АНАЛІЗ ПЕРЕВІРНОЇ РОБОТИ. ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ ТА ІНТОНАЦІЄЮ
Мета: продовжити формувати поняття про речення за метою висловлювання (розповідні, питальні, спонукальні) та інтонацією (неокличні, окличні); виробляти вміння знаходити їх у тексті і складати самостійно; розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Аналіз помилок, допущених у контрольному диктанті
2. Каліграфічна хвилинка
Вл іт ку тк лі влітку
— Зробіть звуко-буквений аналіз слова. Поділіть його для переносу.
— Відтворіть прислів’я, вставивши подане слово.
Тиждень, рік, один, годує, ...
3. Бесіда
— З чого складається наше мовлення?
— Що таке речення? (Група слів, що виражають закінчену думку.)
— Чим відрізняється речення від слова?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви будете вчитися визначати види речень за метою висловлювання та інтонацією, правильно їх записувати і читати, а також складати самостійно. А допоможе вам оволодіти цими вміннями і навичками тема «Речення».
— Прочитайте (с. 28), що цікавого ви дізнаєтеся з цього розділу.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Колективне виконання вправи 50 (с. 29)
— Прочитайте текст вправи з урахуванням розділових знаків.
- Упізнавання речень за метою висловлювання.
- Виписування учнями речення зі звертанням.
— Поясніть правопис розділових знаків в останньому реченні.
2. Робота за таблицею. Вправа 51 (с. 29)
— Які бувають речення за метою висловлювання?
— Наведіть приклади.
— Який розділовий знак ставимо в кінці розповідного речення?
— Що таке розповідне речення?
— У кінці якого речення ставимо знак питання?
— Яке речення називають питальним?
— Наведіть приклади.
— Які речення називають спонукальними? Що вони виражають?
— Який розділовий знак ставимо в кінці спонукального речення?
— Що вам відомо про окличні речення?
3. Спостереження за інтонацією речень, різних за метою висловлювання
1) Настала журлива пора прощання з красним літечком.
— Зробіть висновок про інтонацію розповідного речення.
2) Сьогодні ми вирушаємо до лісу?
Сьогодні ми вирушаємо до лісу?
Сьогодні ми вирушаємо до лісу?
— Які особливості має інтонація питального речення?
— Як ми виділяємо в питальному реченні те слово, яке показує, про кого або про що запитується в реченні?
3) Будьте уважними до своїх друзів.
Терпляче вислуховуйте того, хто говорить.
Перестаньте порушувати дисципліну!
— Які це речення за метою висловлювання?
— Порівняйте інтонацію 1-го, 2-го речень і 3-го речення.
— Який висновок можна зробити?
4) Любіть Україну, як сонце, любіть! (В. Сосюра)
— Зробіть висновок про речення з окличною інтонацією.
4. Вибіркове списування. Вправа 52 (с. 29–30)
Мовчазне читання тексту учнями
— Що цікавого дізналися з тексту?
— Який заголовок можна дібрати до тексту?
— Прокоментуйте, які розділові знаки стоять у кінці кожного речення.
— Чому деякі слова в тексті написані з великої букви?
— Запишіть у зошити третій абзац тексту.
— Назвіть виділені слова.
— Випишіть їх з тексту та виконайте звуко-буквений аналіз цих слів.
5. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Вправа «Будівельники»
— Перебудуйте розповідні речення на спонукальні.
Ми любимо свою землю.
Перед уживанням їжі треба мити руки.
За партою слід сидіти рівно.
Кожна людина повинна берегти рідну природу.
2. Письмо з пам’яті
— Запишіть вірш з пам’яті. Визначте тип речень.
Рідна мова в рідній школі!
Що бринить нам чарівніш?
Що нам ближче, і миліш,
і дорожче в час недолі?!
Олександр Олесь
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Вправа «Незакінчене речення»
- На сьогоднішньому уроці я вдосконалив (ла) свої знання про...
- На сьогоднішньому уроці я навчився (лася)...
- Мені було цікаво, коли...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 53, с. 30.
Немає коментарів:
Дописати коментар