ДЖАННІ РОДАРІ. ДОРОГА, ЩО НІКУДИ НЕ ВЕЛА
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Джанні Родарі, з його твором «Дорога, що нікуди не вела»; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитане, оцінювати вчинки дійових осіб; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву; виховувати наполегливість у досягненні мети.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Не урок, а справжнє свято,
Бо полинем у світи.
Мандруватимем завзято,
Юний друже, я і ти.
У поході будь уважним,
Добре думай, не спіши!
Знай, що вчитись завжди важко,
Легше буде у житті!
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Робота над скоромовкою. Гра «Дощик»
Діти читають хором.
- Накрапає дощ (тихо).
- Дощ пускається сильніше (голосніше).
- Злива (голосно).
- Дощ слабшає (тихіше).
- Дощ припинився (читання припиняється).
Рак у річечку пірнув,
Раптом рибку ущипнув.
Раче, раче-небораче,
Ти щипнув, а рибка плаче.
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в парах. Гра «Обличчям до обличчя»
Учні в парах повертаються одне до одного та переказують казку Г. К. Андерсена «Гидке каченя».
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Який розділ ми зараз вивчаємо?
— З якими казками ознайомилися?
— Сьогодні ми ознайомимося ще з однією казкою, автором якої є італійський письменник Джанні Родарі.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
— 23 жовтня 1920 року, у північно-італійському містечку Омен, у сім’ї власника маленької пекарні народився хлопчик Джанні, якому судилося стати одним з найкращих казкарів Італії. Його батько, Джузеппе Родарі, був главою численної родини і зовсім не багатою людиною. Дитинство майбутнього казкаря минуло в люблячій сім’ї, але народився він слабким і часто хворів. Потяг до малювання у Джанні був настільки великим, що у свій час він навіть мріяв стати художником. Ще йому хотілося стати майстром іграшок, щоб діти грали незвичайними механічними іграшками, які ніколи б їм не набридали. Все життя він уважав, що іграшки для дітей настільки ж важливі, як і книги. В іншому випадку діти просто не зможуть правильно ставитися до навколишнього світу, не стануть добрими. Саме на сторінках «Піоньере» у 1951 році з’явилася відома всім казка «Пригоди Цибуліно». Джанні Родарі написав ще безліч казок, серед яких «Джельсоміно в країні брехунів», «Пригоди Блакитної Стріли», «Торт у небі», «Казки по телефону», але сам себе вважав не письменником, а журналістом. Якщо вірити словам давньогрецького мудреця про те, що люди живуть у написаних ними книгах, то Джанні Родарі житиме вічно — у своїх прекрасних героях і в серцях дітей, які їх полюбили.
2. Гра «Рибки»
Самостійне мовчазне читання учнями статті «Джанні Родарі»
— Де і коли народився Джанні Родарі?
— Якою була його сім’я?
— Чим він захоплювався в дитинстві?
— Які твори написав Джанні Родарі?
— Чим цікава його збірка казок «Казки по телефону»?
3. Фізкультхвилинка
4. Опрацювання казки Джанні Родарі «Дорога, що нікуди не вела»
1) Читання казки комбінованим способом (учитель — учні).
— Чи сподобалася вам казка?
— Які почуття вона у вас викликала?
— Над чим примусила замислитись?
2) Словникова робота.
— До слів лівої колонки доберіть тлумачення з правої колонки.
Сеньйора те саме, що візник.
Околиця увічливе називання, звертання до жінки в Іспанії.
Вигулькнув різко, рвучко смикнув за щось.
Кучер прикріплений з обох боків до вуздечки довгий ремінь, яким правлять кіньми.
Шарпнув раптово, швидко з’явився звідки-небудь, з-за чогось; показався.
Віжки ряд густо посаджених дерев, кущів, що утворюють загорожу.
Живопліт віддалена від центру частина населеного пункту.
3) Читання тексту учнями «ланцюжком».
4) Фізкультхвилинка.
У садку зеленому
Яблук нарвемо.
В кошики великі
Ми їх складемо.
Ручки хай потрудяться —
Буде нелегко.
Вправними, бадьорими,
Дружними ростемо.
5) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
— Де розходилися три дороги?
— Куди вела кожна з них?
— Яка дорога найбільше цікавила Мартіно?
— Яким був Мартіно?
— Чому люди прозвали його Вперта Голова?
— Як він до цього ставився?
— Коли Мартіно попрямував таємничою дорогою?
— Якою була ця дорога?
— Знайдіть та прочитайте її опис.
— Які слова свідчать про те, що дорога була нелегкою?
— Хто зустрів Мартіно?
— Про що він розмірковував, побачивши пса?
— Куди його привів пес?
— Яким перед ним постав палац?
— Хто стояв на балконі?
— Як зустріла його прекрасна сеньйора?
— Яка розмова відбулася між ними?
— Що подарувала йому сеньйора?
— Про кого він думав, вибираючи речі?
— Хто допоміг йому повернутися до села?
— Як зустріли його односельці?
— Чи повірили в його розповідь?
— Чому інші мешканці села поверталися ні з чим?
6) Робота в парах.
— Визначте головну думку казки.
— Спробуйте дібрати свій заголовок.
7) Характеристика головного героя.
— Серед поданих слів оберіть ті, що характеризують Мартіно.
Скупий, впертий, жорстокий, брехливий, наполегливий, відвертий, сміливий, підступний, настирливий, турботливий.
— Свій вибір доведіть словами з тексту.
8) Гра «Дочитай речення до кінця».
Учитель читає початок речення, а учні відшукують та дочитують його.
- Мартіно був таким настирливим, ... (що люди прозвали його Вперта Голова).
- Яких тільки скарбів не побачив Мартіно... (в залах палацу).
- Хлопець змушений був сто разів повторювати... (свою розповідь про те, що з ним трапилося).
- Мартіно йшов та йшов, ... (а тунель не закінчувався, і дорозі не було кінця).
9) Фізкультхвилинка.
10) Гра «Голосування ногами».
Діти встають у дві шеренги: права шеренга — «я вважаю, що твердження правильне», ліва шеренга — «я вважаю, що твердження неправильне».
— Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукайте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупотить ногами права шеренга, неправильне — тупає ногами ліва шеренга та називає пра-вильну відповідь.
11) Гра «Відновіть послідовність подій у тексті».
У селі давно вирішили, що Мартіно загинув. (3)
Мартіно йшов та йшов, а тунель не закінчувався, і дорозі не було кінця. (2)
Мартіно обдарував усіх — і друзів, і ворогів. (4)
Мартіно був таким настирливим, що люди прозвали його Вперта Голова. (1)
12) Гра «Засічка — кидок». За командою «кидок» — усі учні починають читати текст напівголосно.
За командою «засічка» — зупиняються й олівцем позначають останнє прочитане ними слово.
Цей текст таким самим чином читають ще раз. (Але не більше трьох разів!)
Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг — «засічка» поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати покращуються.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
— Який твір читали на уроці?
— Чого він нас навчає?
— Хто автор цього твору?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати казку (с. 151–153).
Немає коментарів:
Дописати коментар