УСІМ СВІТОМ ОХОРОНЯЄМО КУЛЬТУРУ РІЗНИХ НАРОДІВ
Мета: поглибити знання учнів про внесок кожної людини у збереження різних культур; розвивати пізнавальний інтерес, уміння аналізувати та узагальнювати почуте, естетичний смак; виховувати у дітей інтерес, повагу до культурної спадщини, бажання берегти пам’ятки історії та культури для майбутніх поколінь.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Презентація розповідей учнів «Що я можу зробити для України, щоб наша держава стала найкращою в світі»
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, який внесок може зробити кожна людина у збереження культур різних народів.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення вчителя
— Що таке культурна спадщина?
Культура — це духовні і матеріальні цінності, створені людиною протягом усієї історії.
Спадщина — майно і цінності, які після смерті людини переходять у власність когось іншого.
— Об’єднаймо значення цих слів — і одержимо поняття «культурна спадщина».
На вашу думку, що таке «культурна спадщина»? (Культурна спадщина — це все, що ми одержали у спадок від наших предків. Культурна спадщина — це пам’ятки нашої історії, це наша гордість, які ми маємо цінувати і берегти для того, щоб їх побачили наші нащадки.)
— Порівняймо свої відповіді зі словником.
Культурна спадщина — це цінності історії і культури, збережені від попередніх епох, або від діяльності окремих осіб.
Культурна спадщина народу — це створені ним матеріальні й духовні цінності. Це пам’ятники архітектури, скульптури, живопису, письма, друкування, фольклору, а також традиції в поведінці й звичаях.
Музеї, галереї
Скульптура,
архітектура
Парки, сади
Культурна
спадщина
Монументи Пам’ятки історії
Монумент — це споруда на честь видатної події, або особи (пам’ятник).
— Культурна спадщина — це своєрідна скарбниця матеріальних і духовних витворів минулого.
Відповідно до прийнятої 1972 року Конвенції ЮНЕСКО до культурної спадщини належать:
- пам’ятники — витвори архітектури, монументальної скульптури й живопису;
- структури археологічного характеру, написи, печери, що мають цінність з точки зору історії, мистецтва чи науки;
- архітектурно-паркові ансамблі — така архітектура, поєднання або зв’язок з пейзажем якої являють собою видатну цінність з точки зору історії, мистецтва чи науки;
- визначні місця — витвори людини чи спільні витвори людини й природи, що являють собою певну цінність з точки зору історії, естетики, етнології чи антропології.
— Конвенція ЮНЕСКО про охорону всесвітньої й природної спадщини стала одним із документів, що одержали світове визнання. Тоді до неї приєдналися 156 країн.
— Чому, на ваш погляд, необхідно зберігати культурну спадщину народу?
— Збиранням, збереженням і вивченням культурної спадщини займаються музеї, архіви й бібліотеки.
У XXІ ст. з’являються інтернет-музеї, де у віртуальному просторі можна ознайомитися з культурною спадщиною різних епох і народів.
— Чи потрібні музеї в епоху Інтернету?
— Які музеї ви знаєте?
— Які найдавніші художні музеї світу, що існують і нині, вам відомі?
(Лувр, Париж, Франція; Прадо, Мадрид, Іспанія; Дрезденська галерея, Німеччина; Ермітаж, Санкт-Петербург, Росія)
2. Робота за підручником (с. 129–131)
Вправа «Мікрофон»
Учні виконують завдання рубрики «Повтори те, що знаєш».
Робота в парах
Учні виконують завдання рубрики «Поділися своїми думками».
Читають текст рубрики «Я хочу дізнатися».
Робота в парах
Учні виконують завдання на с. 130.
Опрацьовують матеріали рубрики «Ознайомся з думкою інших людей» та виконують завдання на с. 130–131.
— Що із прочитаного було вам знайоме?
— Що нового ви дізналися?
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 131. (Я дізнався, що... Я прагну...)
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Цікаво знати!
Нині на державному обліку в Україні перебуває 152 тис. пам’яток культури, з яких:
- 7 тис.— пам’ятки монументального мистецтва (пам’ятники Т. Шевченку, О. Кобилянській, Л. Липковській);
- близько 15 тис. — пам’ятки містобудування та архітектури (міста Львів, Чернівці, Київ);
- 56 тис. — пам’ятки історії (Кам’янець-Подільська фортеця, парк «Софіївка»).
2. Складання пам’ятки «Збереження культурної спадщини»
— Прекрасна наша Батьківщина! Чудові її краєвиди! То що ж ми маємо робити для того, щоб наші нащадки змогли теж побачити і пізнати культуру рідного краю? (Ми маємо цінувати і берегти пам’ятки культури.)
Куди не глянеш — чисті краплі срібла,
А в кожній краплі діамант блищить,
І, щоб не сталось, люди, з нами лиха,
Нащадкам це багатство збережіть!
— Любов до рідного краю неможлива без знання історії. Та ще вона неможлива без збереження пам’яток цієї історії. Тому зараз ми складемо пам’ятку, правила з якої будемо пам’ятати і виконувати, щоб зберегти все те, що дісталося нам у спадок.
Пам’ятка (учні вивішують на дошці)
1. Вивчати історію та культуру рідного краю.
2. Відвідувати історичні та культурні місця краю.
3. Улаштовувати зустрічі із старожилами нашого краю.
4. Упорядковувати місця, пов’язані з історією та культурою нашої місцевості.
5. Охороняти пам’ятки історії та культури.
3. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Існує правило, яке неможливо просто записати, його потрібно викарбувати у своїй пам’яті: «хочеш знати майбутнє — вивчай минуле», адже «Народ, який не вивчає свого минулого, приречений на забуття».
— Що нового ви дізналися на уроці?
— Що вас здивувало?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 129–131).
Немає коментарів:
Дописати коментар