вітриську,
До весни вже зовсім близько.
2. Фонетична зарядка
— Як сичить гуска?
— Як шумить вітерець?
— Як квочка кличе курчат?
— Як кумкає жаба?
— Як мекає коза?
— Як виє вовк?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— На сьогоднішньому уроці ми поринемо у незвичайний, таємничий світ природи, сповнений приємних несподіванок. І ви самі в цьому сьогодні ще раз переконаєтесь, ознайомившись з напрочуд цікавим твором українського письменника Всеволода Нестайка.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
— Народився Всеволод Нестайко 30 січня 1930 року в м. Бердичів на Житомирщині в сім’ї службовця.
Про своє дитинство письменник розповідає: «...Я чомусь згадую самотність. Так уже склалося. Тата я свого не пам’ятаю. Скільки не напружую пам’ять — згадую лише цукерки, якими він мене частував у той вечір, коли прощався з нами... Згодом виявилося, що поїхав назавжди. Він загинув у 1934 році за кордоном, виконуючи службове завдання».
Рятуючись від голоду, у 1933 році мама, вчителька за професією, з двома дітьми переїхала до Києва і почала працювати у школі.
Саме із цих років Всеволоду запам’яталася самотність: хворобливого хлопчика («мабуть, немає такої дитячої хвороби, окрім рахіту, якою б я не хворів у дитинстві») мама зачиняла вдома, а сама бігла на роботу.
Пізнав хлопчик і страхіття війни, окупації, два довгих роки поневірянь, голоду, страху облав і неволі.
Після війни закінчив школу зі срібною медаллю, була одна четвірка із фізики.
З 1947 року Нестайко навчався на філологічному факультеті Київського університету.
Після його закінчення почав працювати у дитячому видавництві «Веселка».
Перше оповідання для дітей вийшло в світ у 1954 році у журналі «Барвінок», а перша збірка «Шурка і Шурко» — у 1956 році.
За повість-казку «Незвичайні пригоди у лісовій школі» письменник удостоєний літературної премії імені Лесі Українки 1982 року.
Кінофільм, створений за повістю «Тореадори з Васюківки», здобув гранпрі на Міжнародному кінофестивалі в Мюнхені в 1968 році.
1979 року книжка «Тореадори з Васюківки» внесена до Особливого Почесного списку Г. К. Андерсена як один із видатних творів сучасної дитячої літератури.
2. Робота з виставкою книг
Конкурс «Рекламний ролик»
Учні представляють книжки, які подали на виставку.
3. Фізкультхвилинка
4. Гра «Чи уважний ти читач?» (за творами «Ябеда», «Пригода в кукурудзі»)
Тестування
1. Яке справжнє ім’я Яви?
а) Іван;
б) Володимир;
в) Яків.
2. На честь кого польове озеро назвали Реньовим?
а) На честь Яви;
б) на честь батька;
в) на честь діда.
3. Куди пішли хлопці після школи?
а) До поля пшениці;
б) до поля кукурудзи;
в) до поля буряків.
4. Про що найбільше мріяв Валько?
а) Покататися на трамваї;
б) поїхати з дядьком на полювання;
в) похвалитися перед хлопцями.
5. У кого Валько жбурнув камінь?
а) У кота;
б) у горобця;
в) у пса.
6. Від кого мама дізналася про те, що Валько розбив Валько?
а) Від Толика;
б) від Лялі;
в) від дядька Володі.
Відповіді: 1а; 2в; 3б; 4б; 5а; 6б.
5. Бліцопитування «Чи уважно ти читав?» (за твором Всеволода Нестайка «Дивні пригоди у лісовій школі»)
- Прізвище лісової кізки Зіни... (Бебешко).
- Бурмило Михайлович Ведмідь у школі... (директор).
- Лісова географія, або... (лісографія).
- Учитель лісознавства... Патрикіївна. (Лисавета)
- Класний керівник... Ягуарівна. (Пантера)
V. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
— Які завдання вам було виконувати найлегше?
— При виконанні яких завдань виникли труднощі?
— Чи вдалося їх подолати?
— Як саме?
— З яким настроєм завершуєте сьогоднішній урок?
Немає коментарів:
Дописати коментар