СТОЇТЬ ЯВІР НАД ВОДОЮ (Українська народна пісня)
Мета: збагачувати знання учнів про народну пісню; вчити слухати і співати українські народні пісні, відроджувати звичаї, традиції та обряди нашого народу; виховувати любов до народної творчості, гордість за український народ, який має славне героїчне минуле і багату творчу спадщину.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Пісня українська — дивовижний скарб.
Пісня українська — таїна...
Теплий легіт душу доторка,
Манить невідома глибина...
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Робота над скоромовкою
Під кущем курча гуляє,
Черв’ячка собі шукає.
Мати-квочка поруч з ним,
З сином крихітним своїм.
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Робота в парах. Гра «Обличчям до обличчя»
Учні в парах повертаються одне до одного та переказують зміст легенди «Місто Сміла» (с. 15–16).
Оцінюють роботу одне одного, вказують на недоліки.
2. Розповіді учнів про те, звідки походить назва рідного міста або села
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Розповідь учителя
— Пісня... Хто не був зачарований нею? Це душа народу, це безмежне поле, засіяне зерном історії і заквітчане людськими надіями, це любов до Віт- чизни і ненависть до її ворогів. Вона пахне весняними дощами, синіми льонами, запашними чорнобривцями, материнськими теплими долонями. Українська пісня живе з давніх часів, живе, переживаючи цілі покоління. Добрі люди кажуть, що українець співає цілий рік і цілий вік.
Якось Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи обрали елегантність і красу, угорці — любов до господарювання, німці — дисципліну і порядок, діти Росії — владність, Польщі — здатність до торгівлі, італійці отри-мали хист до музики...
Обдарувавши всіх, піднявся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнена у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові — багряний вінок з червоної калини.
— Хто ти? Чого плачеш? — запитав Господь.
— Я — Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові, пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються із вдів і сиріт, у своїй хаті нема правди і волі.
— Чого ж ти не підійшла до мене скоріше? Я всі таланти роздав. Як же зарадити твоєму горю?
Дівчина хотіла вже піти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.
— Є в мене національний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це пісня.
Узяла дівчина-Україна дарунок і міцно притисла його до серця. Вклонилася низенько Всевишньому і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ.
З тих пір і дивує весь світ українська народна пісня.
Фізкультхвилинка
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слухання української народної пісні «Стоїть явір над водою» у виконанні Михайла Гришка
— Чи сподобалася вам пісня?
— Який настрій вона у вас викликала? Чому?
2. Робота в парах
— Прочитайте вголос одне одному текст української народної пісні «Стоїть явір над водою».
Дотримуйте наспівної інтонації, намагайтеся передати почуття, настрій твору.
3. Словникова робота
Вісті — чутки, повідомлення, новини.
Вороний кінь — чорний із синюватим полиском (про масть коня).
Пригодонька — випадок.
Горіхове сіделечко — сідло з горіхового дерева.
Явір — дерево родини кленових з великим п’ятилопатим листям; білий клен (іноді цим словом називають осокір та деякі інші тополі).
4. Читання тексту пісні учнями «ланцюжком»
— Які часи оспівуються в цій пісні? Хто є її головним героєм?
— Які рослини згадуються в пісні?
— Що ви можете сказати про ці рослини?
— Які слід читати слова козака?
— Які почуття передаватимете, читаючи його слова?
5. Гра «Добери прикметники»
Явір... (зелененький)
Козак... (молоденький)
Сіделечко... (оріхове)
Україна... (рідна)
Могила... (висока)
Калина... (червона)
6. Робота за ілюстрацією
— Розгляньте старовинну листівку.
— Яким зображено козака?
— Із чого видно, що кінь вороненький — його бойовий товариш?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Закінчи речення»
- Сьогодні на уроці я дізнався...
- Мені було цікаво...
- Найбільше запам’яталося...
- Урок завершую з... настроєм.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати пісню (с. 16–17).
Немає коментарів:
Дописати коментар