ПЕРЕВІРКА ЗНАНЬ З МОВИ («Мова і мовлення», «Текст», «Речення»)
Мета: перевірити рівень сформованості знань учнів за темами «Мова і мовлення», «Текст», «Речення»; розвивати мислення учнів, увагу, самостійність; виховувати культуру оформлення письмових робіт.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ
1 варіант
1. Позначити правильну відповідь.
Яким має бути усне мовлення?
а) Грамотним, каліграфічним, охайним;
б) доброзичливим, культурним, виразним;
в) правильним, виразним, зрозумілим.
2. Позначити мету тексту.
ЇЖАЧОК
Через пеньки і колоди чимчикує їжачок. Тягає він у нору запашне листя. Стелить зимову постіль. До весняного сонечка проспить їжачок. І снитимуться йому лісові сни.
а) Описати зовнішність їжачка;
б) довести, що їжачок — це лісовий звірок;
в) розповісти, як їжачок готується до зимового сну.
3. Визначити тип речення за метою висловлювання.
Прилітайте, сизокрилі мої голуб’ята, із-за Дніпра широкого у степ погуляти.
а) Розповідне;
б) питальне;
в) спонукальне.
4. Обрати план до поданого тексту.
ХТО НАЙКРАЩИЙ МАЙСТЕР НА ЗЕМЛІ?
В одному селі в Україні дівчатам i жінкам захотілося показати свою майстерність. Домовились, що кожна принесе найкраще, що вона зробила власноруч. Вишитий рушник, полотно, скатертину.
У неділю дівчата й жінки принесли безліч дивовижних речей. Але несподівано перемогла Марина. Вона привела п’ятирічного сина Петруся. А Петрусь приніс жайворонка, якого сам вирізав з дерева. Приклав Петрусь жайворонка до губів — заспівала, защебетала пташка.
Кращий майстер на землі той, хто може виховувати розумну й добру людину. (За В. Сухомлинським)
а) План.
1. Яке змагання влаштували жінки?
2. Чому перемогла Марина?
3. Хто найкращий майстер на землі?
б) План.
1. Майстерність українських жінок.
2. Петрусь — переможець.
3. Майстер виховує добру людину.
в) План.
1. Peчi, зроблені власноруч.
2. Петрусь допоміг мамі.
3. Розумну людину виховує справжній майстер.
5. Поєднати словосполучення за допомогою сполучників а, але.
Щебече, як соловейко, кусає, як гадюка.
Дивиться звисока, нікого не бачить.
6. Доповнити речення однорідними членами. Записати його.
Біля школи учні посадили..., ..., ...
7. Із наведених слів скласти і записати речення. Установити зв’язок слів у цьому реченні.
ставом, верба, задумливу, Над, співала, пісню.
8. Побудувати міркування за темою «Птахи — наші друзі» (6–8 речень).
2 варіант
1. Позначити правильну відповідь.
Яким має бути писемне мовлення?
а) Виразним; правильним, чітким, точним;
б) каліграфічним, грамотним, охайним, зрозумілим;
в) зрозумілим, ввічливим, каліграфічним, правильним.
2. Позначити мету тексту.
ДЖЕРЕЛЬЦЕ
Люблю розглядати лісове джерельце. Вода в ньому прозора-прозора. Дно застелене блакиттю неба. Водна гладь, як дзеркало. У синій глибині віддзеркалює віття верби.
а) Довести, що це лісове джерельце;
б) описати красу лісового джерельця;
в) розповісти про любов героя до джерельця.
3. Визначити тип речення за метою висловлювання.
Любіть Україну до свого загину,
Страждальницю-Матір завжди ви любіть.
а) Розповідне;
б) питальне;
в) спонукальне.
4. Який із текстів відповідає поданому плану?
План
1. Шпак живе не лише у шпаківні.
2. Шпаки полюбляють cтapi ліси.
3. Багато шкідників винищують шпаки.
а) Шпак схожий на чорного дрозда, але строкатіший, пір’я в шпака блискуче, веселкою переливається!
Шпаки люблять cтapi ліси, де багато дуплястих дерев. У дуплах вони мостять гнізда.
Збирати їжу для пташенят шпаки летять на поля, на городи й луки.
б) Усі звикли, що шпак біля людини, в шпаківні, живе. Але так буває не завжди.
Шпаки полюбляють стapi ліси, де багато дуплястих дерев. У дуплах вони й мостять гнізда. Важко до такого гнізда дістатися ворогові: спробуй утриматися на гладенькому товстому стовбурі!
в) Усі звикли, що шпак біля людини, в шпаківні, живе. Але так буває не завжди.
Шпаки полюбляють стapi ліси, де багато дуплястих дерев. У дуплах вони й мостять гнізда.
Збирати їжу для пташенят шпаки летять на поля, на городи й луки. Багато винищують вони комах, личинок, гусені.
5. Поєднати словосполучення за допомогою сполучників а, але.
Лисиця спить, курей бачить.
В душу в’ється, в кишеню лізе.
6. Доповнити речення однорідними членами. Записати його.
У дідусевому садку доспіли ..., ..., ....
7. Із наведених слів скласти і записати речення. Установити зв’язок слів у цьому реченні.
Вербові, річкою, срібляться, над, котики.
8. Побудувати міркування за темою «Яку користь маємо ми з книг?» (6–8 речень).
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
— Які завдання виявилися найскладнішими?
— Чому?
— Яке — найцікавішим?
— Як слід працювати, щоб уникнути помилок?
Немає коментарів:
Дописати коментар