УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. СТОРІНКАМИ НАРОДНОЇ ТВОРЧОСТІ
Мета: повторити жанри усної народної творчості; збагатити уявлення учнів про малі форми усної народної творчості; навчати виділяти в них головне, вживати у власному мовленні прислів’я та приказки; розвивати творчі здібності учнів, спритність; виховувати любов до рідного краю, культури рідного народу.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
І знову дзвоник кличе в клас,
Знання нові чекають нас.
Ми дуже любим рідну мову,
Її мелодію чудову,
Тож починаємо урок!
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Робота над скоромовкою
Мільйон мікробів на руках,
Під мікроскопом — просто жах!
Візьму мило, кран відкрию,
Руки я мерщій помию!
IІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогоднішній урок позакласного читання присвячений усній народній творчості.
— Що таке усна народна творчість? (Народна мудрість)
— Чому усна? Чому народна? Чому творчість? (Передавалася з вуст в уста; складав сам народ; від слова «творити».)
— Які жанри усної народної творчості вам відомі? (Прислів’я, приказки, лічилки, загадки, усмішки, народні казки, притчі, легенди, народні пісні)
— Тож давайте ще раз перегорнемо сторінки книги усної народної творчості.
ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Сторінка перша. Прислів’я і приказки
— Прислів’я — це короткі влучні вислови повчального змісту.
Прислів’я та приказки відображають риси людей, за які поважали наші пращури людину або, навпаки, засуджували.
Приказка — жанр фольклорної прози, короткий сталий образний вислів, нерідко становить частину прислів’я, але без висновку, і вживається в переносному значенні. Часто приказка є скороченим прислів’ям.
Робота в групах
Кожна група одержує завдання дібрати прислів’я, об’єднані однією темою:
1-ша група — про працю;
2-га група — про дружбу;
3-тя група — про пори року;
4-та група — про навчання.
2. Сторінка друга. Загадки
— Загадка — це цікава задача. Вона має форму питального або розповідного речення, у якому слова часто римуються. У загадках називається не сам предмет, а подібний до нього за істотними ознаками.
Конкурс «Кращий відгадувач загадок»
1. Два брати у воду дивляться, та вони повік не зійдуться.
2. Через річку повисло червоне коромисло.
3. Я — вода, і на воді плаваю.
4. Гуляє по полю, та не кінь.
5. Ввечері вмирає, а зранку оживає.
6. Коли немає — чекають, коли прийде — тікають.
7. Без рук, без ніг, а ворота відчиняє.
8. Батько — високий, мати — низька, син — гарячий, дочка — мокра.
9. Зайде в дім — не виженеш дрючком, прийде час — сам вийде.
10. Вночі спить на землі, а вранці тікає.
Відповіді: 1. Береги. 2. Веселка. 3. Крига. 4. Вітер. 5. День. 6. Дощ. 7. Вітер. 8. Небо, земля, вогонь, вода. 9. Промінь сонця. 10. Роса.
Фізкультхвилинка
3. Сторінка третя. Українська народна пісня
— Українці, як соловейки,— співучий народ. Кажуть, де три українці, там цілий хор. Споконвіку наші предки мали хист до співу. Ще змалку знали вони багато пісень, колядок, щедрівок.
Народна пісня — невеличкий усний віршований твір, що співається. Перший жанр усної народної творчості, з яким людина ознайомлюється з перших днів свого життя,— це колискові пісні. Коли в сім’ї народжу- ється дитина, поруч із нею постійно знаходиться матуся. А коли вона вкладає дитя спати, то співає пісні.
— Як матуся співає ці пісні? (Тихо, спокійно, ніжно...)
— Яке призначення колискової пісні? (Щоб дитина спокійно заснула.)
— Матуся за допомогою колискової пісні передає свою любов і ніжність до своєї дитини, бажання бачити своє дитя щасливим, здоровим, розумним. Матуся співає пісню і в ритм гойдає колиску.
— Давайте всі разом заспіваємо колискову! (Діти співають колискову пісню, тримаючи у руках ляльку.)
4. Сторінка четверта. Скоромовки
— Своєрідним фольклорним жанром є скоромовки. Їх цінність полягає в тому, що в них добираються слова, вимова яких вимагає певних зусиль і сприяє виробленню дикції, правильної артикуляції, що підвищує культуру мовлення. Наш народ любить скоромовки тому, що їх виконання сприймається як весела забава: той, хто прагне швидко продекламувати скоромовку, часто потрапляє в кумедне становище, «спотикаючись» чи перекручуючи слова.
Конкурс на краще виконання скоромовок
V. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
— Що найбільше сподобалося?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
— Наступний урок позакласного читання ми проведемо за темою «Міфи Стародавньої Греції».
Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.
Немає коментарів:
Дописати коментар