ВПРАВИ НА ВИЗНАЧЕННЯ ВІДМІНКА ПРИКМЕТНИКА У РЕЧЕННІ
Мета: формувати вміння визначати у процесі виконання навчальних вправ відмінки прикметників за відмінками іменників; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідного краю.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 178, с. 93)
— Визначте тип списаного вами тексту.
— Прочитайте речення із дібраними з довідки прикметниками.
— Назвіть головні члени у першому і другому реченнях другого абзацу.
2. Словниковий диктант
Телефон, трамвай, тролейбус, інженер, океан, портрет.
— За вибором з одним із словникових слів складіть речення, використовуючи прикметники.
3. Самостійна робота
— Спишіть текст, вставляючи у дужках потрібні закінчення.
— Підкресліть прикметники, виділіть у них закінчення.
— Визначте їх рід, число, відмінок.
Втомлен.. мати спочиває на порозі. Крізь прочинен.. вікно доноситься тих.. мелодія. Аж раптом чую знайом.. мамин голос.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що відмінок прикметників можна визначити не лише за закінченням прикметника, але й за відмінком іменника, з яким він пов’язаний.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Аналітична вправа
— Визначте відмінок прикметників та іменників у кожному стовпчику.
Цікавої полю
білим пригоди
безмежному снігом
— Утворіть словосполучення, поєднавши слова лівого і правого стовпчиків.
— Що цікавого ви помітили? (Прикметник стоїть у тому самому відмінку, що й іменник.)
— Чи можна до іменника у родовому відмінку приєднати прикметник у називному відмінку?
2. Колективне виконання вправи 179 (с. 94)
- Виразне читання вірша учнями та визначення його теми.
- Відшукування прикметників, ужитих у переносному значенні.
- Визначення відмінка прикметників з обґрунтуванням своїх міркувань.
3. Ознайомлення з алгоритмом визначення відмінка прикметника (с. 94)
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Тренувальна вправа 180 (с. 94–95)
— Яка головна думка тесту?
- Самостійне виконання учнями другого завдання до вправи.
- Перевірка виконаної роботи.
Колискову (З.), маленьким (Ор.), веселі (З.), з бадьорою (Ор.), далека (Н.), коротшою (Ор.), цікавішою (Ор.).
— Зверніть увагу на два останні прикметники (коротшою, цікавішою).
— Від яких прикметників вони утворені? (Короткий, цікавий)
— Які форми прикметників можна утворити за зразком, поданим у третьому завданні вправи?
— Запишіть каліграфічно виділене речення (с. 95).
— Знайдіть у ньому підмет і присудок. (Підмет — Батьківщина, присудок — пісні)
— Визначте їх відмінок.
— Поширте речення прикметниками.
— У якому відмінку стоять прикметники?
2. Поетична хвилинка
— Прослухайте запис «Пісні про рушник» на слова А. Малишка.
— Спробуйте з пам’яті вставити пропущені прикметники.
...(Рідна) мати моя, ти ночей не доспала,
і водила мене у поля край села,
і в дорогу... (далеку) ти мене на зорі проводжала,
і рушник... (вишиваний) на щастя дала.
Хай на ньому цвіте... (росяниста) доріжка,
і... (зелені) луги, й... (солов’їні) гаї,
і твоя... (материнська) ... (ласкава) усмішка,
і... (засмучені) очі... (хороші) твої.
Для учнів, які потребують допомоги, учитель може роздати картки-підказки.
Слова для довідок: рідна, далекий, вишиваний, росяниста, зелений, солов’їний, материнська, ласкава, засмучений, хороший.
3. Творча робота
— Від поданих словосполучень утворіть прикметники за зразком.
Зразок: минулий рік — минулорічний.
Багато років — ...
Каре око — ...
П’ятий поверх — ...
Легке крило — ...
Світле волосся — ...
Прудка нога — ...
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Від чого залежить відмінок прикметника?
— Як визначити відмінок прикметників?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 181 (2), с. 95; правило (с. 94).
Немає коментарів:
Дописати коментар