ПРАВОПИС ЗАКІНЧЕНЬ ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ В ДАВАЛЬНОМУ І МІСЦЕВОМУ ВІДМІНКАХ ОДНИНИ
Мета: ознайомити учнів з особливостями відмінювання іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини; формувати вміння й навички доцільно використовувати у мовленні знання про правопис цих іменників у давальному і місцевому відмінках; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Встали, діти, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 136, с. 70)
— Як ви визначили закінчення в орудному відмінку однини іменників чоловічого роду з основою на -р?
— Хто такий муляр?
— Чим займається маляр?
2. Гра «Я — тобі, ти — мені»
Учитель називає іменник, а учень ставить його в орудний відмінок однини.
Учень, плащ, авіатор, водій, слюсар, камінь, лікар, край, директор.
3. Каліграфічна хвилинка
— Запишіть каліграфічно.
І барвінком, і рутою,
і рястом квітчає
весна землю, мов дівчину,
в зеленому гаю.
— Підкресліть іменники в орудному відмінку однини.
— Випишіть слова, у яких звуків більше, ніж букв.
— Запишіть до них звукові схеми.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми розглянемо нову мовну закономірність, якою, на жаль, не всі вміють користуватися. Знання цієї закономірності та її дотримання роблять наше мовлення різноманітнішим, милозвучнішим. А будемо ми працювати над давальним і місцевим відмінками однини іменників чоловічого роду.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження над мовним матеріалом. Вправа 137 (с. 71)
Читання тексту учнями, добирання заголовка
— Поставте запитання до тексту і дайте на них відповідь.
— Випишіть словосполучення з іменниками чоловічого роду в давальному відмінку та позначте в них закінчення.
— На основі власних спостережень спробуйте сформулювати правило правопису закінчень іменників чоловічого роду в давальному відмінку однини.
2. Ознайомлення з правилом (с. 71)
3. Первинне закріплення. Вправа 138 (с. 71)
— Прочитайте виразно вірш.
— Про що розповідає цей вірш?
— Які емоції він у вас викликає?
— Поясніть значення виділеного слова.
— Які синоніми можна дібрати до цього слова? (Обрій, небосхил)
— Виконайте звуко-буквений аналіз цього слова.
— Користуючись правилом на с. 72, поясніть правопис закінчень іменників чоловічого роду в місцевому відмінку однини.
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Виконання вправи 139 (с. 72)
- Порівняння сполучень іменників у двох колонках.
- Визначення спільного і відмінного в цих записах.
- Визначення сполучень, які краще сприймаються на слух.
- Ознайомлення з правилом (с. 73).
2. Письмо з коментуванням
— Спишіть, ставлячи іменники, подані в дужках, у давальному чи місцевому відмінку однини.
Дбалому (хом’як) зима не страшна.
Просо вітру боїться, а (дощ) кланяється.
Гарна дівчина, як калина (луг).
По (одяг) зустрічають, по (розум) проводжають.
— Поясніть зміст прислів’їв.
3. Поетична хвилинка
В хату з магазину
Я приніс торбину,
А торбина дуже свіжа,
Зараз я її розріжу.
Дам я мамі й татові,
І малому братові,
Дідові й бабусі,
І сестрі Катрусі.
— Визначте відмінок іменників чоловічого роду.
— Поясніть правопис закінчень у цих іменниках.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що вчилися робити на уроці?
— Які закінчення мають іменники чоловічого роду в давальному відмінку однини?
— Які закінчення мають іменники чоловічого роду в місцевому відмінку однини?
— Для чого потрібні паралельні закінчення у давальному та місцевому відмінках?
— Під час виконання яких завдань у вас виникли труднощі?
— Як училися їх долати?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 140, с. 73.
Немає коментарів:
Дописати коментар