пʼятниця, 4 вересня 2015 р.

Українська мова 4 клас УЖИВАННЯ ІМЕННИКІВ З ПРИЙМЕННИКАМИ В РІЗНИХ ВІДМІНКАХ

УЖИВАННЯ ІМЕННИКІВ З ПРИЙМЕННИКАМИ В РІЗНИХ ВІДМІНКАХ 
Мета: вдосконалювати вміння учнів відмінювати іменники у множині; ознайомити із закінченням іменників у місцевому відмінку множини; формувати вміння й навички правильного використання форм іменників у місцевому відмінку множини з прийменником по; розвивати увагу, спостережливість; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати інтерес до мови.
Хід уроку 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 146 (3), с. 76) 
2. Гра «Хто швидше?» 
— Поставте іменники у родовий відмінок множини. 
Клас, школа, сніг, звір, дощ, книжка, дорога, змій, пальто, гривня, учень. 
— Що ви можете розповісти про правопис закінчень у родовому відмінку множини? 
3. Каліграфічна хвилинка 
— Відгадайте загадки. 

У місті він по рейках ходить, 
Він народ з роботи возить! 
На дорозі не зівай, 
Їде часто тут... (трамвай). 
Вгору ріжки підіймає 
І в дорогу вирушає. 
Їздить тільки у містах, 
В будні дні і по святах. (Тролейбус) 

— Запишіть каліграфічно. 
Тт Тт тр тра тро рам лейб 
Трамвай і тролейбус — наземні види транспорту. 
— Яких правил поведінки слід дотримувати у транспорті? 
4. «Мозковий штурм» 
— Що таке іменник? 
— Як змінюються іменники? 
— Що є початковою формою іменників? 
— Які чергування приголосних і голосних відбуваються при відмінюванні іменників в однині? 
— Іменники якого роду і в яких відмінках мають різні закінчення? Наведіть приклади. 
— У яких відмінкових формах іменників відбувається подовження кінцевих приголосних звуків основи? 
— Які закінчення мають іменники в називному відмінку множини? 
— Визначте основу і закінчення у слові солов’ї. 
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ 
— Сьогодні на уроці ми пригадаємо, у якому відмінку іменники вживаються без прийменників, у якому — тільки з прийменниками, навчимося правильно вживати прийменники з іменниками, а також засвоїмо літературну форму іменників у місцевому відмінку множини з прийменником по. 
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 
1. Бесіда 
— Що ви можете розповісти про прийменники? (Належать до службових частин мови, не називають предметів, ознак, дій і станів, не мають коренів та інших частин слів, виконують тільки синтаксичні функції поєднують слова, не є самостійними членами речення.) 
— Наведіть приклади прийменників. 
— Що ви можете розповісти про правопис прийменників? 
2. Усне виконання вправи 147 (с. 77) 
— Прочитайте текст. 
— До якого типу текстів він належить? 
— Що нового дізналися з цього тексту? 
— Поміркуйте, чи в кожному відмінку можливе використання прийменників. 
— Звірте свої спостереження із правилом на с. 77 підручника. 
— Чи правильні висновки ви зробили? 
3. Засвоєння теоретичного матеріалу. Вправа 148 (с. 77–78) 
- Читання тексту учнями, добирання заголовка. 
- Списування з граматичним завданням. 
— Прочитайте речення із потрібними за змістом прийменниками. 
— У яких відмінках іменники вживаються з прийменниками? 
— Яке словосполучення з іменником місто ви склали? 
— Які споріднені слова можна дібрати до іменника похід? 
4. Фізкультхвилинка 
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ 
1. Правопис закінчень іменників у місцевому відмінку множини 
- Порівняй (таблиця, с. 78). 
— Які закінчення мають іменники у місцевому відмінку множини в українській мові? 
— Які помилки можуть траплятися під впливом російської мови? 
- Виконання вправи 149 (с. 78–79). 
Ознайомлення з текстом вправи. 
— Про які види транспорту йдеться у вправі? 
— На якому виді транспорту ви любите подорожувати? 
— Що слід знати, щоб правильно написати іменники в місцевому відмінку множини? 
— Спишіть текст, виконавши третє і четверте завдання до вправи. 
Висновок. У місцевому відмінку множини іменники з прийменником по мають закінчення -ах, -ях. 
2. Робота в парах 
— Запишіть повні відповіді на запитання, використовуючи іменники, подані в дужках, і потрібні прийменники. 
— Визначте відмінок цих іменників у реченнях. 
- Де знаходить знання людина? (Книга) 
- Де росте велика верба? (Річка) 
- Де пташка звила гніздо? (Кущі) 
- Звідки діти принесли гриби? (Ліс) 
- З чого виготовляють сир і сметану? (Молоко) 
- До чого пристосувались кактуси? (Спека) 
VI. ПІДСУМОК УРОКУ 
— Які закінчення мають іменники у місцевому відмінку множини? 
— Продовжіть речення. 
- Я навчився... 
- Я запам’ятав... 
- Я вмію... 
- Я знаю... 
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
Вправа 150, с. 79. 

Немає коментарів:

Дописати коментар