УКРАЇНСЬКІ НАРОДНІ ПРИСЛІВ’Я. ПРИСЛІВ’Я НАРОДІВ СВІТУ
Мета: збагатити та розширити знання учнів про прислів’я та приказки як один із жанрів усної народної творчості; вчити визначати тему прислів’їв; удосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати мовлення, образне мислення, творчу уяву учнів; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Артикуляційна вправа «Чашечка»
Чашку чарівну я можу зробити,
З глини її не потрібно ліпити.
Вгору широкий язик підіймаю,
Старанно в нього краї загинаю.
Соком наповню її чи водою —
Чашка чарівна завжди зі мною.
(Рот широко відкрити. Широкий язик підняти вгору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик у такому положенні протягом 10–15 секунд.)
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Хто краще?»
Конкурс на краще читання народних усмішок.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Пройдіть лабіринтом, прочитайте народну мудрість.
слі вчи як сві жи ть
при в’я ть, на ті
— Сьогодні на уроці ми продовжимо ознайомлення з перлинами усної народної творчості — прислів’ями та приказками.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
— Прислів’я та приказки були й залишаються енциклопедією народного життя. Ми не знайдемо такої ділянки побуту, взаємин між людьми і природним довкіллям, які б не знайшли відображення у народній мудрості. Видатний педагог К. Д. Ушинський писав, що в прислів’ях «як у дзеркалі відтворені всі сторони життя народу: домашня, родинна, рільнича, лісова, громадська, його потреби, звички, його погляди на природу, на значення всіх явищ життя».
Прислів’я — це животрепетний вияв рідного слова, що вилетіло безпосередньо з його живого, глибокого джерела вічно юної душі народу, яка вічно розвивається. Прислів’я і приказки, самі дихаючи життям, пробуджують до життя й розвитку рідного слова.
2. Читання статті «Прислів’я та приказки» учнями
— Що таке прислів’я? Чого вони навчають? Від чого застерігають?
— Чим приказка відрізняється від прислів’я?
3. Робота над прислів’ями і приказками
Робота в групах. Читання і пояснення змісту прислів’їв учнями
— Якою темою об’єднані прислів’я кожної групи?
1-ша група: любов і злагода у сім’ї;
2-га група: дружба і справедливість;
3-тя група: працелюбність.
4. Робота в парах
— Пригадайте випадок із життя, що стосується одного з прислів’їв.
5. Фізкультхвилинка
6. Робота над прислів’ями народів світу
Учні «ланцюжком» читають прислів’я народів світу, пояснюють їх значення.
7. Ознайомлення з життям і творчістю В. Даля
1) Розповідь учителя про В. Даля.
— Даль Володимир Іванович (літературний псевдонім Козак Луганський) народився у селищі Луганський завод Катеринославської губернії (тепер — місто Луганськ) у сім’ї Івана Даля — лікаря, лінгвіста, богослова. Мати — Марія Христофорівна — була віртуозною піаністкою, знала багато іноземних мов. Отримавши хорошу домашню освіту, Даль у 1814–1819 роках навчався у Морському кадетському корпусі міста Петербурга, потім служив у Мико-лаєві, у Кронштадті. У 1826–1829 роках вивчав медицину в Дерптському університеті. У 1828–1829 роках брав участь у російсько-турецькій війні, мав нагороди.
2) Гра «Рибки».
Самостійне мовчазне читання учнями статті про В. І. Даля у підручнику
— Скільки років жив В. Даль в Україні?
— Як він підписував свої праці?
— Який запис є на обкладинці його книжки?
8. Гра «Добери прислів’я»
- Якщо ти посварився з другом і сумуєш за ним, не знаючи, як помиритися, яке прислів’я ти пригадаєш?
(Не варто з другом сваритися, бо доведеться миритися.)
- Ти поїхав у гості і сумуєш за рідними, за домівкою.
(В гостях добре, а дома краще.)
- Під час змагань ваша команда програла, бо капітан не зумів вас згуртувати.
(Без доброго командира військо — отара.)
- Друг не захотів виконати роботу, яку доручили тобі.
(Дружба дружбою, а служба службою.)
- Тобі важко розв’язати задачу з математики.
(Без муки нема науки.)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Які перлини народної творчості ми опрацювали?
— Що було цікавого на уроці? Що — повчального?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Знайти у збірках прислів’я про ставлення людей до знань, природи та інших людей.
Немає коментарів:
Дописати коментар