ПРАВОПИС ЗАКІНЧЕНЬ ІМЕННИКІВ У МНОЖИНІ
Мета: ознайомити учнів з відмінюванням іменників у множині; вдосконалювати вміння і навички правопису відмінкових закінчень іменників; розвивати мовне чуття; виховувати любов до рідної землі.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 140, с. 73)
— Прочитайте побудовані прислів’я. Поясніть їх зміст.
— Поясніть правопис іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини.
2. Самостійна робота
1 варіант
1. Визначте групу іменників, що правильно вжиті в давальному відмінку однини.
а) Директорем, другом, князем.
б) Дитектореві, другу, князєві.
в) Директорові, другові, князеві.
2. Поставте іменники у давальному та місцевому відмінках однини. Виділіть закінчення.
Кінь — ..., ...
вчитель — ..., ...
будинок — ..., ...
гай — ..., ...
Андрій Іванович — ..., ...
2 варіант
1. Визначте групу іменників, що правильно вжиті в місцевому відмінку однини.
а) Хлопцем, каменем, батьком.
б) На хлопцеві, на каменю, на батьку.
в) На хлопцеві, на камені, на батькові.
2. Поставте іменники у давальному та місцевому відмінках однини. Виділіть закінчення.
Їжак — ..., ...
школяр — ..., ...
край — ..., ...
день — ..., ...
дядько Петро — ..., ...
3. Каліграфічна хвилинка
— Запишіть каліграфічно.
Тонна, грам, кілометр, кілограм, центнер.
— Назвіть «зайве» слово.
— Поясніть, чому ви так вважаєте? (Кілометр — це міра довжини, а решта слів належать до мір маси.)
4. Гра «Я — тобі, ти — мені»
Учитель називає іменники в однині, а учні ставлять їх у множину.
Автомобіль, черговий, сіль, школа, квітка, молоко, річка, читання.
— Що ви помітили? (Є іменники, які вживаються тільки в однині.)
Учитель називає іменники у множині, а учні ставлять їх в однину.
Гори, ворота, міста, села, штани, дрова, океани, хлопці, гроші.
— Що ви помітили? (Є іменники, які вживаються тільки в множині.)
— Чи змінюються за відмінками іменники у множині?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми про це дізнаємося, будемо вчитися відмінювати іменники в множині, правильно писати закінчення іменників у множині.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Колективне виконання вправи 141 (с. 73)
Виразне читання вірша В. Сосюри, добирання до нього заголовка
— Які іменники вжиті в однині, а які у множині?
— Поставте іменники, ужиті в однині у форму множини.
2. Спостереження над мовним матеріалом. Вправа 142 (с. 73–74)
Ознайомлення з таблицями відмінювання іменників у множині
— За якою ознакою здійснено розподіл іменників?
— Які закінчення мають іменники у множині?
— У яких відмінках іменники у множині мають однакові закінчення? (Іменники, що означають назви неістот, у називному і знахідному відмінках; іменники, що означають назви істот, у родовому і знахідному відмінках)
— Як же розрізняти відмінок таких іменників у множині?
3. Робота над текстом вправи 143 (с. 75)
- Читання тексту учнями, добирання до нього заголовка.
- Списування тексту з граматичним завданням.
- Читання перебудованого тексту.
- Визначення відмінків виділених іменників у формі множини.
- Визначення головних членів кожного речення.
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Усне виконання вправи 144 (с. 75)
- Визначення особливостей форм іменників у родовому відмінку множини.
- Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 75).
— Які закінчення можуть мати іменники у родовому відмінку множини?
2. Розвиток зв’язного мовлення
Розповіді дітей про птахів і звірів, яких вони бачили у зоопарку.
3. Самостійна робота. Вправа 145 (с. 76)
- Читання перебудованого тексту вправи.
- Визначення відмінків виділених слів.
4. Словникова скарбничка
— Прочитайте слово, записане у рамці на с. 76 підручника.
— Розкодуйте слова і запишіть речення.
Козаки у боях за незалежність українських земель використовували уршниіц, ивгнітвки, лішаб, ипсси. (Рушниці, гвинтівки, шаблі, списи)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що вчилися робити на уроці?
— Для чого нам потрібно знати як пишуться іменники у множині?
— Під час виконання яких завдань у вас виникли труднощі?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 146 (1, 2), с. 76.
Немає коментарів:
Дописати коментар