ОЛЬГА БОНДАРУК. МІФИ ПРО СТВОРЕННЯ СВІТУ ТА ЛЮДЕЙ
Мета: продовжити ознайомлення учнів з міфами; ознайомити зі слов’янськими міфами, дати уявлення про їх витоки; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; виховувати бажання вивчати історію свого народу.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Життєрадісні жирафи
Узяли журнал із шафи.
Його жужмили і м’яли.
... Все одно не прочитали.
2. Артикуляційна вправа «Лопаточка»
Широким я язик зроблю,
На нижню губу покладу.
Гарна вийшла і пласка
Моя лопатка з язика.
Жаль, така лопатка
Не скопає грядки.
(Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не дрижав. Утримувати у такому положенні протягом 10–15 секунд.)
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Хто краще?»
Конкурс на краще виразне читання учнями міфу «Створення світу» (с. 24–26).
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Ми продовжуємо ознайомлення з міфами різних народів. У слов’янських народів, до яких належать й українці, теж були міфи. У них відображалися уявлення наших предків про походження світу, діяння богів, вірування людей. Сьогодні ми дізнаємося, що розповідається у міфах праслов’ян про появу людей на Землі.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виразне читання тексту «Міфи про створення світу та людей» учителем
— Чи сподобалися вам міфи?
— Які слова, речення були незрозумілими?
— Що вас найбільше вразило?
2. Словникова робота
Дивовижні — надзвичайні.
Перлова роса — тут: роса, схожа на перли.
Перли — перламутрові зерна кулястої або неправильної форми, що утворюються в черепашках деяких морських та прісноводних молюсків; використовуються як коштовна прикраса.
Читання стовпчиків слів у парах «буксиром»
— Прочитайте слова кожного стовпчика на одному мовному видиху.
Давнішим корінні
уявленнями магічну
християнство міфології
божественний першочоловік
— Яке слово складається з двох частин?
— Поясніть його значення.
— Доберіть синоніми до слова магічну. (Чарівну, чудодійну)
3. Гра «Рибки»
Повторне читання міфу учнями мовчки
— У яких творах слов’янських народів зберігся погляд дуже давніх людей на те, як було створено світ?
4. Аналіз змісту міфу з елементами вибіркового читання
— Знайдіть і прочитайте опис світового дерева.
— Як у міфології називається таке дерево?
— Хто був найголовнішими істотами на ньому?
— Хто був утілений у птицях?
— Якими були уявлення праслов’ян про світове яйце?
— Що символізує зараз яйце у християн?
— Що можна побачити на великодніх писанках?
Сонце — нашим пращурам доводилося виживати в складних умовах: важко було пережити холодну зиму, дочекатися нового врожаю. Настання довгоочікуваної весни сприймалося як народження нового сонця, торжество життя, тепла, світла над темрявою. Тому серед язичницьких богів Дажбог — сонячний бог — був одним із головних. У християнстві сонце також стало символом Бога, оскільки Бог — це світло.
Зірка — символізує сонце і вранішню зорю. Містить у собі косий хрест, прямий хрест, а також лівобічну та правобічну свастики (сварги). У народній символіці вона є незмінним символом кохання.
Олень — пов’язаний зі світлом, він є рятівником-переможцем, охоронцем істини, провідником; це образ шукання Бога і взаємної допомоги.
Птах — символ зародження життя, родючості, достатку. Це — напівземна, напівнебесна істота, що вважалася провідником Божого сонця й охоронцем проти зла, символом любові, вірності та злагоди. У християнстві птах — символ вознесіння до Бога.
Кінь — символ невтомного руху сонця; образ безстрашного вісника віри, який летить у світ, готовий на смерть.
— Звідки взялися на землі люди?
— Що розповідається у міфах праслов’ян про появу людей на землі?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Що вас здивувало у міфі?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати запитання за змістом міфу (с. 26–28).
Немає коментарів:
Дописати коментар