ЗНАЧУЩІ ЧАСТИНИ СЛОВА. РОЗРІЗНЕННЯ СПІЛЬНОКОРЕНЕВИХ СЛІВ І ФОРМ ОДНОГО Й ТОГО САМОГО СЛОВА
Мета: узагальнити знання учнів про морфемну будову слова; розвивати вміння знаходити основу, закінчення у слові, поданому в кількох граматичних формах, корінь у ряду поданих спільнокореневих слів, суфікс, префікс у ряду слів із тим самим суфіксом, префіксом; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 78, с. 42)
— Прочитайте пари слів-антонімів.
— Які прикметники ви дібрали до слова великий і дієслова говорити?
2. Словникова робота
Гра «Склади слова — назви тварин»
ербвлюд, міджьл, оаджбл, кйорнжвоао
(Верблюд, джміль, бджола, жайворонок)
3. Каліграфічна хвилинка
Вп ере ед вперед
— Доберіть до слова антонім.
— Складіть та запишіть речення, визначте його граматичну основу.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми продовжимо подорож країною Слова, але завітаємо до міста під назвою Будова слова. Повторимо, з яких частин може складатися слово, як називаються ці частини, будемо знаходити і визначати їх у словах.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Колективне виконання вправи 79 (с. 42)
Виразне читання уривку, добирання заголовка.
— Хто є мешканцями країни Мовляндії?
2. Зупинка «Основа слова»
— Навчившись знаходити змінну частину слів — закінчення, ми тим самим знаходимо іншу його частину, яка залишається незмінною. Цю частину називають основою.
— Прочитайте прислів’я.
— Випишіть з них слово правда, виділіть основу та закінчення.
Правда світліша за сонце. Не шукай правди в інших, коли в тебе її нема. Всяк правду знає, та не всяк про неї дбає. По правді роби, по правді і буде.
— Що слід робити, щоби правильно визначити основу і закінчення?
3. Зупинка «Частини основи. Корінь. Суфікс. Префікс»
1) Робота за таблицею.
Слово
Основа Закінчення
префікс корінь суфікс
пра- -ліс-
-ліс- -ок-
-ліс- -ов- -ий
про- -ліс- -к- -и
— Розгляньте таблицю та зробіть висновки про частини основи.
— Пригадайте, що називається коренем?
— Назвіть частину основи, що стоїть перед коренем.
— Як вона називається?
— Назвіть частину основи, яка стоїть між коренем і закінченням.
— Як вона називається?
2) Виконання вправи 80 (с. 43).
Учні працюють у парах. Пояснюють одне одному, як вони розуміють заголовок вірша.
— Знайдіть у вірші споріднені слова.
— Які слова називаються спорідненими? (Споріднені (спільнокореневі) слова мають спільний ( однаковий) корінь, який об’єднує їх за основним лексичним значенням.)
— Як називають спільну частину споріднених слів?
— Запишіть ці слова в зошити.
— Визначте в цих словах корінь.
— Які слова у вірші мають менше звуків, ніж букв?
3) Фізкультхвилинка.
4) Робота над загадкою. Вправа 81 (с. 43).
— Відгадайте загадку. (Корінь)
Добирання споріднених слів до слова-відгадки. (Корінчик, корінець)
— Позначте суфікси в словах.
— Які слова у загадці мають більше звуків, ніж букв?
4. Зупинка «Закінчення слова»
— Складіть словосполучення з поданих слів.
Милуватися, квітка;
повернути, Марія;
розповісти, мама.
— За допомогою чого сполучено слова?
— Виділіть закінчення.
— Що ми називаємо закінченням? (Змінну частину слова)
— Яку роль відіграє закінчення в мові?
5. Зупинка «Розбір слів за будовою». Вправа 82 (с. 43)
— Доповніть рядки вірша.
ПАМ’ЯТКА «РОЗБІР СЛОВА ЗА БУДОВОЮ»
- Прочитай слово. До якої частини мови воно належить і що означає?
- Зміни слово за відмінками та визнач у ньому закінчення.
- Визнач основу слова (це частина слова без закінчення).
- Добери до слова 2–3 споріднених слова та визнач корінь.
- Назви префікс, суфікс.
— Яка частина є обов’язковою в основі?
Самостійне виконання третього завдання вправи.
Перевірка — індивідуальне опитування учнів.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
— З яких частин складається слово?
— Як визначити у слові закінчення й основу?
— Що таке закінчення? основа?
— Що називають коренем? Як його знайти?
— За допомогою чого утворюються нові слова?
— Чим префікс відрізняється від суфікса?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 83, с. 43.
Немає коментарів:
Дописати коментар