четвер, 3 вересня 2015 р.

Літературне читання 4 клас ГАЛИНА КИРПА. МОВА МОЯ

ГАЛИНА КИРПА. МОВА МОЯ 
Мета: розширювати знання учнів про рідну українську мову, її значення у житті кожного; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву, мислення, пам’ять; виховувати любов до рідної мови. 
Хід уроку 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 
1. Робота над скоромовкою 
Гра «Дощик» 
Діти читають хором. 
- Накрапає дощ (тихо). 
- Дощ пускається сильніше (голосніше). 
- Злива (голосно). 
- Дощ слабшає (тихіше). 
- Дощ припинився (читання припиняється). 
Бачила Зіна, як зірка упала, 
Зразу бажання вона загадала: 
«Взимку на землю хай випаде сніг, 
Зіна хай буде завзятіша всіх, 
Хай її до зоосаду залюбки батьки ведуть, 
Хай зефіру й мармеладу завтра зранку їй дадуть». 
2. Гра «Звуконаслідування» 
- Уявним насосом накачайте шину велосипеда, виконуючи руками звичні рухи і вимовляючи с-с-с-с, с-с-с-с, с-с-с-с... 
- Короткими, уривчатими рухами стискайте «грушу пульверизатора», супроводжуючи рухи звуками ф! ф! ф! ф!.. 
- Продемонструйте, що ви рубанком стружете дошку: ж-ж-ж-ж! ж-ж-ж-ж!.. 
- Покажіть, як ви косите траву: с-с-с-с! с-с-с-с!.. 
- Натріть підлогу щіткою: ш-ш-ш-ш! ш-ш-ш-ш! ш-ш-ш-ш! 
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ 
Робота в групах. Гра «Ти — мені, я — тобі» 
Учні загадують одне одному загадки. 
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 
— Із розсипаних слів складіть прислів’я. 
а людину по пір’ю, птицю по мові пізнають 
(Птицю пізнають по пір’ю, а людину — по мові.) 
Вправа «Мікрофон» 
— Поясніть, як ви його розумієте. 
— Найбільше і найдорожче багатство в кожного народу — це його мова, та жива схованка людського духу, його багата скарбниця, у яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподівання, розум, досвід і почуття. 
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 
1. Розповідь учителя 
— Із малечку в словах рідної мови людина відкриває для себе великий і чарівний світ життя. Мова — це безцінний скарб народу, надбаний 
тисячоліттями. У ній відбито його характер, історію, звичай, побут. Як найдорожча спадщина, як заповіт поколінь, передається нащадкам любов до свого народу, до рідної мови. Людина може покинути Батьківщину і не чути більше рідної мови, але у підсвідомості залишаться колискові, що виспівувала мати, перші враження, добуті тільки цією, єдиною і неповторною, мовою. Мовою, якою говорили діди й прадіди, з любов’ю до якої дитина з’являється на світ. 
Українська мова — одна з найрозвиненіших у світі. Вона має величезний лексичний фонд, багату синоніміку. Наприклад, слово лелека має дуже багато синонімів — чорногуз, бусол, бусел, бузько, гайстер. А яке розмаїття зменшено-пестливих форм: вітер — вітерець, вітрець, вітрик, вітронько; із значенням збільшення — вітрило, вітрище, вітровище, вітрюга, вітрюган, вітрисько. В українській мові дуже багато слів-символів. Червона ка- лина — символ краси; лебідь — чистоти й вірності; ясна зоря — надії; лелека — птах долі, провісник добробуту; кінь — образ вірного друга; сизий орел і сокіл — символи відваги і мужності. 
2. Фізкультхвилинка 
ЗІРВИ ЯБЛУЧКО 
Щоб нам яблучко зірвати, 
То потрібно пострибати. 
А вони на землю впали, 
В руки щось нам не попали. 
Тепер треба присідати 
І ті яблучка збирати. 
3. Робота над віршем Г. Кирпи «Мова моя» 
1) Виразне читання вірша вчителем. 
— Чи сподобався вам вірш? 
— Які почуття він у вас викликав? 
2) Словникова робота. 
Долом — долиною. (Долина — рівна плоска місцевість, розташована між горбами чи горами.) 
Провіщати — пророкувати, передбачати. 
3) Гра «Бджілки». 
Самостійне напівголосне читання вірша учнями. 
4) Фронтальна робота. 
Відповіді на запитання в підручнику. 
— Як ви розумієте слова останньої строфи? 
— Що робить поетеса, щоб зберегти рідну мову? 
5) Гра «Диктор телебачення». 
Учні читають вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів. 
VI. ПІДСУМОК УРОКУ 
Гра «Закінчи речення» 
- Сьогодні на уроці я вчився... 
- Найбільше мені запам’яталося... 
- Сьогодні я зрозумів... 
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
Виразно читати вірш (с. 22). 

Немає коментарів:

Дописати коментар