СПРАВЖНЯ ОСОБИСТІСТЬ
Мета: ознайомити учнів з біографіями відомих людей, яких уважають справжніми особистостями; заохочувати школярів висловлювати власну думку, вчити враховувати думку товаришів; виховувати працьовитість.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Робота в групах
Учні зручно розташовуються, утворюючи коло. Клас обговорює різні аспекти запропонованої проблеми. Обговорення триває доти, поки є охочі висловитися. Учитель підсумовує сказане.
Питання для обговорення: «Що означає бути справжньою особистістю?».
Мета: заохочувати учнів висловлювати власну думку, вчити враховувати думку товаришів.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, яку людину вважають справжньою особистістю.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота в парах
Робота над прислів’ями
— З’єднайте початок і кінцівку прислів’я.
Мудрим ніхто не вродився, нема плода.
Вчення світ, а навчився.
Без труда а невчення тьма.
Висновок. Знання, освіта — запорука успіху.
2. Робота за підручником (с. 16–20)
Учні виконують завдання рубрики «Повтори те, що знаєш».
Робота в парах
Учні виконують завдання рубрики «Поділися своїми думками».
Потім читають текст рубрики «Я хочу дізнатися».
Вправа «Мікрофон»
Учні виконують завдання на с. 17.
Потім читають текст рубрики «Ознайомся з думкою інших людей» та відповідають на запитання.
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 20. (Я дізнався, що... Я прагну...)
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Вправа «Риси характеру»
— Згадайте імена відомих українців. Що вам відомо про їх життєвий шлях і досягнення? (Наприклад, учні розповідають про К. І. Шульженко, М. М. Амосова, М. В. Лисенка, С. І. Корольова, Г. С. Сковороду.)
— Із довідки доберіть риси характеру, притаманні саме їм.
Довідка: працьовитість, хитрість, наполегливість, байдужість, організованість, чесність, порядність, брехливість, жорстокість, цілеспрямованість, уважність, сміливість, мудрість, творчість.
— Отже, які риси характеру найбільш характерні для таких людей?
2. Читання й обговорення оповідання В. О. Сухомлинського
КРАСИВЕ І ПОТВОРНЕ
Марія Іванівна сказала: «Діти, поміркуйте, що вам здається найкрасивішим, а що — найпотворнішим. Подумайте і напишіть про це».
Я довго думала: що ж найкрасивіше?
Найкрасивіше — мармурові квіточки конвалії. Вони такі ніжні і ласкаві. Коли дивишся на них, стає радісно. Хочеться зробити щось хороше. Хочеться, щоб люди говорили про мене, що я хороша, слухняна дівчинка, добра мамчина і батькова дочка.
Найкрасивіше — коли люди роблять одне одному хороше. Одного разу трапилося ось що. Під високим деревом на лавці сидів старий дідусь. Він їхав на автобусі, і йому стало зле. Вийшов з автобуса і сидить на лавці. Мама запросила його додому, дала ліки, нагодувала. Дідусь відпочив і поїхав додому.
А найпотворніше було ось що. В одного хлопчика померла бабуся. Старастара, дев’яносто років. І він не пішов на похорони. А коли бабуся хворіла — не ходив до неї. Невже йому не боляче? Найпотворніше, коли людина стає злою, безсердечною.
— Чи погоджуєтеся ви з автором оповідання, що найпотворніше, коли людина стає злою, безсердечною?
— Що ви можете сказати про хлопчика? Який він?
— Як ви гадаєте, він любив чи зневажав свою бабусю?
— Чи заслуговують такі люди на повагу? Чому?
— Що б ви порадили хлопчикові?
3. Тестування
Щоб навчити учнів адекватно оцінювати себе, проводять тестування, що має стати підсумком цього уроку і програмою саморозвитку на майбутнє. На картці у кожного учня поданий ряд слів-характеристик, що описують якості особистості: чесність, егоїзм, акуратність, чуйність, мрійливість, делікатність, хитрість, неохайність, гордість, дбайливість, завзятість, скритність, безпечність, жалісливість, ніжність, соромливість, обережність, рішучість, щирість, зібраність, життєрадісність, нерішучість, соромливість, жадність, заздрісність, підозрілість, сміливість, злопам’ятність, примхливість, нахабство, упертість, грубість, поступливість, мстивість, повільність, запальність, терплячість, скромність, образливість, наполегливість, байдужість.
Завдання. Обведи жовтим кольором ті якості, які, як ти вважаєш, характеризують тебе сьогодні. Обведи зеленим ті якості, які тобі подобаються. Можливо, деякі з них уже сьогодні тобі притаманні, а інші ти виховаєш у собі з часом.
Обведи червоним ті якості, які тобі не подобаються. Мабуть, тобі хотілося б їх ніколи не мати.
— Погляньте на свої картки. Вони у вас різнокольорові. А це тому, що у світі немає жодної ідеальної людини, яка мала б тільки позитивні якості. У кожній людині є щось хороше і щось погане. В однієї людини більше позитивних рис, а в іншої — негативних. Важливо, щоб ви могли чесно зізнатися собі у своїх негативних рисах і почали виправлятися, змінюватися, позбуватися поганого і набувати доброго. І тоді про вас казатимуть, що ви прекрасні і зовні, і всередині.
4. Читання й обговорення оповідання В. О. Сухомлинського
КОЖНА ЛЮДИНА ПОВИННА
Мама з маленьким Петриком сіли в потяг. Вони їдуть в далеке південне місто, на берег теплого моря — відпочивати. Мама стелить на полиці ліжко для себе і на окремій полиці — для Петрика. Хлопчик вечеряє: їсть смачну булку, курячу ніжку і яблуко. М’яко погойдуючись, заколисують вагони. Ліг Петрик
на м’яке ліжко і питає:
— Мамо, ви говорили, що потяг веде машиніст. А хто ж уночі веде потяг? Невже він йде сам?
— Уночі теж веде потяг машиніст.
— Як? — дивується Петрик.— Невже він уночі не спить?
— Не спить, синок.
— Ми спимо, а він не спить? Цілу ніч? — ще більше дивується Петрик.
— Так, машиніст не спить цілу ніч. Якби він хоч на хвилину заснув, потяг розбився б і ми загинули б.
— Але як же це так? — не може зрозуміти Петрик.— Йому ж спати хочеться?
— Хочеться, але він повинен вести потяг. Кожна людина — повинна. Подивися у вікно, бачиш: геть у полі оре землю тракторист. Ніч, а людина працює, бачиш, як прожектором освітлює поле? Тому що він повинен працювати вночі.
— І я повинен? — питає Петрик.
— І ти повинен.
— Що ж я повинен?
— Бути людиною,— відповіла мама.— Це найголовніше. Трудитися. Поважати і шанувати старших. Зневажати лінь і недбайливість. Любити свою рідну землю.
Петрик довго не міг заснути.
— Що головне хотів сказати автор оповідання?
— Просто чи не просто бути людиною?
— Кожна людина — це неповторна особистість, унікальна і зовсім не схожа на інших. І кожна людина повинна прагнути нести в собі заряд розумного, доброго, світлого. Відомий кіномитець Олександр Довженко сказав так: «Живи так, щоб усім навколо тебе було добре».
5. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового ви дізналися на уроці?
— Про яких людей прочитали?
— Чому їх називають справжніми особистостями?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 16–20).
Записати всі свої мрії в дві колонки: матеріальні і нематеріальні. Обрати найважливішу для себе мрію і написати, що необхідно зробити для її виконання.
Немає коментарів:
Дописати коментар