НАЙБЛИЖЧІ СУСІДИ УКРАЇНИ. ЗАПРОШЕННЯ ДО ПОДОРОЖІ
Мета: розширити уявлення учнів про Україну як одну із країн на карті світу, суверену державу, про країни-сусіди; розширювати світогляд; виховувати любов до рідної землі, національну свідомість.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Тестування
— Позначте правильні відповіді.
1. Національний символ України — це:
а) Хрещатик;
б) Дніпро-Славутич;
в) Чорне море.
2. Народний символ України — це:
а) калина;
б) чорнобривці;
в) ромашка.
3. Усесвітньо відомі національні пам’ятки-споруди:
а) Софіївський собор;
б) Києво-Печерська Лавра;
в) Ейфелева вежа.
4. Історичні символи України:
а) Кирило Кожум’яка;
б) Ярослав Мудрий;
в) Богдан Хмельницький.
5. Народні символи нашого краю:
а) гімн;
б) вишиванка;
в) прапор.
6. Державними символами України є:
а) Герб:
б) Гімн;
в) Прапор;
г) зброя.
7. Державний Прапор України:
а) синьо-жовтий;
б) жовто-синій;
в) блакитний.
8. Державним Гімном України є пісня:
а) «Ой у лузі червона калина...»;
б) «Ще не вмерла України...»;
в) «Разом нас багато, нас не подолати».
9. Найвизначнішим символом України з-посеред природних об’єктів є:
а) ріка Дніпро;
б) гора Говерла;
в) острів Хортиця.
— Скільки країн у світі?
— Усього на карті світу 185 країн. Наш урок присвячений одній із них.
Звісно, це наша рідна Україна!
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про Україну як одну із країн на карті світу, суверенну державу, про країни-сусіди нашої країни.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя з елементами бесіди
Різні в світі є країни, різні люди є на світі.
Різні гори, полонини, різні трави, різні квіти...
Є з усіх одна країна найрідніша нам усім.
То — прекрасна Україна, нашого народу дім.
— Погляньте, діти, на карту України.
Ось зазначені межі української землі, де з давніх-давен жив і зараз живе наш український народ. Величезні простори займає наша земля. Якби ми задумали пройти пішки із заходу на схід, то для цього знадобилося б близько 100 днів, бо простір цей протягнувся на 1300 км зі сходу на захід, а з півночі на південь — на 900 км.
Нині площа України становить 603,7 тис. км2. Розмірами території вона поступається лише Росії та Казахстану, а в Західній Європі (показати на карті) перевищує площу країн — Франції, Іспанії. Межує з Польщею, Угорщиною, Румунією, Словаччиною, Молдовою, Білоруссю, Росією.
Загальна довжина кордонів — близько 6400 км (тобто більше 1/6 від довжини кола земної кулі по екватору), у тому числі із країнами далекого зарубіжжя — 1250 км. 1050 км кордонів України припадає на моря.
На заході Україна межує з Польщею, Румунією, Словаччиною. На південному заході — з Молдовою, а на півночі — з Білоруссю. На південному та північному сході — з Росією.
Крайнім східним пунктом є селище міського типу Мулеве Луганської області, а крайнім західним пунктом — м. Чоп Закарпатської області. Крайня північна точка — с. Муравії Чернігівської області, а південна — мис Сарич у Криму. На південному сході Українських Карпат знаходиться умовний центр Європи.
Земна поверхня України є різноманітною. Є тут і гори, і рівнини, і долини, і яри. Через землю України на південь несе свої води величавий сивий Дніпро, що впадає в Чорне море. З півдня нашу Вітчизну омиває ще одне море — Азовське. На заході піднімають у небо свої вершини гори Карпати. На півночі ростуть густі ліси — це Полісся, а далі на південь природні пейзажі поступово змінюються, переходячи у степ.
В Україні є безліч річок, озер, водосховищ, ставків. Лише річок налічується 71 000! На кожний квадратний кілометр території припадає 250 м річок. Найбільшими є Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Дунай.
Дніпро (довжина 2285 км) — третя після Волги і Дунаю річка Європи. Вона бере початок у Росії і несе свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну. Наші предки називали цю річку Данапріс, що означає «вічна вода». Друга назва Дніпра — Славутич, від слова Слава. Серед 847 приток є такі великі річки, як Прип’ять і Березина, Сож і Десна.
Понад 95 % території України — рівнина. Височини займають четверту частину рівнин. Гори знаходяться тільки на крайньому заході (Карпати) та півдні (Кримські).
Найбільшими містами України є Київ, Харків, Дніпропетровськ, Донецьк, Одеса, Запоріжжя. Це — міста-мільйонери. Також великими містами є Львів, Миколаїв тощо.
Нам пощастило жити на цій чудовій землі, милуватися її красою, користуватися її дарами.
Чудові заповідні землі, природа сіл, малих та великих міст нині потребують кмітливих і дбайливих господарів. Природа чекає від нас чуйності, доброти й розуму.
Різні в світі є країни,
Гарні є, і є багаті,
Та найкраще в Україні,
Бо найкраще — в рідній хаті.
— Як ви розумієте слова «Україна — суверенна деджава»?
