понеділок, 7 вересня 2015 р.

Я у світі 4 клас ЛЮДСЬКЕ «Я»

ЛЮДСЬКЕ «Я»
Мета: продовжити формувати уявлення учнів про людські достоїнства і недоліки; розвивати активне пізнавальне ставлення до соціального оточення; виховувати у дитини власне «Я», віру у свої сили, талант, здібності.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 
1. «Мозковий штурм»
— Прочитайте прикметники до слова життя. Яке життя обрали би ви?
Щасливе, активне, нудне, легке, важке, цікаве, чесне, творче, бездіяльне, трудове, безрадісне, солодке.
2. Вправа «Незакінчене речення»
Учням роздають картки із завданнями. Робота проводиться в парах.
Завдання для роботи
- Перше право людини — це право на...
- Життя — найвища ...
3. Слухання легенди
— Послухайте легенду.
Було в одного батька три сини. Виросли вони та роз’їхалися у різні місця.  Один з них учив людей, другий лікував, а третій вирощував хліб. Якось приїхали вони до батька на гостину. За вечерею стали вони сперечатися між собою:
— Я найважливіший на Землі, адже я навчаю людей.
— Ні, я,— заперечив другий,— адже я лікую людей, щоб вони були здорові.
— Ні, я,— сказав третій,— адже я вирощую хліб, щоб люди мали що їсти.
Довго вони сперечалися і вирішили піти до старого мудреця. Вислухав їх мудрець, усміхнувся і сказав:
— Погляньте в цю скриньку, там у чарівному дзеркальці ви побачите найважливішу людину.
Подивилися брати в дзеркало і побачили у ньому всіх трьох. Здивувалися брати, а мудрець сказав:
— Це правда. Кожен із вас найважливіший на Землі. Адже кожен із вас дбає про те, щоб життя на Землі було краще.
Зрозуміли брати, що чим краще вони виконуватимуть свою справу, тим кращою і веселішою буде наша планета...
— А що ви робите, щоб наша планета була кращою? А що можна ще зробити?
— Діти, кожен з вас хоче зробити добру справу. Хто ж із вас найважливіший?
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про людське «Я». З чого ж воно складається?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда
— Чи погоджуєтеся ви з думкою, що зовнішність людини належить до людського «Я»?
— Чи можна лише за зовнішнім виглядом говорити про людське «Я»?
2. Робота за підручником (с. 11–15)
Учні виконують завдання рубрики «Повтори те, що знаєш».
Вправа «Мікрофон»
Учні виконують завдання рубрики «Поділися своїми думками».
Потім читають текст рубрики «Я хочу дізнатися».
Робота в парах
Учні виконують завдання на с. 11–12.
Потім читають текст рубрики «Ознайомся з думкою інших людей» та дають відповіді на запитання.
Працюють за завданнями підручника на с. 13–15.
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 15. (Я дізнався, що... Я прагну...)
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Гра «Обручка краси»
Учень розповідає, що у нього є обручка краси. Варто спрямувати обручку на будь-яку людину, як у ній зразу ж стає видно все найкрасивіше. Діти утворюють коло і витягають складені долоньки вперед. Педагог непомітно вкладає обручку кому-небудь у долоньки. Потім діти хором промовляють: «Колечко,  колечко, вийди на крилечко». Той, хто одержав колечко, вибігає на середину кола. Він має торкнутися до своїх друзів колечком, побачити в кожному щось
красиве і розказати про це. Той, хто більше за всіх побачив красивого у своїх друзях, одержує право носити колечко краси цього дня.
Бесіда
— Які справи і вчинки, на ваш погляд, можна назвати красивими? Чи можуть красиві справи прикрасити зовнішній вигляд людини? Чи можуть, навпаки, погані вчинки зіпсувати зовнішній вигляд людини?
— Чи варто шукати прекрасне в самому собі? Як ви вважаєте, що у вас найпрекрасніше?
— Якщо людина не вміє шукати прекрасне у собі, чи зможе вона знаходити прекрасне в людях?
— Що в людині найпрекрасніше?
— Яка якість людини вам здається найкрасивішою, і чому?
2. Робота в парах
Кожна пара мала скласти невелику сценку-діалог про те, що важливе для долі людини: краса зовнішності чи краса душі, і дійти якогось загального рішення.
Далі доцільно прочитати або заздалегідь підготувати учнів, які розіграють діалог двох казкових персонажів, з питання, що обговорюється.
Ма л е н ь к и й Пр и н ц. Внутрішня краса? Чому вона внутрішня? І якщо вона десь усередині, то як же її можна бачити?
В а с и л и н а П р е к р а с н а. Внутрішня краса всередині душі, і її дуже добре можна бачити. Для цього необхідно відповісти на питання:
- Увічлива ця людина або груба?
- Добра або зла?
- Правдива або брехлива?
- Смілива або боягуз?
І так далі. Чим більше у людини хороших якостей, тим вона красивіша. Я маю на увазі її внутрішню красу.
Ма л е н ь к и й Пр и н ц. Значить, внутрішня краса людини виявляється у ввічливості, доброті, правдивості та інших чеснотах?
В а с и л и н а П р е к р а с н а. Так, саме так вона і виявляється. 
Маленький Принц передає уявний мікрофон учням і пропонує дати відповіді на запитання:
— Назви різні людські якості, через які виявляється внутрішня краса. Поміркуй, чи є у тебе зараз ці якості? Можливо, тобі певних якостей бракує? Можливо, тобі слід виховувати в собі ці якості?
Ма л е н ь к и й Пр и н ц. Я ось замислився, і у мене з’явилося питання: що головніше — краса зовнішнього вигляду чи внутрішня краса? Я розумію, що добре б і виглядати красивим, і бути добрим, правдивим, чесним. Але, всетаки, яка людина краща, красивіша — та, яка зовні неприваблива, проте добра і душевна, або ж та, що красива, але при цьому зла і безсердечна? Ось Сніжна королева з відомої казки Г. К. Андерсена. На вигляд вона прекрасна, але безсердечна і холодна. А Чудовисько з казки на вигляд страховище, проте добре і сердечне, а головне, душевне. Так хто ж із них найкрасивіший? А як вважаєте ви?
Учні обговорювали це питання у попередній вправі, тому відповідають на запитання Маленького Принца, підсумовуючи сказане.
Висновок. Людське «Я» залежить від вихованості.
3. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— З яких складових складається людське «Я»?
— У чому виявляється зовнішня краса?
— У чому виявляється внутрішня краса?
— Чи можна змінити людське «Я»?
— Наведіть приклади справ і вчинків, які можна назвати красивими. Чи можуть красиві справи прикрасити зовнішній вигляд людини? Чи можуть, навпаки, погані вчинки зіпсувати зовнішній вигляд людини?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 11–15).

Немає коментарів:

Дописати коментар