РОЗРІЗНЕННЯ ВІДМІНКІВ ІМЕННИКІВ З ОДНАКОВИМИ ЗАКІНЧЕННЯМИ
Мета: закріпити знання учнів про відмінювання іменників; ознайомити із способами розрізнення давального і місцевого відмінків; розвивати мовленнєві вміння; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до Батьківщини.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Знов день почався, діти.
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішати —
Кличе в подорож дзвінок.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 106, с. 54)
— Які прислів’я та приказки ви дібрали про рідний край?
— Прочитайте складені речення.
— У якому відмінку вживається сполучення слів рідний край у вашому реченні?
2. Каліграфічна хвилинка
Д д Дд ер жав дер держава
— Як ви розумієте значення цього слова?
Держава — це політична організація суспільства на чолі з урядом та його органами.
— Запишіть каліграфічно.
Живи і міцній, українська державо!
— Назвіть спільнокореневі слова до слова держава.
(Державна, державність)
— Складіть речення з однорідними членами речення.
..., ..., ... — державні символи України.
3. Підготовча робота
— Що називають відмінюванням іменників?
— Провідміняйте іменник земля.
— Назвіть закінчення іменника, який ви провідміняли, у різних відмінках.
— Чому в різних відмінках іменник має однакове закінчення?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ви дізнаєтеся про це на уроці, спробуєте з’ясувати, з чим це пов’язано.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Колективне виконання вправи 108 (с. 55)
Самостійне читання тексту учнями
— Назвіть виділені у тексті іменники. (Боротьбі — у боротьбі)
— Визначте їх відмінок.
— Як розрізнити відмінкові форми, що мають однакові закінчення?
2. Ознайомлення з правилом (с. 55)
3. Самостійна робота
Учні складають і записують кілька речень із виділеним у вправі 108 іменником у формі давального і місцевого відмінків однини.
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Розвиток зв’язного мовлення. Вправа 107 (с. 54–55)
— Хто із вас уміє підписувати конверти?
— У якому відмінку вживають іменники, що називають прізвище, ім’я та по батькові людини, якій адресують листа?
Словникова скарбничка
— Кого називають адресатом?
— А кого — адресантом?
Практична робота
Учні заповнюють поштові конверти.
2. Робота в парах. Вправа 109 (с. 56)
Мовчазне читання тексту учнями
— Обміняйтеся думками, що цікавого ви дізналися про українських козаків.
— Поясніть значення слова резиденція.
— Який іменник повторюється в тексті?
— Визначте його відмінок.
3. Вибіркове списування
— Випишіть із тексту вправи 109 речення, у яких іменник Січ уживається в давальному і місцевому відмінках.
— Випишіть останнє речення тексту. Поясніть уживання розділових знаків.
4. Редагування тексту вправи 109
— Як можна вдосконалити цей текст?
5. Творче завдання
— Спишіть вірш, замінивши закінчення іменників, поданих у дужках.
— Визначте відмінок цих іменників.
У нашій (хата) на (стіна)
висить портрет у (рама) —
він дуже рідний і мені,
і (тато), і (мама).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що вчилися робити на уроці?
— Як відрізнити відмінки іменників, закінчення яких збігаються?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 110, с. 56.
Немає коментарів:
Дописати коментар