— Суверенна означає незалежна. А незалежний — це той, який не залежить від інших, ні від кого, самостійний, вільний. А вільний — означає ніким не гноблений, не поневолений, самостійний. Понад двадцяти років тому народ України здобув свою волю і незалежність, про яку мріяв і за яку самовіддано боровся, та став самостійно управляти своєю державою, своїм господарством. В історії українського народу були такі часи, коли Україна була під владою інших держав і не могла самостійно і вільно розвиватися, тобто була поневолена, залежна від інших, які нав’язували свою волю, свою культуру, погляди на життя. А сьогодні ми — вільні і незалежні, відроджуємо свою мову, історію, культуру, традиції і звичаї, притаманні українцям з споконвіків.
Ми живемо на своїй рідній землі, яка зветься Україна, а ми — українці. (За Н. Красоткіною)
2. Робота за підручником (с. 107–110)
Учні виконують завдання рубрики «Повтори те, що знаєш».
Вправа «Мікрофон»
Учні виконують завдання рубрики «Поділися своїми думками».
Читають текст рубрики «Я хочу дізнатися».
Робота в парах
Учні виконують завдання на с. 107.
Опрацьовують матеріали рубрики «Ознайомся з думкою інших людей» та виконують завдання на с. 108–110.
— Що із прочитаного було вам знайоме?
— Що нового ви дізналися?
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 110. (Я дізнався, що... Я прагну...)
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Читання вірша Н. Красоткіної (виступи підготовлених учнів)
Ми живемо у світлому краю,
У вільній незалежній Україні.
Наснагу тут плекаємо свою,
І небеса над нами сині-сині.
Усе в нас є: озера і ліси,
Степи і гори, ріки і долини,
Моря і море вічної краси,
Усе для щастя і життя людини.
З глибин віків тут мій народ живе —
Співучий, вільний, з доброю душею.
І особлива музика пливе,
А українець нерозривний з нею.
Тут все, до чого поглядом торкнись,
Любов’ю дише,чарами й красою.
Лиш полюби, уважно придивись —
І це навік залишиться з тобою.
Край чарівний і працьовитий люд.
Земля родюча і вода прозора.
Тут визира краса з усіх-усюд
І вільна воля в душах неозора.
Душа покорена ніколи не була.
Завжди до волі прагнуть наші люди.
Ми всім бажаєм миру і тепла,
Та українець завжди вільний буде —
В усі віки, в усі складні часи,
І буде так, допоки сонце грає.
Душа в нас зіткана з любові і краси,
І воля нам ясним промінням сяє.
Ми незалежні, вільні, наче птах.
До всіх народів світу завжди щирі.
І долю власну ми тримаємо в руках,
Живемо з усіма людьми у мирі.
— Так, ми живемо із цілим світом у дружбі та мирі. І в нас, в Україні, живуть не лише самі українці, хоч їх переважна більшість. Поруч із нами вільно і щасливо проживають представники інших національностей: росіяни, білоруси, татари, узбеки, поляки, чехи та багато інших. Та всі вони є народом України, ми живемо у спільному домі. Нам усім вистачає місця, і ніхто не робить різниці між людьми за національними ознаками, тут усі рівні у своїх правах. Кожній людині відкритий простір для праці, навчання, творчості, відпочинку. Живи, трудись, навчайся, займайся улюбленою справою — ти живеш у вільній і незалежній державі, в чарівному куточку планети — в Україні.
2. Робота в групах
— Доберіть якомога більше синонімів до слова Батьківщина.
Наприклад:
це моя рідна Україна;
це земля, де я народився і зростаю;
це моя держава;
це мій любий рідний край;
це моя рідна сторона, де живуть мої батьки, де жили діди, прадіди;
це отча земля;
це мальовничий куточок.
3. Гра «Займи позицію»
Учитель пропонує учням висловити власну думку і зайняти певну позицію:
Україна незалежна! Україна незалежна?
Відповідь потрібно аргументувати.
4. Робота в парах
Гра «Зберіть прислів’я»
Дерево міцне корінням, своє гніздо знає.
За рідною землею чужа — мачуха.
Всяка пташка що пташка без домівки.
Рідна сторона — мати, людина — родом і народом.
Людина без Батьківщини, і в раю скучно.
5. Гра «Що віддаси рідній землі?»
— У вас на партах — макети долоньок. Зараз ви на них напишете свої імена і відповідь на запитання «Що зробиш задля Батьківщини, коли виростеш?».
Потім прикріпите навколо карти України. І нехай тепло ваших долонь, ваших щирих майбутніх справ зігріє нашу Батьківщину, зробить її сильнішою...
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Покажіть на карті, де розташована Україна.
— Які гори простяглися на території України?
— Які ріки протікають? Яка з них є найбільшою?
— Куди впадають ці річки?
— З якими державами межує Україна? Покажіть їх розташування на карті.
— З якою країною кордон України є найдовшим, а з якою — найкоротшим?
— Які моря омивають територію країни? Покажіть їх.
— Які міста в Україні найбільші?
— Поясніть твердження «Україна — суверенна держава».
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 107–110).
Немає коментарів:
Дописати коментар