МАРКО ВОВЧОК. ЛІТНІЙ РАНОК. МИХАЙЛО КОЦЮБИНСЬКИЙ. ЛІТНІЙ ДЕНЬ
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання, вчити інтонацією передавати настрій твору; розвивати вміння бачити та відчувати красу й різноманітність природних явищ, передавати своє ставлення до змісту твору, порівнювати, співставляти прочитане; виховувати спостережливість, любов до природи.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Ось і дзвоник пролунав,
До бесіди всіх позвав.
Всі ви сіли рівно, вправно,
І розмова піде славно.
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Гра «Утвори зменшено-пестливе слово»
Дівчина — ... (дівчинка, дівчаточко).
Хлопець — ... (хлопчик, хлопчаточко).
Вишні — ... (вишеньки).
Дерево — ... (деревце).
Руки — ... (ручки, рученята).
Хата — ... (хатинка).
Низько — ... (низенько).
2. Робота над скоромовкою
Гра «Дощик»
Діти читають хором.
- Накрапає дощ (тихо).
- Дощ пускається сильніше (голосніше).
- Злива (голосно).
- Дощ слабшає (тихіше).
- Дощ припинився (читання припиняється).
Моржі лежать,
Моржат сторожать.
Моржі прибережні —
Сторожі обережні.
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Хто краще?»
Конкурс на краще виразне читання з пам’яті вірша Олександра Олеся «Степ».
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— На попередньому уроці ми разом з Олександром Олесем милувалися степом у різні пори року. Сьогодні ми будемо спостерігати, як письменники описують красу української землі у різні пори доби.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Опрацювання твору Марка Вовчка «Літній ранок»
1) Робота над загадкою.
Він найпершим прокидається,
Чепуриться, умивається,
Вийде з терема хутенько,
Привітає землю-неньку.
Є така в нього турбота —
Всіх підняти до роботи. (Ранок)
2) Гра «Рибки».
Самостійне мовчазне читання твору учнями
— Які картини ви уявляли, читаючи твір?
— Який настрій створює твір?
3) Словникова робота.
Читання колонок слів «луною» за вчителем
Луки росяними
пташки навкруги
схованок життєдайного
здіймається прокидається
— Яке слово «зайве» в першому стовпчику? (Здіймається — дієслово)
— Яке слово другого стовпчика складається з двох частин? (Життє-дайного)
4) Робота в парах.
Підготовка до виразного читання твору
— У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати твір?
— Яке речення прочитаєте з особливою інтонацією?
5) Виразне читання твору учнями.
6) Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання.
— Що автор говорить про луки?
— З чим порівнює росу?
— Як описує пробудження пташок?
— Доберіть синонім до слів випурхують та схованок.
— Якою є ріка на світанку?
— Що автор говорить про гори?
— Як впливає сонце на трави і квіти?
7) Гра «Добери епітети».
Краплинами легенькою
самоцвітами чудові
промінням росяними
пеленою дорогими
пахощі сонячним
2. Фізкультхвилинка
3. Опрацювання твору Михайла Коцюбинського «Літній день»
1) Виразне читання твору вчителем.
— Чи сподобався вам твір?
— Який настрій він у вас викликав?
— Які картини ви уявляли, слухаючи його?
2) Словникова робота.
Вилискували — м’яко блищали, відсвічували; лисніли.
3) Гра «Бджілки».
Самостійне напівголосне читання твору учнями
— У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати твір?
— Які слова виділите голосом при читанні?
4) Виразне читання твору учнями.
5) Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання.
— Що автор говорить про небо?
— З чим порівнює річечку?
— Які ще порівняння є в тексті?
4. Робота в групах
Порівняння описів природи «Літній ранок» і «Літній день».
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
— З яким настроєм його завершуєте?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити напам’ять рядки опису, які найбільше сподобалися (с. 65–66).
Немає коментарів:
Дописати коментар