середа, 2 вересня 2015 р.

Українська мова 4 клас ОСОБЛИВОСТІ ТЕКСТІВ-ОПИСІВ. МЕТА ЦИХ ТЕКСТІВ

ОСОБЛИВОСТІ ТЕКСТІВ-ОПИСІВ. МЕТА ЦИХ ТЕКСТІВ 
Мета: продовжити ознайомлення учнів із типами текстів за їх метою; звернути увагу на характерні ознаки текстів-описів; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати бережливе ставлення до природи.
Хід уроку 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 36, с. 21). 
— З яким текстом ознайомилися вдома? 
— Чи можна його назвати текстом-міркуванням? Доведіть. 
— Зачитайте виписані речення. 
— На які слова ви звернули увагу? (Говорить, твердить, каже) 
— Що це за слова? (Синоніми) 
— Яка їх роль у реченні? (Допомагають уникнути повторів.) 
2. Словниковий диктант 
— Запишіть під диктування. 
Восени, щоденно, щогодини, портрет, попереду, до побачення, щодня. 
Взаємоперевірка робіт. 
— Правопис якого слова ми ще не розглядали? (Портрет) 
3. Каліграфічна хвилинка 
Пп Пп Пп пп ор портрет 
— Утворіть словосполучення. 
Портрет  велинекий 
                кийчіт 
                 догийро 
                   недовімий 
                 рокольовий 
Гра «Сито» 
— Доберіть з довідки слова та запишіть речення. 
Портрет пише... 
Море малює... 
Пейзажист передає красу природи у... 
(Шофер, портретист, моряк, пекар, мореніст, піаніст, пейзаж) 
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ 
— Малювати можна не лише фарбами. Сьогодні ми спробуємо малювати за допомогою слів. 
А допоможе нам у цьому новий тип тексту. 
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 
1. Ознайомлення з текстом-описом. Вправа 39 (с. 21) 
— Прочитайте текст вправи. 
— Який заголовок ви можете запропонувати до цього тексту? 
— Чи можна назвати цей текст міркуванням? 
— Чому? Доведіть свою думку. 
— Яка мета цього тексту? 
— Які слова автор уживає в тексті, щоб описати зовнішність дідуся? 
— Такий текст називають текстом-описом. 
2. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 21) 
3. Колективне виконання вправи 38 (с. 22) 
— Прочитайте текст вправи. 
— Чому дідусь називає онуку «Моя черешенька»? 
— Доведіть, що це текст-опис. 
4. Фізкультхвилинка 
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ 
1. Гра «Портрет на замовлення». Вправа 39 (с. 22) 
Завдання можна виконати диференційовано: одні учні виконують завдання, подане у вправі, інші описують свого однокласника, не називаючи його імені. 
Перевірка виконаних робіт 
— Які слова допомогли вам упізнати ваших однокласників? 
2. Робота в групах. Вправа 40 (с. 22) 
Учні читають діалог та добирають до нього заголовок. 
— Про що мріяла перша дитина? А друга? 
— Обміркуйте в групах, як можна продовжити діалог другої дитини. 
Учитель заслуховує відповіді кожної групи. 
— А як ви допомагаєте птахам? 
3. Самостійна робота 
1 варіант 
— Прочитайте текст. 
— Визначте тип тексту та доберіть питання, на яке він відповідає. 
— Придумайте заголовок до тексту. 
Кроків за кілька від сухої коси визирає з води вербовий кущик. Невеличкий такий, а на ньому — котики. Пухнасті, жовтаво-зелені. Ніби табунець гусенят примостився спочити на галузках. І такі вони лагідні та безпомічні. 
2 варіант 
— Прочитайте текст. 
— Визначте тип тексту та доберіть питання, на яке він відповідає. 
— Придумайте заголовок до тексту. 
Усю зиму спав їжачок у лісі під купою хмизу. Настала весна. Весняне сонечко пригріло землю. 
Виліз їжачок зі свого зимового лігва і почав чиститися. Він потерся об кущі та гілочки. Потім облизав себе язичком. Подивився їжачок навкруги, струснувся і побіг на полювання. 
— Над якими типами текстів ви працювали? 
— Чим текст-опис відрізняється від тексту-розповіді? 
VI. ПІДСУМОК УРОКУ 
— З якими текстами ми сьогодні ознайомилися? 
— Чому вони мають таку назву? 
— Як ви розумієте вислів «живий портрет»? 
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
Вправа 41, с. 22–23. 

Немає коментарів:

Дописати коментар