ПРАВОПИС ЗАКІНЧЕНЬ ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ З ОСНОВОЮ НА -р В ОРУДНОМУ ВІДМІНКУ ОДНИНИ
Мета: ознайомити учнів з правописом закінчень іменників чоловічого роду з основою на -р в орудному відмінку; формувати вміння працювати з орфографічним словником для перевірки правопису закінчень іменників з основою на -р в орудному відмінку однини; виховувати повагу до людей будь-якої професії.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 133, с. 69)
— Прочитайте виписані словосполучення.
— Поясніть правопис закінчень іменників.
2. Гра «Кращий стрілець»
— Укажіть стрілками, яке закінчення в орудному відмінку однини мають подані іменники.
олень -ом
-ем
-єм
душ
гай
кут
меч
день
чай
дуб
кущ
— Поясніть свій вибір.
3. Каліграфічна хвилинка
— Запишіть каліграфічно.
Хай над нашим рідним краєм пісня радісна звучить.
— Яке це речення за метою? за інтонацією?
— Поясніть правопис закінчення у слові краєм.
— Доберіть до нього синоніми.
4. Гра «З якої професії?»
— Назвіть, з якої професії прийшли в життя подані прислів’я та приказки.
- З поганої вівці хоч вовни жмут. (Чабан)
- Жартуй, глечичок, поки вушко одірветься. (Гончар)
- От що вийшло: ні тарантас, ні дишло. (Стельмах)
- Куй залізо, поки гаряче. (Коваль)
- Порожня бочка гучить, а повна мовчить. (Бондар)
— Спробуйте поставити слова-відгадки в орудний відмінок однини.
— Яких труднощів зазнали?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, як пишуться іменники чоловічого роду з основою на -р в орудному відмінку однини.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Колективна аналітична робота за вправою 134 (с. 69)
Самостійне читання тексту
— Про які професії ви дізналися з тексту?
— Які професії подобаються вам? Чому?
— Ким ви хочете стати в майбутньому?
— Випишіть з тексту іменники чоловічого роду на -р в орудному відмінку.
Учні визначають відмінок виписаних іменників. Позначають у них закінчення.
— На основі власних спостережень спробуйте сформулювати правило правопису закінчень іменників чоловічого роду з основою на -р в орудному відмінку однини.
2. Ознайомлення з правилом (с. 70)
3. Словникова скарбничка
Інженер — спеціаліст із вищою технічною освітою. Слово запозичене з французької мови, утворене від латинського слова engenium — здатність, винахідливість.
Інженер-механік. Інженер-електрик. Військовий інженер.
— Утворіть словосполучення.
інженер
(Розумний, грамотний, веселий, вимогливий, талановитий, ведучий, молодий, майбутній)
— Запишіть речення.
Мій тато працює інженером на заводі.
— Підкресліть головні і другорядні члени речення.
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Вибірковий диктант
— Випишіть іменники чоловічого роду на -р у стовпчик та поставте їх в орудному відмінку однини.
Лаком і фарбою
пахне маляр.
Глиною — муляр,
замазкою — скляр.
Учитель, лікар чи геолог,
письменник, слюсар чи кресляр —
всі називають головною
одну професію — школяр!
Взаємоперевірка робіт за орфографічним словником.
2. Творча робота. Вправа 135 (с. 70)
Перше завдання учні виконують усно колективно.
Друге і третє — самостійно.
3. Робота в парах. Складання діалогу
— Які професії ти знаєш?
— Яка професія тобі подобається?
— Що ти можеш про неї розповісти?
— Ким ти мрієш стати?
— Яка професія у твоєї мами?
— Ким працює тато?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Як слід перевіряти правопис закінчень іменників чоловічого роду з основою на -р?
— Що найбільше сподобалося на уроці?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 136, с. 70.
Немає коментарів:
Дописати коментар