УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. НАРОДНІ ЛЕГЕНДИ
Мета: розширити знання учнів про народні легенди; розвивати зв’язне мовлення, вміння аналізувати, співставляти, порівнювати прочитані твори, оцінювати вчинки дійових осіб; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми продовжимо вивчати твори усної народної творчості. Пригадаємо один із її жанрів.
Закінчіть речення.
Невеликі за обсягом твори-розповіді, у яких відбилися народні уявлення про виникнення рослин, звірів, птахів, походження імен людей, назв річок, озер, окремих місцевостей, про події минулого та видатних історичних діячів,— це... (легенди).
— Назвіть легенди, з якими ви ознайомилися, готуючись до уроку. («Чому у морі вода солона». «Перекази старих людей про чарівну квітку папороть». «Чому кує зозуля». «І у золота сльози ллються»)
— Яка легенда вам найбільше сподобалася?
ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота в парах
— Упізнайте твір за зачином і кінцівкою.
- Багато років тому жили два брати. Один бідний, а другий багатий. Померли їхні батько й мати. Тоді менший брат став жити іще гірше.
Злякався старший брат, що розвалиться хата, взяв і виштовхнув жорна з хати. Вони покотилися з гори прямо в море та й потонули. Отож і до цього часу на дні моря крутяться жорна та все мелють і мелють сіль. («Чому в морі вода солона»)
- Коли папороть розквітає, ніч буває яснішою, і море коливається. Бутон квітки розкривається з тріском і розпускається золотим або червоним кривавим полум’ям, настільки яскравим, що око не в змозі виносити дивовижного блиску.
Цієї ж миті селянин назавжди втратив мудрість і забув про всі дива, які з ним трапилися. («Перекази старих людей про чарівну квітку папороть»)
- Про зозулю питаєте? Давно те було. Не знаю, правда, але колись розповідали старі люди, нібито справді таке було. Пішли якось дівчата до озера купатися. От накупалися, стали збиратися додому. Коли ж в одної одежі нема. Дівчата зібралися і пішли собі, а вона все ходить по берегу та ту одежу шукає. Шукала-шукала — вже й смеркати почало.
Зозуля ж літає та все кує, чоловіка-вужа до себе кличе, а на свято Петра вертається до неї колишня пам’ять. Пригадає, що чоловіка вбито, та й замовкне. («Чому кує зозуля»)
- Було у вдови дві дочки. Обидві красні, як зорі вечірні. Добру навчила їх мати і до роботи привчила.
З’їли вони вдвох одне яєчко та шматочок хліба, напились погожої водиці та й тим раді та веселі.
Радується серце матері їхньому щастю. («І у золота сльози ллються»)
2. Гра «Чи уважний ти читач?»
Тестування
1. Де молодший брат знайшов жорна?
а) У річці;
б) на дорозі;
в) в озері.
2. Що мололи жорна?
а) Борошно;
б) пісок;
в) сіль.
3. Куди покотилися жорна від старшого брата?
а) В океан;
б) в море;
в) в озеро.
4. Напередодні якого свята селянин шукав волів?
а) Івана Купала;
б) Трійці;
в) Водохреща.
5. Куди потрапила квітка папороті чоловікові?
а) У кишеню;
б) у постоли;
в) у чоботи.
6. Хто віддав квітку папороті подорожньому?
а) Чоловік;
б) жінка;
в) діти.
7. Куди пішли купатися дівчата?
а) До моря;
б) до річки;
в) до озера.
8. Хто вкрав одежу в дівчини?
а) Дід;
б) вуж;
в) дівчата.
9. Хто розповів бабі таємницю вужа?
а) Онук;
б) онучка;
в) дочка.
10. Чим стара баба вбила вужа?
а) Сокирою;
б) лопатою;
в) каменем.
11. Скільки дочок було у вдови?
а) Дві;
б) три;
в) одна.
12. За кого раділо серце матері?
а) За молодшу дочку;
б) за старшу дочку;
в) за себе.
3. Фізкультхвилинка
4. Робота в групах
Конкурс кращих розповідачів легенд
Кожна група одержує завдання розказати легенду.
Учні заслуховують розповідь кожної групи, обирають кращу.
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ
— Які твори підготували до сьогоднішнього уроку?
— Що вам найбільше сподобалося у легендах?
— Над чим вони вас змусили замислитися?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
— Наступний урок позакласного читання проведемо за темою «Сторінками народної творчості».
Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.
Немає коментарів:
Дописати коментар