ІВАН КРИП’ЯКЕВИЧ. КНИГИ ЗА КНЯЖІВ ЧАСІВ
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання науково-популярних текстів; продовжити ознайомлення учнів з історією створення книг; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву; виховувати любов до книг.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Робота над скоромовкою
Я на руку рукавицю
Одягаю брату Грицю.
Він незграбний, ще маленький,
Хай не мерзне мій рідненький.
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Хто краще?»
Конкурс на краще виразне читання твору Олександра Олеся «Ярослав Мудрий» (с. 39–41).
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Відгадайте загадку.
Дуже я потрібна всім —
І дорослим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу. (Книга)
— Що ви знаєте про історіє виникнення книги?
— На чому писалися перші книги?
— Кого називають першодрукарем слов’янських книг? (Івана Федорова)
— Сьогодні ми більше дізнаємося про книгу за княжих часів.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виразне читання тексту вчителем
— Чи сподобався вам текст?
— Що вас найбільше зацікавило?
2. Словникова робота
Монах — член релігійної громади, який прийняв постриг і дав обітницю вести життя, відповідне до монастирського статуту.
Сажа — чорна порошкова маса, що утворюється внаслідок неповного згорання палива й осідає у печах; кіптява.
Читання стовпчиків слів «буксиром» у парах
Мусив гусяче
телячій рукописи
писареві друкованих
цікавився різнобарвними
— Назвіть серед прочитаних слів іменники, прикметники, дієслово.
— Які слова складаються з двох частин? (Рукописи, різнобарвними) З яких слів утворені ці слова?
3. Фізкультхвилинка
Ця хвилинка так потрібна нам,
І легенька, і весела, мов пустунка.
Щоб радіти і навчатись знов,
Ти звучи для всіх дітей, фізкультхвилинко.
Щира пісенька у нас
Про веселий дружний клас,
І звучить вона так виразно і дзвінко,
Щоб бадьорість була в нас,
Посміхаймось у цей час.
Посміхнись і ти до нас, фізкультхвилинко!
4. Читання твору учнями вголос «ланцюжком»
— Що нового ви дізналися з тексту?
— Якою була книга за княжих часів?
— Хто зберігав книги?
5. Аналіз змісту твору
— Де перебували вчені та письменники за княжих часів?
— Як називалися люди, які переписували книги? На чому тоді писали книги?
— Як прикрашали сторінки рукописних книг?
— Чому ці книги могли мати тільки князі?
— Хто був найвідомішим ученим за княжих часів? Де жив Нестор-Літописець?
— Яким є значення цієї людини в історії України?
— Яку назву мала перша історія України?
— Пригадайте, автором якого літопису був Нестор. («Повість минулих літ»)
Цікаво знати!
Нестор-Літописець (1056 –1114 рр.) — київський літописець та письмен- ник. Юнаком прийшов до Києво-Печерської обителі та прийняв постриг. Він глибоко цінував істинне знання, з’єднане зі смиренністю та каяттям. У мо-настирі він виконував обов’язки літописця. З 1073 р. — чернець Києво-Печерського монастиря. Всесвітню славу Нестору принесла його участь у літописанні Київської Русі. Так на початку ХІІ ст. виникла перша редакція «Повісті минулих літ». Її написання, безперечно, було справою життя Нестора. Патріот Руської землі, Нестор обстоював її політичну єдність, виступав проти міжкнязівських чвар. Історію Русі розглядав як частину історії людства. У церков-ному календарі день ушанування пам’яті Преподобного Нестора-Літописця припадає на 9 листопада. Цього дня в Україні, починаючи з 1997 року, відзначають День української писемності та мови.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Закінчи речення»
- Сьогодні на уроці я дізнався...
- Мені цікаво було...
- Я вчився...
- Свою роботу на уроці оцінюю...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Стисло переказувати прочитане (с. 42).
Немає коментарів:
Дописати коментар