понеділок, 7 вересня 2015 р.

Я у світі 4 клас МОЖЛИВОСТІ ЛЮДИНИ

МОЖЛИВОСТІ ЛЮДИНИ
Мета: розповісти учням про можливості людини; прищеплювати прагнення жити активно; виховувати бажання бути працьовитими і наполегливими.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Фронтальне опитування
— Назвіть свої мрії. Які з них матеріальні, а які — нематеріальні? Яку найважливішу для себе мрію ви обрали? Що необхідно зробити для її виконання?
— Чи варто жити надією, і чому?
— Як людині навчитися сподіватися?
— Які надії і мрії допомагають людині стати кращою?
— Чи є у людей спільні мрії і надії? Назвіть, які надії є у членів вашої сім’ї, учнів вашого класу, людей, що живуть у вашому місті або країні, всіх людей планети.
— Які якості допомагають людині не втрачати надію?
— Що означає вислів: «Надія вмирає останньою»?
— Що означає виправдовувати чиїсь надії?
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про те, які можливості є у людини.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда
— Як ви вважаєте, чи може кожна людина жити так, як вона хоче, і що для цього потрібно? (Людина може запланувати своє життя, визначивши мету існування, обрати шлях її реалізації. Усе залежить від характеру людини, її вольових зусиль. Щоб жити так, як хочеш, необхідно вміти долати перешкоди, труднощі. Замало одного лише бажання хотіти, потрібна ще й праця, боротьба, щоб чогось досягти...)
— А що складніше й важливіше — будувати життя чи пристосовуватися до нього? (Звісно, складніше й важливіше будувати життя, а пристосуватися — легше та простіше, але це нецікаво...)
— Чи хочете ви стати «видатною людиною», «зіркою», «жити щасливо»? (Напевне, кожному із нас хочеться жити щасливо. Тому дуже часто, вітаючи одне одного з тим чи іншим святом, ми бажаємо найперше здоров’я та великого щастя.)
— А який зміст ви вкладаєте в поняття «жити щасливо»? (Жити щасливо — це коли тебе поважають люди, коли в тебе є вірні друзі, коли на землі панують любов і злагода між людьми...)
2. Робота за підручником (с. 21–24)
Учні виконують завдання рубрики «Повтори те, що знаєш».
Робота в парах
Учні виконують завдання рубрики «Поділися своїми думками».
Потім читають текст рубрики «Я хочу дізнатися».
Працюють за рубрикою «Ознайомся з думкою інших людей».
Вправа «Мікрофон»
Учні виконують завдання на с. 24.
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 24. (Я дізнався, що... Я прагну...)
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Гра «Мета життя»
Учитель пропонує назвати різні цілі в житті людини. Наприклад: стати відомим, мати цікаву професію, мати вірного друга, щасливу сім’ю, знати багато мов, мати вмілі руки, ніколи не хворіти тощо. Всі цілі записують на дошці під номерами. На підлозі крейдою креслять коло діаметром 1–2 м. Коло ділять на сектори за кількістю цілей, записаних на дошці. На кожному секторі пишуть номер. Діти по черзі із заплющеними очима кидають м’яч у коло. М’яч потрапляє в сектор під тим або іншим номером. Дитина читає на дошці мету життя під цим номером і розповідає, що можна зробити вже сьогодні, щоб швидше досягти цієї мети в майбутньому.
— Як ви вважаєте, чи потрібно мати мету у своєму житті? Чи є мета життя у вас?
— Якщо у людини є мета, їй важче або легше живеться?
— Що означає висока мета?
— Чи є серед ваших друзів люди, які знають мету свого життя і прагнуть її досягти?
— Як ви вважаєте, у якому віці людина повинна замислюватися про мету в житті?
— Які книги, фільми або події допомогли вам замислитися про свою життєву мету?
— Чи може людина мати багато цілей у житті?
2. Гра «Врятуй дерево життя»
На дошці зображене квітуче, розлоге дерево життя, на яке напали шкідники (лінь, злість, ненажерливість, егоїзм, скупість, заздрість, наркоманія, тютюнопаління тощо). Під час бесіди дітям пропонують очистити дерево, знявши шкідників.
3. Читання й обговорення оповідання В. О. Сухомлинського 
Читання й обговорення оповідання В. О. Сухомлинського
ТОМУ ЩО Я — ЛЮДИНА
Вечоріло. Дорогою йшли двоє подорожніх: батько і семирічний син. Посеред дороги лежав камінь. Батько не помітив каменя, спіткнувся, забив ногу. Йому боляче. Крекчучи, він обійшов камінь і, узявши за руку дитину, пішов далі. 
Другого дня батько із сином йшли тією самою дорогою назад. Батько знову не помітив каменя, знову спіткнувся і забив ногу. 
Третього дня батько і син знову йшли тією самою дорогою. До каменя ще було далеко. Батько сказав сину:
— Дивися уважно, сину. Треба обійти камінь.
Ось і те місце, де батько двічі спіткнувся і забив ногу. Батько з сином уповільнили крок, але каменя вже не було. На узбіччі дороги сидів сивий старий.
— Дідусю,— запитав хлопчик,— ви не бачили тут каменя?
— Я прибрав його з дороги.
— Ви теж спіткнулися і забили ногу?
— Ні, я не спіткнувся і не забив ногу.
— Чому ж ви прибрали камінь?
— Тому що я — людина.
Хлопчик зупинився в роздумі.
— Тато,— запитав він, а хіба ви не людина?
— На твоєму людському шляху — камені, які ти повинен прибрати, щоб
тим, які йдуть за тобою, було легше. Якщо за своє життя ти не побачив жодного каменя і не прибрав його — ти не людина.
— Що сталося б, коли б людина робила лише те, що їй заманеться? Чи могла б людина бути щасливою? Чи змогло б узагалі існувати людське суспільство?
— Лише той, хто втратив зір, по-справжньому розуміє, що таке зір. Найвища мудрість життя полягає в тому, щоб не втратити щастя, розуміти, що таке щастя.
4. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Як слід працювати, щоб досягти своєї мрії?
— Про яких видатних людей ви прочитали? Чому вони стали знаменитими?
— Що найголовніше для людини?
— Коли життя людини щасливе?
— Продовжіть речення: «Життя людини — найцінніший скарб, якщо...».
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 21–24).
Розказати біографію людини, відомої в усьому світі.

Немає коментарів:

Дописати коментар