ДОСЯГНЕННЯ УСПІХУ
Мета: розширити уявлення учнів про умови успіху; про значення знань, освіти, працьовитості в житті людини, у досягненні успіхів; навчити учнів аналізувати, узагальнювати інформацію, використовувати набуті знання у житті; розвивати уяву, творчість, мислення, віру в свої сили; виховувати якості, необхідні для досягнення успіху: працьовитість, допитливість, уважність, організованість.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Слухання розповідей учнів про відомих людей, які прагнули мети і досягли її
— Як ви вважаєте, ці люди досягли успіху?
— Завдяки чому вони досягли успіху?
— Вам, напевно, доводилося бачити дітей, які живуть в одному будинку, одного віку, вчаться в одному класі, але в них різні характери, поведінка, досягнення у навчанні.
Усі люди чогось прагнуть. Хтось мріє стати лікарем, хтось — художником, хтось — учителем. Мрія надихає людину, дає сили для досягнення мети.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми спробуємо зрозуміти, чому одні люди успішні, а інші — ні, як досягти успіху.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Читання й обговорення оповідання В. О. Сухомлинського
ЯК МИКИТА СТАВ ПРАЦЬОВИТИМ
Микита був дуже ледачим. Не хотів як слід працювати та й отримав з граматики двійку.
Дали Микиті роботу на літо. Поклав він на столі підручник та й зітхнув тяжко. Треба виконати двісті вправ. Хіба ж таку роботу зробиш!
Минув день, минув другий, минув третій. Ось і тиждень минає, а Микита щодня тільки гляне на книжку та й зітхне тяжко-тяжко. Утомився хлопець від неробства. Сидить, дивиться у вікно. А за вікном під водостічною трубою стоїть порожнє відро. І в нього з труби капає вода — крапля за краплею. Нічого робити Микиті, сидить біля вікна цілий день та все дивиться, як вода капає.
А ввечері вийшов, дивиться, а вже піввідра накапало. Наступного ранку було повне відро.
Здивувався Микита: виходить, із маленьких краплинок може назбиратися повне відро води!
Зітхнув тяжко та й відкрив граматику, і зошит відкрив.
— Яким був Микита?
— Чи зрозумів він свою помилку? З чого це видно?
— То які ж риси характеру є ворогами успіху? (Байдужість, лінь)
Висновок. Працьовитість — запорука успіху. Випадкових перемог не буває. Успіх приходить до тих, хто багато працює. Народна мудрість говорить: «Хочеш бути щасливим — не будь лінивим». Бо все у світі здобувається людською працею: зводяться будинки, будуються мости, вирощується хліб і до хліба. І все це для людини, щоб вона була сита, здорова, весела і щаслива, а «без труда нема плода».
А яка головна ваша праця?
Часто не хочеться сісти за уроки, вивчити правило, вірш. Результат — відставання у навчанні. А надолужити — важко. Тому намагайтеся працювати щодня, не відкладаючи на завтра те, що можна зробити сьогодні.
2. Робота за підручником (с. 25–28)
Учні виконують завдання рубрики «Повтори те, що знаєш».
Потім читають текст рубрики «Я хочу дізнатися».
Робота в групах
Учні працюють за рубрикою «Ознайомся з думкою інших людей», відповідають на запитання.
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 28. (Я дізнався, що... Я прагну...)
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в парах
— Доберіть синоніми до слова успіх. (Удача, перемога, досягнення)
— Доберіть антоніми. (Поразка, невдача, програш)
2. Робота в групах
— Позначте лише ті поради для учня, що допоможуть досягти успіху в навчанні.
ПОРАДИ
Завжди уважно слухай учителя.
Намагайся самостійно виконувати всі домашні завдання.
Якомога частіше грай у комп’ютер.
Відкладай на потім справи, які не хочеш робити.
Читай якомога більше книжок.
Намагайся бути організованим і наполегливим.
Не бійся своїх мрій.
Будь готовий прийняти допомогу і допомогти іншим.
Не бійся помилок і вчися на них.
Відкладай на завтра те, що можна зробити сьогодні.
— Прислухайтеся до поради В. О. Сухомлинського: «Не йди найлегшим шляхом. Обирай завжди шлях найважчий. Подолання труднощів підносить людину. Той, кому нестерпно важко і хто подолав трудність, схожий на альпініста, який досяг найвищої вершини».
3. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового ви дізналися на уроці?
— Що таке успіх?
— Якщо ви добре заспівали пісню, і вам зааплодували — це успіх?
— Якщо грали в якусь гру і перемогли — це успіх?
— Якщо ви чогось прагнули і досягли мети — це успіх?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 25–28).
Немає коментарів:
Дописати коментар