ГАЛИНА КИРПА. МОВА МОЯ
Мета: розширювати знання учнів про рідну українську мову, її значення у житті кожного; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву, мислення, пам’ять; виховувати любов до рідної мови.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Гра «Дощик»
Діти читають хором.
- Накрапає дощ (тихо).
- Дощ пускається сильніше (голосніше).
- Злива (голосно).
- Дощ слабшає (тихіше).
- Дощ припинився (читання припиняється).
Бачила Зіна, як зірка упала,
Зразу бажання вона загадала:
«Взимку на землю хай випаде сніг,
Зіна хай буде завзятіша всіх,
Хай її до зоосаду залюбки батьки ведуть,
Хай зефіру й мармеладу завтра зранку їй дадуть».
2. Гра «Звуконаслідування»
- Уявним насосом накачайте шину велосипеда, виконуючи руками звичні рухи і вимовляючи с-с-с-с, с-с-с-с, с-с-с-с...
- Короткими, уривчатими рухами стискайте «грушу пульверизатора», супроводжуючи рухи звуками ф! ф! ф! ф!..
- Продемонструйте, що ви рубанком стружете дошку: ж-ж-ж-ж! ж-ж-ж-ж!..
- Покажіть, як ви косите траву: с-с-с-с! с-с-с-с!..
- Натріть підлогу щіткою: ш-ш-ш-ш! ш-ш-ш-ш! ш-ш-ш-ш!
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в групах. Гра «Ти — мені, я — тобі»
Учні загадують одне одному загадки.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Із розсипаних слів складіть прислів’я.
а людину по пір’ю, птицю по мові пізнають
(Птицю пізнають по пір’ю, а людину — по мові.)
Вправа «Мікрофон»
— Поясніть, як ви його розумієте.
— Найбільше і найдорожче багатство в кожного народу — це його мова, та жива схованка людського духу, його багата скарбниця, у яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподівання, розум, досвід і почуття.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
— Із малечку в словах рідної мови людина відкриває для себе великий і чарівний світ життя. Мова — це безцінний скарб народу, надбаний
тисячоліттями. У ній відбито його характер, історію, звичай, побут. Як найдорожча спадщина, як заповіт поколінь, передається нащадкам любов до свого народу, до рідної мови. Людина може покинути Батьківщину і не чути більше рідної мови, але у підсвідомості залишаться колискові, що виспівувала мати, перші враження, добуті тільки цією, єдиною і неповторною, мовою. Мовою, якою говорили діди й прадіди, з любов’ю до якої дитина з’являється на світ.
Українська мова — одна з найрозвиненіших у світі. Вона має величезний лексичний фонд, багату синоніміку. Наприклад, слово лелека має дуже багато синонімів — чорногуз, бусол, бусел, бузько, гайстер. А яке розмаїття зменшено-пестливих форм: вітер — вітерець, вітрець, вітрик, вітронько; із значенням збільшення — вітрило, вітрище, вітровище, вітрюга, вітрюган, вітрисько. В українській мові дуже багато слів-символів. Червона ка- лина — символ краси; лебідь — чистоти й вірності; ясна зоря — надії; лелека — птах долі, провісник добробуту; кінь — образ вірного друга; сизий орел і сокіл — символи відваги і мужності.
2. Фізкультхвилинка
ЗІРВИ ЯБЛУЧКО
Щоб нам яблучко зірвати,
То потрібно пострибати.
А вони на землю впали,
В руки щось нам не попали.
Тепер треба присідати
І ті яблучка збирати.
3. Робота над віршем Г. Кирпи «Мова моя»
1) Виразне читання вірша вчителем.
— Чи сподобався вам вірш?
— Які почуття він у вас викликав?
2) Словникова робота.
Долом — долиною. (Долина — рівна плоска місцевість, розташована між горбами чи горами.)
Провіщати — пророкувати, передбачати.
3) Гра «Бджілки».
Самостійне напівголосне читання вірша учнями.
4) Фронтальна робота.
Відповіді на запитання в підручнику.
— Як ви розумієте слова останньої строфи?
— Що робить поетеса, щоб зберегти рідну мову?
5) Гра «Диктор телебачення».
Учні читають вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Закінчи речення»
- Сьогодні на уроці я вчився...
- Найбільше мені запам’яталося...
- Сьогодні я зрозумів...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірш (с. 22).
Немає коментарів:
Дописати коментар