СКОРОМОВКИ
Мета: збагачувати знання учнів про скоромовки; формувати навички швидкого читання та запам’ятовування; розвивати правильну літературну вимову, образне мислення, творчу уяву; виховувати любов до народної творчості.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Гра «Дощик»
Діти читають хором.
- Накрапає дощ (тихо).
- Дощ пускається сильніше (голосніше).
- Злива (голосно).
- Дощ слабшає (тихіше).
- Дощ припинився (читання припиняється).
На городі в нас картопля,
Кавуни і кабачки.
Є калина, є капуста,
Є червоні бурячки.
2. Артикуляційна гімнастика. Вправи «Слухняний язичок»
- Рот напіврозкритий. Кінчиком язика постарайтеся торкнутися носа, потім — підборіддя, поверніть язик у початкове положення.
- Рот напіврозкритий. Кінчиком висунутого язика напишіть у повітрі букви алфавіту, після кожної букви повертайте язик у початкове положення.
- Забийте язиком гол.
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Карусель»
Конкурс знавців прислів’їв про ставлення людей до знань, природи та інших людей.
Кожний учень називає по прислів’ю. Переможець — той, за ким залишається останнє слово.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Своєрідним фольклорним жанром є скоромовки. Їх цінність полягає не в смисловому навантаженні чи оригінальних художніх засобах, а в такому доборі і розстановці слів, вимова яких вимагає певних зусиль і сприяє вироб- ленню дикції, правильної артикуляції, що підвищує культуру мовлення, сприяє ясності й чистоті мовлення.
Діти полюбляють скоромовки, тому що їх виконання сприймається як весела забавка: той, хто прагне швиденько продекламувати скоромовку, часто потрапляє у смішне становище, «спотикаючись» чи перекручуючи слова. Деякі скоромовки нагадують інший улюблений дитячий жанр — нісенітниці, навмисно вигадані недоладності яких смішать слухачів. Наприклад: «Був собі цебер та й переполуцебрився на маленькі полуцебренята».
Письменники часто пишуть віршики-скоромовки для дітей, які швидко поширюються і навіть «втрачають» автора, поповнюючи скарбницю дитячого фольклору.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра «Рибки»
Самостійне мовчазне читання тексту «Скоромовки» учнями
— Що таке скоромовки?
— Як їх інколи ще називають? Чому?
— Як слід читати скоромовки?
2. Фізкультхвилинка
3. Робота над скоромовками
Учні читають скоромовки спочатку мовчки, потім — уголос повільно, а далі — усе швидше і швидше.
4. Робота над рубрикою «Будьте дослідниками!»
Учні в парах опрацьовують завдання рубрики. Оцінюють роботу одне одного.
5. Конкурс на кращого скоромовщика
Учні по черзі розказують скоромовки. Перемагає той, хто найкраще промовить скоромовку.
6. Робота в групах
Гра «Упізнай і віднови скоромовку»
Учитель демонструє ілюстрації (мак, моржі, щиглі, перепілка). Учні знаходять скоромовку, відновлюють її і розказують.
- Визрів ярий Яків мак,
Так-сяк, абияк.
Якось Яків сіяв мак
Та щось коле, як їжак.
- Бо в сніжнім безмежжі — стежки ведмежі.
Моржі прибережні — сторожі обережні,
Моржі лежать, моржат сторожать.
- Щиглі в кущах пищали,
Щоранку сповіщали:
«В кущах вітрище свище,
Гуляє морозище».
- Перепілка — гарна птиця,
Та хлоп’ят вона боїться,
Бо хлоп’ята беруть гілку
І лякають перепілку.
Не потрібно так лякать,
В неї п’ять перепелят.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Закінчи речення»
- Сьогодні на уроці я вчився...
- Найбільше мені запам’яталося...
- Мені сподобалося...
- Хочу навчитися...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити скоромовку (за вибором).
Немає коментарів:
Дописати коментар